A Kormányváltás nevű választási szövetség szerint a földforgalmi törvényt felül kell vizsgálni, mivel az indokolatlanul szűkre szabja a potenciális földvásárlók körét, azzal, hogy kimondja: földet csak földműves vehet. „A jogszabály a földműves fogalmából kizárta például az agrártársaságoknál dolgozókat, így akár többdiplomás, nagy tapasztalattal rendelkező mezőgazdasági szakembereket is” – jelentette ki Gőgös Zoltán. Az MSZP agrárpolitikusa szerint azáltal, hogy a földvásárlók köre szűkül, a termőföld ára is csökkenni fog, ezzel pedig a földtulajdonosok vagyonvesztése következik be.
Bírálja az ellenzék többi tagja is a földforgalmi törvényt, a Jobbik éppen az ellenkező álláspontból, mondván: a jogszabály nem akadályozza meg, hogy külföldiek termőföldet vásároljanak. A párt ezért hatalomra kerülése esetén tárgyalásokat kezdeményezne Brüsszellel a moratórium további meghosszabbítása érdekében.
Rendkívüli politikai csaták terepe volt a Földet a Gazdáknak Program is, amelynek során 250 ezer hektárnyi állami termőföldet osztottak ki pályázat útján hazai gazdálkodóknak. A Vidékfejlesztési Minisztérium többször hangsúlyozta: a pályáztatás során a cél a családi gazdaságok megerősítése volt, a programmal pedig a szaktárca szerint megtízszerezték az állami földet használók számát. A kritikusok azonban úgy vélik, a földeket nagyobbrészt a Fideszhez közel álló pályázók, nemritkán cégek nyerték, és gyakran olyanok, akiknek már egyébként is jelentős művelt birtokuk van. Az ellenzéki erők – így a Kormányváltás és az LMP, valamint a Jobbik – egyaránt arra készül, hogy ha hatalomra jut, felülvizsgálja az összes pályázatot.
Távlati célja a jelenlegi kormányzatnak az is, hogy nyolcvan százalékra emelje a kis- és közepes családi gazdaságok arányát a hazai agráriumon belül, és a nagybirtokok arányát pedig húsz százalékra szorítsa le a jelenlegi fele-fele arány helyett. A szaktárca szerint ezzel a családi gazdaságok megerősödése várható, ám a Kormányváltás attól tart, hogy ha ez bekövetkezik, akkor mind az agrárfoglalkoztatásban, mind pedig a hazai állatállományban jelentős visszaesést fog elszenvedni az ország.
Ez utóbbi két pontban pedig – legalábbis a célok szintjén – alapvetően egyetértés van a kormányzó pártok, és az összes ellenzéki erő között, ám ennek elérésében gyökeresen más eszközöket tart szükségesnek.
A kormány szerint a családi gazdaságok nagyobb száma és stabilabb helyzete biztosíthat vidéken megélhetést több embernek, a Kormányváltás szerint ugyanakkor az agrártársaságok tőkevonzó képessége az, amely munkahelyeket teremthet a mezőgazdaságban, és a cégek tartják az állatállomány jelentős részét is. Az élőmunka-igényes ágazatokra, és részben a szociális gazdaságokra építene az LMP a foglalkoztatás bővítése terén, a Jobbik pedig a magyar élelmiszertermékek nagyobb arányát szeretné látni a hazai kereskedelemben, mondván: a nagyobb kereslet automatikusan sokkal nagyobb mezőgazdasági foglalkoztatást tenne lehetővé.
Jelentősen eltérnek az élelmiszeriparról alkotott elképzelések is a kormány és az ellenzék köreiben. A vidékfejlesztési tárca az elmúlt években döntően a magasabb szinten feldolgozott, jó minőségű, és unikális magyar élelmiszerekben, valamint a kézműves, helyi piacokon értékesített termékekben látta a fejlődés lehetőségét a hagyományos élelmiszeripar mellett.
A Kormányváltás szerint azonban az alapvető élelmiszereket terhelő áfa jelentős csökkentésével vissza lehetne szorítani a burjánzó feketegazdaságot, ez pedig lehetőséget adna az előrelépésre a tisztességesen működő szereplőknek. Különösen fontosnak látják ezt az elmúlt években számos csődöt és csődközeli helyzetet megélt magyar húsipar vonatkozásában. A kormány az élő- és félsertés áfáját jelentősen, 5 százalékra csökkentette, ám a teljes termékpálya esetében ezt nem valósította meg. Jóllehet a Vidékfejlesztési Minisztérium ennek lehetőségét sosem zárta ki, rámutatott arra is: a lépésből fakadó árelőnyt könnyen lenyelhetné a kereskedelem.
Export: keletre és nyugatra
Jelentős felvevőpiacot lát a külföldi keresletben a kormány és az ellenzék is, az export bővítésének lehetőségeiben azonban megoszlanak a vélemények. Míg a Kormányváltás szerint alapvetően az uniós térségben kell versenyeznie a magyar mezőgazdaságnak, a kormány és a Jobbik is nagyobb hangsúlyt fektetne a keleti nyitásra. A kormány ezirányú erőfeszítéseit a Jobbik ugyanakkor elégtelennek tartja. A kormány a keleti nyitással az ázsiai országok vonzó gazdasági növekedését, és ebből fakadó élénkebb keresletét akarja meglovagolni, amelyben van némi előrehaladás. A további látványos bővülést ugyanakkor akadályozza egyes országok piacvédő magatartása, valamint jogi és élelmiszerbiztonsági szabályok eltérése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.