BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ma már nem bámulják az új X5-öst

A sorsnak (vagy inkább az évek múlásának) a különös kegye, hogy a BMW X5-ös eddigi három generációja aktuális első tesztjének tapasztalatait jómagam rögzíthettem és vethettem papírra.

2000-ben az úttörő kiadás az abszolút újdonság erejével hatott, a korabeli 5-ös Touring alapjaira épített szabadidő-autó sajátos színt hozott a globális járműpalettára. A 2007-ben debütált utód már az időközben modernebb BMW-stílusirányzat szerint öltött formát, nagy hűtővesék, egyen-műszerfal, a technikai oldalon pedig iDrive, nyomógombos indítás és számos vezetéstámogató rendszer tolongott.

A tavaly bemutatkozott harmadik kiadás méltán nevezhető a felmenők kiforrott, műszakilag letisztult, design szempontjából pedig jóval időt állóbb inkarnációjának. A 2933 mm-es tengelytáv változatlan maradt, ám az X5-ös hossza 29 mm-rel gyarapodott, ugyanakkor a kasztni magassága 14 mm-rel csökkent. Mindez sportosabb sziluettet eredményezett, ehhez jött a karakteresebb frontrész (hűtővese-lámpatest-ködfényszóró) és a lendületesebb hátsó traktus. Belül a 10,25 colos kiálló multifunkciós monitor megjelenése a legnagyobb változás, a középső könyöklő ugyanúgy „sztereóban” nyílik, a műszaki részletek azonban finomabbak, működésük (pl. iDrive) és szolgáltatási tartalmuk (pl. navigáció, éjjellátó, körkamera) optimálisabb, gazdagabb. Az X5-ös helykínálata nem szorul különösebb magyarázatra. A vezetőülés a legmélyebb pozíciójában is magasabb, mint korábban, ezáltal jobb a rálátás a forgalomra, a sofőr biztonságosabban látja a termetes kocsi sarkait. Hátul is komfortos kényelemben helyezkedhetünk el, ahogy az sem mellékes, hogy a poggyásztér alaphelyzetben 30 literrel tágasabb.

A tesztre fogott példány a dízelek arany középútját járja. 258 lovas teljesítménye és 560 Newtonméter nyomatéka még a bőven 2,1 tonnás test agilis mozgatásához is elegendő, ésszerű határok között nemigen vágyunk többre. Ahogy más BMW modellben, úgy itt is örvendetes a sorhatos motorhang, a gázolajos kelepelést pedig megbocsátjuk – a 85 literes tank jóvoltából közel 1000 kilométer a hatótáv. A ZF nyolcfokozatú automatája parádés társ, szépen lágyan fel- és visszakapcsol, a vezérlés kifinomult, vigyáz a motorra, a sofőrt pedig elkényezteti.

Intenzív gyorsításnál és kanyargós úton észrevétlenül nyújt segítő jobbot az xDrive hajtás, biztonsági fölénye megkérdőjelezhetetlen. Más kérdés persze, hogy a mindennapokban milyen arányban van szükség az intelligens, tengelyenként változó arányú 4x4-es hajtásra. Van ugyanis az X5-ös szortimentjében egy hátsókerekes (sDrive) verzió, ami 2,0 literes négyhengeres dízel ugyan (25d a jelzése), ám felkelti az ember érdeklődését.

Bár produktuma (218 LE/450 Nm) elmarad a tesztelt változatétól, saját tömege másfél mázsával karcsúbb, árcéduláján pedig 2,045 millióval szerényebb összeg szerepel! Ebből sok-sok kilométert autózhatunk, ez nem kérdés.

Topverziók: V8 és M-csomag

Az X5-ös kínálatában a 450 lóerőt (650 Nm) mozgósító V8-as xDrive50i (képünkön) az izmok szerinti csúcsmodell. 22 239 000 forintos ára azonban elmarad a dízelüzemű topverzióétól: az M50d triturbós gázolajosa 381 lóerőt és 740 Nm nyomatékot állít csatasorba, 24 549 000 forintos alapáráért pedig az amúgy 2,3 milliós opcióként kínált M sportcsomag szolgáltatásait is rendelkezésre bocsátja.

Utóbbiban egyebek mellett adaptív M futómű, sportülések és exkluzív dekorációs elemek is megtalálhatók.


Utóbbiban egyebek mellett adaptív M futómű, sportülések és exkluzív dekorációs elemek is megtalálhatók. Tetszett • külső-belső design

• minőség

• működési kultúra

• fogyasztás, hatótáv

Nem tetszett

• nagy fordulókör

• alapmodellhez

viszonyított felár

Összegzés

Jól csengő márka- és típusnév, kiforrott konstrukció. Az új X5-ös mindenben felülmúlja elődjét, itthon pedig ráadásul jobban is fogy, mint a konkurens modellek. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.