BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pénz nélküli tervezés

Hangzatos célok szerepelnek az NGM turizmusfejlesztési koncepciójában és a Magyar Turizmus Zrt. 2014-es marketingtervében, pedig a költségvetési támogatása csökken az ágazatnak.

Változatlanul a 2014-es költségvetés egyik vesztesének számít a turizmus, ugyanis a költségvetési módosítókról szóló országgyűlési szavazáson elvérzett a parlament sport- és turizmusbizottságának az a javaslata, amely több mint négymilliárddal, 14 milliárd forint fölé emelte volna a büdzsé turisztikai célelőirányzatát. Így az ágazat továbbra is csak 9,9 milliárd forintos támogatásra számíthat, ráadásul ebből 6 milliárd forint a Forma-1-re megy el. Számítások szerint a bel- és külföldi nemzeti marketingre összesen körülbelül 1,5 milliárd forint jut jövőre, ami csupán a fele az ideinek.

Mindezek ellenére a Magyar Turizmus Zrt. nemrég bemutatott 2014-es marketingtervében az szerepel célkitűzésként, hogy a kereskedelmi szálláshelyeken regisztrált vendégéjszakák száma összességében 3,1 százalékkal növekedjen. „A beutazó turizmus vonatkozásában, amely a belföldi teljesítményhez hasonlóan pozitív, újabb és újabb rekordokat döntő tendenciát mutat 2011 óta, a Magyar Turizmus Zrt. célkitűzése, hogy 2014-ben a kereskedelmi szálláshelyeken a 2013-asnál 4,1 százalékkal több külföldi vendégéjszaka realizálódjon” – olvasható a dokumentumban. Hozzáteszik ugyanakkor, hogy a fő küldőpiacokat jelentő európai gazdaságok bizonytalan teljesítőképessége miatt szükségessé válhat a célkitűzések felülvizsgálata.

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége szerint a 2014-es turisztikai marketing költségvetésnek ez a tervezett rendkívül alacsony szintje veszélyezteti a válságból éppen kilábaló magyar turizmus növekedését. „A turizmusban az európai országok közötti erős nemzetközi versenyben a tervezett nagyon alacsony költségvetéssel nincs esélyünk helytállni, a turisztikai ágazat közismert gazdaságélénkítő és munkahelyteremtő szerepét, multiplikátor hatását a drasztikusan csökkentett költségvetés rontaná, ami súlyos károkat okozna nemzetgazdaságunknak” – fogalmazott a szövetség. Hozzáteszik: az önkormányzatok a beszedett idegenforgalmi adó jelentős részét nem turisztikai célokra használják.

Szintén nem látszik egyelőre az összhang a költségvetés és a Nemzetgazdasági Minisztérium által készített nemzeti turizmusfejlesztési koncepció között. „Gazdasági versenyképességi szempontból a turizmus a növekedés egyik fontos eszköze, pozitívan befolyásolhatja az ország fizetési mérlegét. Interszektorális jellegéből adódóan számos nemzetgazdasági ág teljesítményéhez járul hozzá, a kkv-k működésének egyik alapvető területe, és jelentős munkahelyteremtő képességgel rendelkezik. A turizmus 2020-ig kitűzött céljainak megvalósítása feltételezi a megfelelő források biztosítását. A célzott turisztikai érdekérvényesítés révén a turizmusra fordított állami kiadások jelentős növelése szükséges” – olvasható a koncepcióban.

Mindenesetre új imázsfilm már készült, amivel a CNN és az Eurosport nézői találkozhatnak december 19-ig. A film 30 másodperces változatának képein főleg Budapest, Hévíz és a Balaton szerepel, tehát Magyarországot már nem a pusztával, csikóssal, gulyással azonosítható arculattal próbálják népszerűsíteni külföldön. Legutóbb még Tony Curtisszel reklámoztuk az országot, akkor főleg az 55 év feletti amerikaiakat célozták meg a készítők. A reklám hatására egy évvel később 16 százalékkal több amerikai repült Magyarországra.

Válság előtti bevételek

Idén szeptemberig a magyarországi szállodák összes bruttó árbevétele 228,2 milliárd forint volt, ami 28,9 százalékkal múlja felül a 2008-as bevételeket. Igaz, a szállodai szobaszám közben mintegy 15 százalékkal nőtt, és az infláció meghaladta a 25 százalékot. Az MNB által közzétett 2013. első féléves fizetési mérleg adatok szerint a Magyarországra látogató külföldiek euróban számítva 5,7 százalékkal költöttek többet (1746 millió eurót) turisztikai szolgáltatásokra, miközben a külföldre látogató magyarok devizakiadásai (630 millió euró) 7,4 százalékkal csökkentek. A bevételek és a kiadások egyenlege (1116 millió euró) így 14,8 százalékkal nőtt.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.