A múlt évben közel 968 millió okostelefont adtak el világszerte, ez 42,3 százalékkal több, mint egy évvel korábban – derül ki a Gartner elemzéséből. A piackutató cég adatai szerint 2013-ban fordult elő első alkalommal, hogy több okosmobilt értékesítettek, mint hagyományos készüléket, az előbbi kategória adta a teljes forgalom 53,6 százalékát.
Az utolsó negyedévben ugyan lassabban nőtt az okostelefon piac – 36 százalékos volt csak a bővülés mértéke az egy évvel korábbihoz képest –, a hagyományos eszközök forgalma azonban nagy mértékben esett, így részesedésük az október-decemberi időszakban már csak 42,4 százalékos volt. Tavaly összesen 1,8 milliárd mobiltelefont adtak el a világon a Gartner adatai szerint, ez 3,5 százalékkal volt több, mint 2012-ben.
Az okosmobilok iránti kereslet Latin-Amerikában, a Közel-Keleten, Afrikában, az Ázsia/Óceánia térségben, illetve Kelet-Európában nőtt a leggyorsabban, ezekben a régiókban az év utolsó három hónapjában 50 százalék fölötti volt a bővülés éves összevetésben. Érdemes megemlíteni Indiát, ahol a jelek szerint 2013 utolsó három hónapjában indult be igazán az okostelefonok piaca, hiszen több mint két és félszer annyit adtak el belőlük, mint 2012 hasonló időszakában. A gyártók számára az is fontos tény, hogy Kínában is nagyon népszerűek ezek a készülékek, a távol-keleti országban 86,3 százalékkal bővült a forgalmuk tavaly az előző évhez képest.
Az okostelefon szegmensben a gyártók rangsorát tavaly a Samsung vezette, megelőzve az Apple-t és az LG-t. A dél-koreai cég közel 300 millió ilyen készüléket adott el a múlt évben, ez egyébként majdnem ötven százalékkal több mint 2012-ben. A társaság részesedése 31 százalékos volt, ez mindössze 0,7 százalékponttal több, mint egy évvel korábban. Figyelmeztető jel a cég számára, hogy a negyedik negyedévben már csökkent a részesedése. Ez a Gartner elemzése szerint főként az olcsóbb árkategóriájú készülékek területén komoly sikereket elérő kisebb gyártóknak volt köszönhető, mint például a Huawei vagy a Lenovo.
Az utóbbi cég egyébként több mint kétszer annyi okosmobilt adott el tavaly, mint 2012-ben és az egész évet vizsgálva már az ötödik legnagyobb gyártó volt. A kínai társaság ráadásul intenzív terjeszkedésbe kezdett, néhány hete jelentették be, hogy 2,91 milliárd dollárért megveszi a Google-től a Motorola Mobility-t. A nyugat-európai és észak-amerikai piacokon jól ismert márka megszerzése jelentős segítséget nyújthat a cégnek az ezeken a területeken való megjelenéshez. A vállalat célja, hogy az idén már a harmadik számú gyártó legyen a okosmobilok piacán. A Lenovo okostelefonjait egyébként várhatóan nyáron kezdik majd forgalmazni Magyarországon.
A mobilpiac idei alakulását nagy mértékben befolyásolhatja, hogyan sikerül a Microsoftnak kihasználnia a Nokia megszerzését. Könnyen előfordulhat az is, hogy az Apple megállítja majd részesedése zuhanását, hiszen a China Telecommal megkötött egyezség révén a legnagyobb kínai mobilcég több mint hétszázmillió ügyfele előtt is megnyílt a lehetőség az almás logójú készülékek beszerzésére.
Androidos kísérlet
Várhatóan a hónap végén mutatják be a Nokia első Android operációs rendszerrel készült okostelefonját. Az eddigi információk alapján olcsó, főként a fejlődő piacokra szánt készülékről van szó, amely nem nyújt majd hozzáférést a Google alkalmazásboltjához, a Google Play-hez, ehelyett a Nokia, illetve a cég telefongyártó üzletágát a közelmúltban 7,4 milliárd dollárért megvásárló Microsoft megoldásait használja majd. A Nokia három évvel ezelőtt állt le saját operációs rendszere, a Symbian használatával és váltott a Microsoft Windows Phone megoldásra. A Lumia márkához tartozó készülékeknél a jövőben is ezt használják majd, azonban a tömegpiac eléréséhez várhatóan újabb androidos Nokia telefonok érkeznek majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.