A tavalyi februárhoz képest 12 százalékkal több adás-vétel zajlott, ha pedig az első két hónapot tekintjük, akkor is 10,5 százalékos az erősödés a két év azonos időszakában. Ha ez a tendencia folytatódni tud, akkor a válságot követő legerősebb forgalmát produkálhatja a piac.
Nemhogy szinten maradt, hanem még tovább nőtt az egyébként is kiugrónak számító januári keresleti adat. A 87 százalékpontos Kereslet Index az elmúlt négy év egyik legkiemelkedőbb keresletét mutatja, ami előrevetíthet egy valós forgalomnövekedést a következő hónapokra.
Februárban Kelet-Magyarországon keltek el a legalacsonyabb áron a panelek 118 ezer forintos négyzetméterenkénti átlaggal, ennél drágábban, 124 ezer forint négyzetméterenkénti áron az ország másik felén. Pesten ez az átlag 170, Budán pedig 193 ezer forint volt. A tégla lakásoknál ugyanez a sorrend, keleten 155, nyugaton 170 ezer forintot fizettek négyzetméterenként, Pesten 237, a belvárosban 286, Budán pedig 322 ezer forintot fizettek átlagban. Az átlag vásárlási ár ebben a kategóriában Budán 20 millió felett volt, Kelet-Magyarországon pedig 8,7 millió alatt.
Feltehetően a fokozott keresletnek köszönhetően februárban egyetlen fővárosi kerület sem volt, amelyik az előző hónaphoz viszonyítva veszített volna a népszerűségéből. Ellenkezőleg, vagy hasonló érték, vagy további növekedés volt megfigyelhető a Duna House irodáiban regisztrált érdeklődésben. Listavezető továbbra is a XIII. kerület, amelyet a potenciális érdeklődők 19 százaléka megjelölt, mint lehetséges lokációt. Népszerű még a XI. és XIV, illetve a belvárosi kerületek.
Közép-Magyarországon a házak eladói most kevésbé voltak alku készek, mint néhány korábbi hónapban. A 6 százalékos ármérséklést követően a vevők most átlag 8 százalékot tudtak alkudni ebben a régióban. Vidéken ennél magasabb adatokról beszélhetünk, itt 7 százalék árcsökkentést követően 11 százalékos átlagos alku volt jellemző a családi házak esetében. Paneleknél és tégla lakásoknál egyaránt elegendő volt 4 százalék körül engedni az árból, és a vevők is „csupán” 5-6 százalékot tudtak alkudni.
Februárban a legnagyobb vevői csoport Budapesten ismét az első lakásukat vásárlóké volt, de a korábbiaknál magasabb átlagár volt mérhető. Minden negyedik fővárosi vevő befektető volt, ők 18 milliós átlagon költöttek lakásonként. Vidéken csak a harmadik legerősebb csoport a befektetőké, ők az összes vevő 17 százalékát tették ki. Náluk erősebb a nagyobba költözők aránya 23 százalékkal, akik átlag 110 négyzetméteres ingatlant vettek 16,7 milliós átlagon.
A budapesti eladók között 46 százalékos arányt értek el a nagyobba költözők. Az eladók státuszában érdekesség, hogy a magukat vállalkozóknak vallók végeztek 30 százalékal az élen. Itt a beosztottak szoktak a legtöbben lenni, de februárban 28 százalékkal a második csoport lettek. Vidéken a megszokott sorrendet látni, vagyis elöl a beosztottak, akik minden második eladásban jelen voltak, majd a nyugdíjas eladók és csak a harmadik helyen, 16 százalékkal jönnek a vállalkozók.
Vidéken a tavaly februári adatokhoz képest nincs jelentős eltérés a Duna House hálózatán keresztül megvásárolt ingatlanok paramétereiben. A 40-60 négyzetméter közöttieket vásárolták idén is a legtöbben, a tranzakciók közel fele ebben a méretkategóriában zajlott. Az átlagáraknak megfelelően ebből következően szintén 50 százalékot tett ki az 5-10 millió forint közötti ingatlanok forgalma. Pest Megyében minden negyedik megvásárolt ingatlan 60-80 négyzetméter közötti volt, a második legnagyobb méretkategória 22 százalékkal a 40-60 közöttieké. 160 négyzetméter fölött a tranzakciók 12 százaléka zajlott.
Budapesten is a 40-60 négyzetméteres méretkategória a legnépesebb, Budán az eladott ingatlanok 38 százaléka, Pesten 40 százaléka történt ebben a sávban. Látványosabb eltérés mutatkozik a négyzetméterár sávokban a budai oldalon. Itt 2013. februárban a 100-150 ezer forint/m3 sávban még a tranzakciók 17 százaléka zajlott, idén csupán 2 százalék. Ezzel szemben egy éve a 200-250 közöttiek 10 százalékot tettek ki, most pedig 24-et, amivel a legnagyobb csoport lett. Pesten szintén nőzz ez a sáv aránya 14-ről 22 százalékra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.