A Népszabadság birtokába jutott, a kormány számára készült jelentés a siralmas forgalmi adatokat felidézve elismeri, hogy a nemzeti dohányboltok jelentős része működési nehézségekkel küzd, bevételeik elmaradnak vagy épphogy elérik a fenntarthatósági szintet. Mindez megerősíti a dohánypiaci berkekből származó értesüléseinket, miszerint háromból két trafik eleve veszteséges.
A trafikok már a nyitásuk után igen hamar nehéz helyzetbe kerültek – dacára, hogy a kormány és a dohánygyártók is rendkívül kedvező feltételeket biztosítottak számukra. Ugyan szakmai szervezetek, így a Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetsége (DBMSZ) még a trafiktörvény előtt figyelmeztette a jogalkotókat, hogy az eladási pontok radikális, 38 ezerről hat-hétezerre történő szűkítése a feketepiac megerősödését fogja hozni.
A lap szerint ezzel azonban lehetetlenül nagyra nőtt az olló a csempészáru és a legális úton, azaz a nemzeti trafikokon keresztül értékesített cigaretta ára között. Míg a márkás cigaretta ára mára 1000 forint körüli összegre nőtt dobozonként, addig a csempészáru már négy-ötszáz forintért is elérhető. Ennek következtében felélénkült a dohánycsempészet: a GfK Hungária piackutatása azt mutatta, hogy júniusra már 11 százalék fölé nőtt a csempész- (illetve hamisított) cigaretta aránya. Könnyen lehet, hogy ez az arány azóta akár a duplájára is nőtt.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) adataiból is kiderül, hogy júliust követően 30-40 százalékkal zuhant a dohánygyárakból értékesített dohányáru mennyisége, illetve hasonló arányban estek vissza a dohányból származó jövedéki bevételek. A NAV mindkét felvetésre egy-egy sajtóközleménnyel reagált, mondván: sem az adóbevételek alakulásából, sem pedig a szabad forgalomba kerülő dohány mennyiségéből nem lehet pontos következtetést levonni a piac méretére.
A vártnál jóval gyengébben muzsikáló trafiktulajdonosok között hamar konkurenciaharc tört ki, amelynek első körben legalább 500 boltos látja a kárát. A minap hozott kormánydöntés, mely szerint júniustól a nagy bevásárlóközpontok közvetlen közelében és a benzinkutaknál megtelepedett trafikoknak máshová kell költözniük, súlyos következményekkel jár.
A plázás trafikok átlagosan hat-nyolc főt foglalkoztattak, szemben a kisebb és rövidebb nyitva tartással üzemelő társaikkal. A Népszabadság információja szerint a kormány a trafikok megsegítésére újabb termékkörbővítésre készül, amivel a hagyományos kis üzletek kerülnek még nehezebb helyzetbe.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.