BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vonzóbb lett a helikoptertender

Hat gyártó helikopterei esélyesek a honvédség és a mentők közös tenderén. Az összevont tender vonzóbb a potenciális indulók szempontjából is. A nagyjából százmilliárd forintos beszerzés viszont szinte biztosan a választások utánra tolódik.

Azzal, hogy a kormány összevonná az Országos Mentőszolgálat és a honvédség helikopter-beszerzéseit, a gyártók számára is vonzóbbá válik a tender – állítják lapunknak nyilatkozó szakértők. A hazai helikopterflotta cseréje a honvédelmi tárca legutóbbi tájékoztatása szerint jövőre indulna el, ám a költségvetés tervezetében nincs nyoma a készülődő beszerzésnek: ennek – és a választások előtti időszakban várható politikai nyomásnak – tükrében szinte biztosra vehető, hogy a választások utáni időszakban lehet érdemi előrelépés az ügyben.

A két tender összevonásával hozzávetőlegesen két tucat új helikopter beszerzéséről lehet szó, amelyből nagyjából húsz kerülne a honvédséghez. Mindez egy bő százmilliárd forintos tételt jelentene, ami nyilván minden jelentősebb gyártó érdeklődését felkelti majd. A beszerzendő járműveknek ugyanakkor elég sokféle feladatot el kell majd látniuk: alkalmasnak kell lenniük mentésre és szállításra éppúgy, mint harci feladatokra is. Ennek tükrében azoknak a gyártóknak lehet nagyobb esélyük a tenderen, amelyek egy adott típusból több célra alkalmas változatokat le tudnak szállítani, illetve NATO-kompatibilisek a gépeik.

Információink szerint jelenleg hat gyártó jöhet számításba potenciális beszállítóként a most éppen előkészítés alatt álló tenderen: az olasz Agusta Westland, az orosz MIL, az amerikai Sikorsky, a szintén amerikai Bell, a dél-koreai Korean Aerospace Industries (KAI) és a német Eurocopter.

A meglévő honvédségi flotta tükrében az orosz beszerzés tűnhet kézenfekvő megoldásnak. Ezzel kapcsolatban viszont alapvető probléma, hogy ezek a gépek nem NATO kompatibilisek, ráadásul az új orosz modellek a legdrágábbak közé tartoznak a piacon. A második jelölt az olasz Agusta Westland AW 139-es gépe, amely elvben több feladatra használható: azzal kapcsolatban viszont komoly hátrányt jelenthet, hogy a harcra alkalmas változatból még nem adtak el a piacon, ráadásul a gyártóval kapcsolatban korrupciós vádak is felmerültek az elmúlt időszakban. A két amerikai gyártó, a Sikorsky és a Bell gépei mellett leginkább a gazdag típusválaszték és a komoly múlt szólhat. A dél-koreai KAI – amely vélhetően a KUH-1 Surion típusú szállítógépével indulhatna a versenyben – ugyanakkor lapunk információi szerint még nem döntött arról, hogy indul-e a tenderen, náluk inkább még a lehetőségek előzetes feltérképezéséről lehet szó.

Ennek megfelelően – az eddigi információk alapján – a legnagyobb esélyes az amerikai Sikorsky, a szintén amerikai Bell és a német Eurocopter lehet. Utóbbi pozícióit viszont nagyban javítja, hogy számos európai ország vásárolt már gépeiből, ráadásul jóval olcsóbb amerikai vetélytársainál.

A végső döntést természetesen nem csak a flotta ára határozza meg: a kormánynak egy sor szempontot mérlegelnie kell a tender során. Ezt támasztja alá, hogy a HM-ben évek óta folyik a projekt előkészítése.


Nincs több idő
A most rendelkezésre álló, orosz Mi–8 típusú közepes szállítóhelikopterek üzemideje hamarosan lejár, már csak idén teljesíthetnek szolgálatot, ezután kivonják őket a hadrendből, mert a további üzemidő-hosszabbításuk már nem lehetséges. A szintén hadrendben lévő Mi–17-esek felújítása elvben még lehetséges lenne, ám számos hátránnyal is járna. A második lehetőséget a használt gépek beszerzése jelenti: ennél a megoldásnál is a költségek lefaragása jelenti a vonzerőt, ám itt is rengeteg járulékos kiadással kellene számolni, ami a büdzsét terheli, így az üzemidővel arányos költség itt is magas. Így valódi – és hosszú távon is költséghatékony – megoldást csak a géppark cseréje jelenthet, főleg úgy, hogy a mentők bevonásával még nagyobb flottáról lehet szó.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.