BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem mindenki vesz karácsonyi ajándékot

A cégek az év végén jórészt pénzt és Erzsébet utalványt ajándékoznak, a háztartások nyolcada nem költ karácsonyi ajándékra.

A magyar háztartások nyolcada nem vásárol karácsonyi ajándékot az idén, de akik vásárolnak, azok általában ugyanannyit gondolnak költeni, mint tavaly - írta a Tárki Társadalomkutatási Intézet idén decemberi adatfelvételének elemzése alapján.

A felmérés szerint a háztartások több mint kétharmada ugyanannyit, valamivel több, mint negyede kevesebbet, 6 százaléka többet tervez költeni karácsonyi ajándékra, mint tavaly. A 2011-es hasonló felmérésben a megelőző évhez képest kevesebbet költők aránya 46 százalék, az ugyanannyit költőké 50 százalék, míg azoké, akik nagyobb kiadásra számítottak, 4 százalék volt.

Míg az idén a magyar háztartások 12 százaléka nem tervezett karácsonyi ajándékvásárlást, addig két éve ez az érték 15 százalék volt - ismerteti a Tárki. Az átlagosnál magasabb a karácsonyi ajándékot nem vásárolók aránya azok körében, akik községben, a Dél-Dunántúlon, Észak-Magyarországon (16-17 százalék), illetve az Észak-Alföldön (22 százalék) élnek.
 
Pénzt és Erzsébet-utalványt adnak a legtöbbször év végi jutalomként dolgozóiknak a munkáltatók - derül ki az Erzsébet Utalványforgalmazó Zrt. és a Devise Hungary együttműködésében készült országos kutatásból.

A felmérést ismertető szombati közleményből az is kiderül, hogy a megkérdezett 1206 munkáltató négyötöde átlagos vagy jó évet zárt az idén, de nem mindegyiküknél részesülnek jutalomban a dolgozók. A kutatás résztvevői közel 351 ezer embert foglalkoztatnak a versenyszférában, a közszférában és a nonprofit szektorban.

Az adatok alapján elsősorban pénzt adnak a gazdasági társaságok és a különféle intézmények a karácsonyi időszakban. A válaszadók 30 százaléka nyilatkozott úgy, hogy dolgozói biztosan számíthatnak pénzbeli jutalomra, további 15 százalékuk tervbe vette azt a kérdőív kitöltésének időpontjában.

A mindössze három éve bevezetett Erzsébet-utalvány a második leggyakoribb év végi jutalmazási mód. A megkérdezettek 19 százaléka él ezzel a lehetőséggel, és további 11 százalék tervbe vette azt. Természetbeni juttatást a munkáltatók 11 százaléka ad év végén, további öt százalék nyilatkozott úgy, hogy tervez ilyen fajta jutalmat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.