A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint a hazai építőipar termelése a tavalyi első tizenegy hónapban 9,5 százalékkal haladta meg az előző év január-novemberi időszakét. A növekedés az ország több területén folyó vasút- és útépítési munkákból, illetve kisebb mértékben különféle közműfejlesztésekből adódott.
Heves megyében az elmúlt esztendei első tizenegy havi 20,77 milliárd forintos teljesítmény harmadával haladta meg 2012 azonos időszakáét. Ez azonban még mindig jelentősen elmarad a korábbi, a gazdasági válság előtti eredményektől. Ha a Heves megyei építőipar igazán nem is profitál a hazai út- és vasúti beruházásokból, az ipar annál inkább. A gyöngyösi VAMAV Kft. például – a szegmensben működő egyetlen hazai cégként – uralja a vasúti berendezések piacát. Nem meglepő éppen ezért, hogy a felfutó vasúti fejlesztéseknek köszönhetően az osztrák-magyar tulajdonban lévő cég árbevétele és nyeresége is eléggé növekedett. Míg a 2012/2013-as üzleti évben a nettó árbevételük megközelítette a 7,8 milliárd forintot, addig idén ezt kétmilliárddal is megfejelhetik.
– A 2013/2014-es üzleti évünkben rekordot érhetünk el, hiszen legalább tízmilliárd forint körüli árbevételre, s 900 millió forint feletti nyereségre számítunk, szemben a korábbi évek hat-hét milliárd forint körüli árbevételével. Az európai uniós pénzből megvalósuló kötöttpályás beruházások a következő években is folytatódnak, így a következő egy-két esztendőben is hasonló számokat produkálhatunk – mondta el lapunknak Sándor Ferenc, a cég ügyvezető igazgatója.
Az igazgató hozzátette azt is, hogy az ország – a környező államokhoz képest – igazán jó arányban hívja le az európai uniós kohéziós alapból a vasútfejlesztésre szánt pénzeket. Az Európai Unió 85 százalékban állja a vasútépítési költségeket, amelyekhez az állam 15 százaléknyi saját erőt tesz hozzá. Az unió viszont csak azokat a fejlesztéseket támogatja, amelyek a páneurópai közlekedési folyosók (TEN-T) részeit képezik.
Hazánkban tudvalévően jelenleg vasúti fejlesztések folynak a Gyomaendrőd–Békéscsaba–Lökösháza–országhatár vonalon, a Budapest-Kelenföld–Székesfehérvár vonalon, továbbá Szolnok és Szajol, illetve Vác és Szob között, valamint a Balaton déli partján, a Lepsény–Szántód-Kőröshegy szakaszon, de elkezdődik a Budapest–Hatvan–Miskolc vasútvonal korszerűsítése is.
A gyöngyösi gazdasági társaság megrendelés-állománya ezeknek a kötöttpályás fejlesztéseknek köszönhetően futott föl. Mivel hazai konkurenciájuk nincs, ennek köszönhetően a vállalat szinte lefedi a teljes hazai piacot, hiszen a magyarországi megrendelések 95 százaléka hozzájuk fut be. A maradék öt százalékot pedig az import adja. A külföldi vállalkozások alacsony arányú jelenléte abból következik, hogy a nagy tömegű berendezések szállítása meglehetősen bonyolult és költséges. Ennek ellenére a VAMAV is jelen van a nemzetközi piacon, amit mutat az is, hogy tavaly például törökországi megrendelést is teljesített a vállalkozás.
Sándor Ferenc érdeklődésünkre kifejtette azt is, hogy a termékeik iránt megugró igény megkövetelte tőlük az intenzív fejlesztéseket. Ennek jegyében az előző esztendőben 180 millió forintot költöttek gépekre, ebben az évben viszont 260 millió forintot fordítanak technológiai korszerűsítésre. Az igények kielégítéséhez természetesen igencsak szükségük van megfelelően képzett szakemberekre is. Az átlagos dolgozói létszámuk napjainkban eléri a kétszázat, de szükség esetén kölcsönzött munkaerőt is szívesen alkalmaznak. Ezekben a periódusokban általában 230–240-en dolgoznak a vállalatnál.
A cég alkalmazottainak az ötöde egyébként mérnök, akiknek a fő feladatai közé tartoznak a technológiai fejlesztések, továbbá a kitérők tervezése, valamint a berendezések vasúti pályákba való beépítésének a koordinálása.
A gazdasági társaság a 2012-es adatokat tekintve hozzáadott értékben a nyolcadik, árbevételben a tizedik legnagyobb vállalkozás, a foglalkoztatotti létszámot tekintve pedig a huszonnegyedikek Heves megyében.
Kivették részüket a villamosvonalak felújításából
A VAMAV termékei megtalálhatók Miskolc, Debrecen, Szeged, és Budapest villamosvonalain is. A vidéki városokban jelentős rekonstrukció folyt az elmúlt időszakban. A miskolci villamos kitérőit és forgalomirányító rendszerét ők szállították, de a debreceni új 2-eshez is ők gyártották e fontos elemeket. Folyamatban van Budapesten az 1-es és a 3-as pályák felújítása, és nemsokára elkezdődhet a budai fonódó szakasz kivitelezése is. A VAMAV gyártmányait építették be a 4-es metró teljes hosszán és remízében is, de a Millenniumi Földalatti Vasút közelgő felújításából is kiveszik részüket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.