BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Piaci résbe nyomul a TVK

A tavaly jelzettnél korábban, már az idei év végén megkezdődhet a próbaüzem a TVK épülőben lévő butadién üzemében, amely a három év múlva elkészülő műgumi- gyárat látja el alapanyaggal

Már az év végén megkezdődhet a próbaüzem a TVK épülőben lévő butadién üzemében. A közel 130 millió forintos butadiéngyár-beruházáshoz ugyanakkor egy másikat is kapcsol a TVK tulajdonosa, a Mol csoport. Várhatóan 2017-ben kezdheti a termelést az a butadiént felhasználó műgumi üzem, amit a Mol és a technológiát biztosító Japan Synthetic Rubber Corporation közös műgumi üzeme. A butadién a petrolkémiai ipar egyik legfontosabb terméke.

A világon előállított butadién 96 százalékát az olefingyárak adják, így az létesítendő üzem a Tiszai Vegyi Kombinát és a – szintén a Mol-csoporthoz tartozó – Slovnaft olefingyáraitól kapja az alapanyagot. Amint Szimics Dragan, a TVK Nyrt. polimer marketing vezetője a Magyar Vegyipari Szövetség konferenciáján elmondta, a műgumiból készülő gumiabroncsok gördülési ellenállása kicsi, ezért kevesebbet fogyasztanak az ilyennel ellátott autók, ugyanakkor a műgumi abroncs igen jól tapad a nedves aszfalton. A TVK butadién üzemének kapacitása éves 130 ezer tonna lesz, míg a műgumi üzem 60 ezer tonnát állíthat elő évente.

Úgy tűnik, a Mol csoport egy piaci résbe nyomul be a beruházásokkal. Az elmúlt évben a világpiacon elkelt 10,9 millió tonna butadién 56 százalékát Ázsiában vásárolták meg, míg Európában csupán 23 százalékát. Hasonló a termelési kapacitások megoszlása is, hiszen a 13,9 millió tonnás teljes kibocsátás 51 százalékát Ázsia biztosítja, szemben Nyugat-Európa 18, Közép-Európa 2, Kelet-Európa 5 százalékos részesedésével. A „régi” EU-tagországok, vagyis a 15 nyugat-európai ország együttes termelési kapacitása 2,494 millió tonna, míg a közép-európai régióban csak 275 ezer tonna készülhet. Ez utóbbi számot emeli 130 ezer tonnával a folyamatban lévő beruházás.

Az elmúlt évben a közép-európai butadién kereslet 246 ezer tonnára rúgott és régiónkban a butadiént szinte kizárólag műgumi gyártásra használják. A térség legnagyobb felhasználója Lengyelország. Amíg a teljes szerbiai termelést helyben dolgozzák föl, addig Csehország kibocsátásának jelentős részét Lengyelországba és Németországba exportálják.

A butadién világpiaci ára rendkívül mozgékony: 2010-től emelkedett és magas szintre állt be az ár, (akkor számos európai gyártó jelentette be, hogy további butadién üzemeket létesít), aztán tavalyelőtt előbb tonnánként 2300 euróra ugrott, majd 1500-ra esett, manapság pedig ezer euró környékén jár.

Az IHS elemzése és prognózisa szerint azonban a tavaly nyár óta tartó emelkedő tendencia a következő másfél évben egyenletes folytatódik, így 2015 novemberében megközelítheti a 2000 eurót a tonnánkénti ár. Az elemzés ugyanis azt is számításba vette, hogy amíg az előrejelzések szerint a gyártókapacitás bővülése csupán két százalék lesz évente, a világpiaci kereslet 2025-ig évente átlagosan 2,7 százalékkal nő. És az is a műgumi keresletét növeli, hogy a kaucsuk termelése nem növelhető az ipar igényével párhuzamosan.

Feljött az elmúlt évben a cég

Öt, válság sújtotta évet követően 2013-ban a TVK – 2007 óta először – számottevő adózott eredményről számolhat be. Mindezt úgy, hogy az alapanyag- és energiaárak valamint az árfolyamok az év folyamán negyedévről-negyedévre váltakoztak és a piaci kereslet sem nyerte vissza 2008 előtti stabilitását. A vállalat termelő kapacitásainak kihasználási rátája tavaly 5 százalékponttal 83 százalékra nőtt. 2013-ban ugyan bővült, de változó maradt a polimer piac: ám a még mindig visszafogott termelési volumennel párhuzamosan a TVK növelte eladásait. Pedig idehaza csak 158 ezer tonna polimer terméket értékesített, 12 ezer tonnával kevesebbet, mint 2012-ben.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.