BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az óriási leárazások még mindig vonzzák a vásárlókat

Karácsony után sem ér véget a vásárlási láz, beindul az ajándékok cseréje, az üzletekben pedig megkezdődik a szezon végi árleszállítás- derült ki a Kossuth Rádió Napközben című műsorából.

A nemzetközi trend az, hogy sokszor december 24-e előtt elkezdődnek a leértékelések, a kereskedőknek meg kell szabadulniuk a készletektől olyan áron is, hogy sokszor ez ráfizetést jelent nekik.

A Palmers fehérnemű egyik franchise-partnere, akinek egy budapesti bevásárlóközpontban van üzlete, a Kossuth Rádió Napközben című műsorában a leértékelésekkel kapcsolatban elmondta: a franchise-partnereknek meghatározzák, hogy mikor, mit és milyen ütemben értékelhetnek le. A szezonvégi leértékelések mellett a piac sokszor rákényszeríti a kereskedőket arra, hogy például már karácsony előtt kedvezményeket adjanak, ezt szabadon eldönthetik.

Azokra a termékekre vonatkozik általában az árleszállítás, amelyek kevésbé fogynak, illetve azokra, amelyek legkorábban érkeztek – ilyen esetekben a kedvezmény mértéke maximum 10-20 százalék. Karácsony után kezdődnek a komolyabb, a teljes árukészletre vonatkozó, 20-30, majd 50 százalékos leértékelések. Az üzlettulajdonos hozzátette: jellemző, hogy a nők karácsony előtt nem vásárolnak maguknak, megvárják az árleszállításokat.

Prosits Attila, a Westend Ingatlanhasznosító és Üzemeletető Kft. ügyvezető igazgatója a műsorban elmondta: a Westendben az üzletek többsége tartja magát az átlagos, 20 és 50 százalék közötti árengedményhez, s idén már a legtöbb bolt december 27-én megkezdte az akciókat. Ugyanakkor az is elmondható, hogy tavaly decemberben átlagosan 20 százalékkal volt magasabb a forgalom az előző év hasonló időszakának adataihoz képest, s 2013-ban a karácsony előtti két hét forgalma kiugró volt. Ettől függetlenül az akciókat mindig keresik a vásárlók.

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára elmondta: Magyarországon 2007 óta folyamatosan esett vissza a fogyasztás, s a kereskedők arra kényszerültek, hogy már december közepén akciókat hirdessenek. Az idei szezonban ez változott, sokkal kevesebb árleszállítás volt karácsony előtt, a kereskedők bíztak abban, hogy jobb lesz a forgalom.

Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője a műsorban hangsúlyozta: szabálytalan, ha az üzletek akciós árut nem cserélnek vissza, a fogyasztóvédelmi szabályok ugyanúgy érvényesek az árleszállítások idején is. Ha valamit nem a minősége miatt áraznak le, arra ugyanúgy érvényesek a jótállási és garanciaszabályok, mint a teljes árú termékekre. Ha a terméket valamilyen hiba miatt adja olcsóbban a kereskedő, s erről a fogyasztót megfelelően tájékoztatja a vásárlást megelőzően, az adott hiba miatt nem lehet visszavinni, ha azonban más problémája van a terméknek, akkor ugyanúgy érvényesek a jótállási szabályok.

Az interneten vásárolt termékekkel kapcsolatban Fülöp Zsuzsanna kiemelte: garanciális szempontból ugyanazok a jogok illetik meg a vásárlókat, mint az üzletben vett termékek esetén, sőt egy plusz jogosítványa is van a fogyasztóknak, az úgynevezett indoklás nélküli, nyolc munkanapon belül történő elállás joga. Ez azt jelenti, ha átvesszük a terméket, s az mégsem olyan, mint amilyennek elképzeltük, akkor a kézhezvételtől számított nyolc munkanapon belül visszaküldhetjük a kereskedőnek, aki 30 napon belül köteles a vételárat visszafizetni.

Kiss Ervin, az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület elnöke kiemelte a webáruházakban vásárolt termékek esetén a nyolc munkanapon belüli visszaküldés joga a szerzői jog alá tartozó termékekre (például felbontott CD-re, DVD-re), romlandó árura, illetve a testreszabott termékre nem vonatkozik. Utóbbiak körébe azok a termékek tartoznak, amelyeket kifejezetten a megrendelő igényei szerint készítenek el.

Fontos tudni azt is, hogy nyolc munkanapon belül nem visszavinni vagy visszaküldeni kell a terméket, hanem ennyi időn belül kell a kereskedőnek jelezni, hogy élni kívánunk az elállás jogával, majd a kereskedővel való egyeztetés szerint kell visszaküldeni a terméket- derül ki a Kossuth Rádió Napközben című műsorából.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.