Mindezek ellenére a Magyar Turizmus Zrt. nemrég bemutatott 2014-es marketingtervében az szerepel célkitűzésként, hogy a kereskedelmi szálláshelyeken regisztrált vendégéjszakák száma összességében 3,1 százalékkal növekedjen. „A beutazó turizmus vonatkozásában, amely a belföldi teljesítményhez hasonlóan pozitív, újabb és újabb rekordokat döntő tendenciát mutat 2011 óta, a Magyar Turizmus Zrt. célkitűzése, hogy 2014-ben a kereskedelmi szálláshelyeken a 2013-asnál 4,1 százalékkal több külföldi vendégéjszaka realizálódjon” – olvasható a dokumentumban. Hozzáteszik ugyanakkor, hogy a fő küldőpiacokat jelentő európai gazdaságok bizonytalan teljesítőképessége miatt szükségessé válhat a célkitűzések felülvizsgálata.
A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége szerint a 2014-es turisztikai marketing költségvetésnek ez a tervezett rendkívül alacsony szintje veszélyezteti a válságból éppen kilábaló magyar turizmus növekedését. „A turizmusban az európai országok közötti erős nemzetközi versenyben a tervezett nagyon alacsony költségvetéssel nincs esélyünk helytállni, a turisztikai ágazat közismert gazdaságélénkítő és munkahelyteremtő szerepét, multiplikátor hatását a drasztikusan csökkentett költségvetés rontaná, ami súlyos károkat okozna nemzetgazdaságunknak” – fogalmazott a szövetség. Hozzáteszik: az önkormányzatok a beszedett idegenforgalmi adó jelentős részét nem turisztikai célokra használják.
Szintén nem látszik egyelőre az összhang a költségvetés és a Nemzetgazdasági Minisztérium által készített nemzeti turizmusfejlesztési koncepció között. „Gazdasági versenyképességi szempontból a turizmus a növekedés egyik fontos eszköze, pozitívan befolyásolhatja az ország fizetési mérlegét. Interszektorális jellegéből adódóan számos nemzetgazdasági ág teljesítményéhez járul hozzá, a kkv-k működésének egyik alapvető területe, és jelentős munkahelyteremtő képességgel rendelkezik. A turizmus 2020-ig kitűzött céljainak megvalósítása feltételezi a megfelelő források biztosítását. A célzott turisztikai érdekérvényesítés révén a turizmusra fordított állami kiadások jelentős növelése szükséges” – olvasható a koncepcióban.
Mindenesetre új imázsfilm már készült, amivel a CNN és az Eurosport nézői találkozhatnak december 19-ig. A film 30 másodperces változatának képein főleg Budapest, Hévíz és a Balaton szerepel, tehát Magyarországot már nem a pusztával, csikóssal, gulyással azonosítható arculattal próbálják népszerűsíteni külföldön. Legutóbb még Tony Curtisszel reklámoztuk az országot, akkor főleg az 55 év feletti amerikaiakat célozták meg a készítők. A reklám hatására egy évvel később 16 százalékkal több amerikai repült Magyarországra.
Válság előtti bevételek
Idén szeptemberig a magyarországi szállodák összes bruttó árbevétele 228,2 milliárd forint volt, ami 28,9 százalékkal múlja felül a 2008-as bevételeket. Igaz, a szállodai szobaszám közben mintegy 15 százalékkal nőtt, és az infláció meghaladta a 25 százalékot. Az MNB által közzétett 2013. első féléves fizetési mérleg adatok szerint a Magyarországra látogató külföldiek euróban számítva 5,7 százalékkal költöttek többet (1746 millió eurót) turisztikai szolgáltatásokra, miközben a külföldre látogató magyarok devizakiadásai (630 millió euró) 7,4 százalékkal csökkentek. A bevételek és a kiadások egyenlege (1116 millió euró) így 14,8 százalékkal nőtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.