A Hospodárské Noviny című gazdasági napilap szerint a korábban bejegyzett mintegy 1950 üzemanyag-forgalmazó közül csak 132 váltotta ki a koncessziós engedélyt a törvény által meghatározott november elejéig.
A törvénymódosítás célja, hogy megakadályozza az adócsalásokat. Szakértői becslések szerint ezek évente mintegy nyolcmilliárd koronával rövidítik meg az államkasszát.
Míg a nagy forgalmazók, tehát a nemzetközi konszernek megértéssel fogadták a módosítást, a kisebb forgalmazók élesen tiltakoznak ellene, és azt állítják, hogy a kötelező 20 millió koronás (mintegy 224 millió forint) kaució csődbe viszi vállalkozásaikat. A most nyilvánosságra hozott adatok a gazdasági lap szerint igazolják az aggodalmakat.
Hasonló véleményt fogalmazott meg a közelmúltban a szenátorok egy csoportja is, amely a témában beadvánnyal fordult az alkotmánybírósághoz. A testület eddig még nem foglalkozott a kérdéssel.
A cseh hatóságok kimutatása szerint a több mint 1900 bejegyzett üzemanyag-forgalmazó cég közül a valóságban már évek óta csak mintegy 400-500 cég van a piacon. Az üzemanyag-forgalmazással valóban foglalkozó cégek számának csökkenése a hatóságok szerint nem olyan drasztikus, mint azt első ránézésre a statisztika mutatja.
A 20 millió korona a szakminisztérium szerint egy közepes cég havi forgalmának felel meg.
Ivan Indrácek, a kisebb forgalmazókat tömörítő üzemanyagtöltő állomások szövetségének elnöke szerint rendszeridegen elemről van szó, és hasonló szisztéma csupán két vagy három európai országban létezik.
"Az adócsalást hatékonyabb módszerekkel is meg lehet előzni. A kaució nagy egyenlőtlenséget hoz létre a piacon, ami káros a piaci verseny szempontjából. A kisebb vállalkozások ezt a terhet nehezen bírják ki" - jelentette ki Indrácek.
A prágai gazdasági sajtó attól tart, hogy áremelkedést vonhat maga után, ha a nagyobb forgalmazók tovább erősítik piaci pozícióikat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.