BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több mint nyereséges az útdíjrendszer

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. 2013-ban a vártnál nagyobbat kaszált a közlekedőkön, több mint 135 milliárd forintot szedett be az utakon- írja a Népszabadság.

Rezsicsökkentést kérhetnének az autósok: az útdíjak mérséklését legalábbis megalapozhatná, hogy a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. 2013-ban a vártnál nagyobbat kaszált a közlekedőkön. Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. díjszedési feladatainak továbbvitelére hivatott társaság összesen több mint 135 milliárd forintot szedett be az utakon.

Méghozzá úgy, hogy az átalánydíjas, e-matricás rendszerben és a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsik július 1-jén bevezetett használatarányos díjfizetésében egyaránt túllépték a bevételi tervet.

A matricás úthasználók 56,279 milliárd forintot „dobtak a nagy kalapba”. Három százalékkal többet az előre tervezett 54,607 milliárd forintnál. A HU-GO útdíjrendszerben fizető tehergépkocsik üzemben tartói ugyanakkor a tavalyi második fél évben 78,887 milliárd forintot fizettek be, úgy öt százalékkal többet a tervezett 75 milliárd forintnál. A NÚSZ közlése szerint a használatarányos díjrendszer bevételeinek 60,5 százalékát előre fizetett viszonylati jegyek révén szedték be, a fennmaradó 39,5 százalékot pedig a fedélzeti eszközök adatai alapján számolták fel a közúti fuvarozóknak.

A tervet felülíró bevételeket a NÚSZ adatai szerint több mint 32 ezer ügyfél kevés híján 113 ezer gépjárműve hozta össze. Közülük több mint 53 ezer ráadásul saját fedélzeti berendezéssel rendelkezett. A novemberi adatok ugyanakkor azt mutatták, hogy az összes díjbevétel 66 százalékát a teljes fizetős úthálózat alig húsz százalékának használata után fizetik be. A statisztikákból kiderült az is: az összbevétel 90 százaléka a legnagyobb, J4-es kategóriába tartozó kamionok üzemben tartóinak befizetéseiből jön össze- írja a Népszabadság.

Tervtúlteljesítés ide vagy oda, az úthasználati díjak csökkenésére egyelőre hiába is várnának az autósok. A díjak maradnak, nem csökkennek, de nem is nőnek. Érzékelhető változást a többi között az utólagos fizetési konstrukció és a mobilértékesítés fejlesztése, a HU-GO finomhangolása vagy az értékesítő hálózat erősítése hozhat. A NÚSZ már kész az idei bevételi tervekkel. Az e-matricáktól az év végéig 43,437 milliárd, a használatarányos útdíjrendszertől 150 milliárd forint bevételt várnak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.