A két tender összevonásával hozzávetőlegesen két tucat új helikopter beszerzéséről lehet szó, amelyből nagyjából húsz kerülne a honvédséghez. Mindez egy bő százmilliárd forintos tételt jelentene, ami nyilván minden jelentősebb gyártó érdeklődését felkelti majd. A beszerzendő járműveknek ugyanakkor elég sokféle feladatot el kell majd látniuk: alkalmasnak kell lenniük mentésre és szállításra éppúgy, mint harci feladatokra is. Ennek tükrében azoknak a gyártóknak lehet nagyobb esélyük a tenderen, amelyek egy adott típusból több célra alkalmas változatokat le tudnak szállítani, illetve NATO-kompatibilisek a gépeik.
Információink szerint jelenleg hat gyártó jöhet számításba potenciális beszállítóként a most éppen előkészítés alatt álló tenderen: az olasz Agusta Westland, az orosz MIL, az amerikai Sikorsky, a szintén amerikai Bell, a dél-koreai Korean Aerospace Industries (KAI) és a német Eurocopter.
A meglévő honvédségi flotta tükrében az orosz beszerzés tűnhet kézenfekvő megoldásnak. Ezzel kapcsolatban viszont alapvető probléma, hogy ezek a gépek nem NATO kompatibilisek, ráadásul az új orosz modellek a legdrágábbak közé tartoznak a piacon. A második jelölt az olasz Agusta Westland AW 139-es gépe, amely elvben több feladatra használható: azzal kapcsolatban viszont komoly hátrányt jelenthet, hogy a harcra alkalmas változatból még nem adtak el a piacon, ráadásul a gyártóval kapcsolatban korrupciós vádak is felmerültek az elmúlt időszakban. A két amerikai gyártó, a Sikorsky és a Bell gépei mellett leginkább a gazdag típusválaszték és a komoly múlt szólhat. A dél-koreai KAI – amely vélhetően a KUH-1 Surion típusú szállítógépével indulhatna a versenyben – ugyanakkor lapunk információi szerint még nem döntött arról, hogy indul-e a tenderen, náluk inkább még a lehetőségek előzetes feltérképezéséről lehet szó.
Ennek megfelelően – az eddigi információk alapján – a legnagyobb esélyes az amerikai Sikorsky, a szintén amerikai Bell és a német Eurocopter lehet. Utóbbi pozícióit viszont nagyban javítja, hogy számos európai ország vásárolt már gépeiből, ráadásul jóval olcsóbb amerikai vetélytársainál.
A végső döntést természetesen nem csak a flotta ára határozza meg: a kormánynak egy sor szempontot mérlegelnie kell a tender során. Ezt támasztja alá, hogy a HM-ben évek óta folyik a projekt előkészítése.
Nincs több idő
A most rendelkezésre álló, orosz Mi–8 típusú közepes szállítóhelikopterek üzemideje hamarosan lejár, már csak idén teljesíthetnek szolgálatot, ezután kivonják őket a hadrendből, mert a további üzemidő-hosszabbításuk már nem lehetséges. A szintén hadrendben lévő Mi–17-esek felújítása elvben még lehetséges lenne, ám számos hátránnyal is járna. A második lehetőséget a használt gépek beszerzése jelenti: ennél a megoldásnál is a költségek lefaragása jelenti a vonzerőt, ám itt is rengeteg járulékos kiadással kellene számolni, ami a büdzsét terheli, így az üzemidővel arányos költség itt is magas. Így valódi – és hosszú távon is költséghatékony – megoldást csak a géppark cseréje jelenthet, főleg úgy, hogy a mentők bevonásával még nagyobb flottáról lehet szó.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.