BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több mint nyereséges az útdíjrendszer

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. 2013-ban a vártnál nagyobbat kaszált a közlekedőkön, több mint 135 milliárd forintot szedett be az utakon- írja a Népszabadság.

Rezsicsökkentést kérhetnének az autósok: az útdíjak mérséklését legalábbis megalapozhatná, hogy a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. 2013-ban a vártnál nagyobbat kaszált a közlekedőkön. Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. díjszedési feladatainak továbbvitelére hivatott társaság összesen több mint 135 milliárd forintot szedett be az utakon.

Méghozzá úgy, hogy az átalánydíjas, e-matricás rendszerben és a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsik július 1-jén bevezetett használatarányos díjfizetésében egyaránt túllépték a bevételi tervet.

A matricás úthasználók 56,279 milliárd forintot „dobtak a nagy kalapba”. Három százalékkal többet az előre tervezett 54,607 milliárd forintnál. A HU-GO útdíjrendszerben fizető tehergépkocsik üzemben tartói ugyanakkor a tavalyi második fél évben 78,887 milliárd forintot fizettek be, úgy öt százalékkal többet a tervezett 75 milliárd forintnál. A NÚSZ közlése szerint a használatarányos díjrendszer bevételeinek 60,5 százalékát előre fizetett viszonylati jegyek révén szedték be, a fennmaradó 39,5 százalékot pedig a fedélzeti eszközök adatai alapján számolták fel a közúti fuvarozóknak.

A tervet felülíró bevételeket a NÚSZ adatai szerint több mint 32 ezer ügyfél kevés híján 113 ezer gépjárműve hozta össze. Közülük több mint 53 ezer ráadásul saját fedélzeti berendezéssel rendelkezett. A novemberi adatok ugyanakkor azt mutatták, hogy az összes díjbevétel 66 százalékát a teljes fizetős úthálózat alig húsz százalékának használata után fizetik be. A statisztikákból kiderült az is: az összbevétel 90 százaléka a legnagyobb, J4-es kategóriába tartozó kamionok üzemben tartóinak befizetéseiből jön össze- írja a Népszabadság.

Tervtúlteljesítés ide vagy oda, az úthasználati díjak csökkenésére egyelőre hiába is várnának az autósok. A díjak maradnak, nem csökkennek, de nem is nőnek. Érzékelhető változást a többi között az utólagos fizetési konstrukció és a mobilértékesítés fejlesztése, a HU-GO finomhangolása vagy az értékesítő hálózat erősítése hozhat. A NÚSZ már kész az idei bevételi tervekkel. Az e-matricáktól az év végéig 43,437 milliárd, a használatarányos útdíjrendszertől 150 milliárd forint bevételt várnak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.