2000-ben az úttörő kiadás az abszolút újdonság erejével hatott, a korabeli 5-ös Touring alapjaira épített szabadidő-autó sajátos színt hozott a globális járműpalettára. A 2007-ben debütált utód már az időközben modernebb BMW-stílusirányzat szerint öltött formát, nagy hűtővesék, egyen-műszerfal, a technikai oldalon pedig iDrive, nyomógombos indítás és számos vezetéstámogató rendszer tolongott.
A tavaly bemutatkozott harmadik kiadás méltán nevezhető a felmenők kiforrott, műszakilag letisztult, design szempontjából pedig jóval időt állóbb inkarnációjának. A 2933 mm-es tengelytáv változatlan maradt, ám az X5-ös hossza 29 mm-rel gyarapodott, ugyanakkor a kasztni magassága 14 mm-rel csökkent. Mindez sportosabb sziluettet eredményezett, ehhez jött a karakteresebb frontrész (hűtővese-lámpatest-ködfényszóró) és a lendületesebb hátsó traktus. Belül a 10,25 colos kiálló multifunkciós monitor megjelenése a legnagyobb változás, a középső könyöklő ugyanúgy „sztereóban” nyílik, a műszaki részletek azonban finomabbak, működésük (pl. iDrive) és szolgáltatási tartalmuk (pl. navigáció, éjjellátó, körkamera) optimálisabb, gazdagabb. Az X5-ös helykínálata nem szorul különösebb magyarázatra. A vezetőülés a legmélyebb pozíciójában is magasabb, mint korábban, ezáltal jobb a rálátás a forgalomra, a sofőr biztonságosabban látja a termetes kocsi sarkait. Hátul is komfortos kényelemben helyezkedhetünk el, ahogy az sem mellékes, hogy a poggyásztér alaphelyzetben 30 literrel tágasabb.
A tesztre fogott példány a dízelek arany középútját járja. 258 lovas teljesítménye és 560 Newtonméter nyomatéka még a bőven 2,1 tonnás test agilis mozgatásához is elegendő, ésszerű határok között nemigen vágyunk többre. Ahogy más BMW modellben, úgy itt is örvendetes a sorhatos motorhang, a gázolajos kelepelést pedig megbocsátjuk – a 85 literes tank jóvoltából közel 1000 kilométer a hatótáv. A ZF nyolcfokozatú automatája parádés társ, szépen lágyan fel- és visszakapcsol, a vezérlés kifinomult, vigyáz a motorra, a sofőrt pedig elkényezteti.
Intenzív gyorsításnál és kanyargós úton észrevétlenül nyújt segítő jobbot az xDrive hajtás, biztonsági fölénye megkérdőjelezhetetlen. Más kérdés persze, hogy a mindennapokban milyen arányban van szükség az intelligens, tengelyenként változó arányú 4x4-es hajtásra. Van ugyanis az X5-ös szortimentjében egy hátsókerekes (sDrive) verzió, ami 2,0 literes négyhengeres dízel ugyan (25d a jelzése), ám felkelti az ember érdeklődését.
Bár produktuma (218 LE/450 Nm) elmarad a tesztelt változatétól, saját tömege másfél mázsával karcsúbb, árcéduláján pedig 2,045 millióval szerényebb összeg szerepel! Ebből sok-sok kilométert autózhatunk, ez nem kérdés.
Utóbbiban egyebek mellett adaptív M futómű, sportülések és exkluzív dekorációs elemek is megtalálhatók.
Utóbbiban egyebek mellett adaptív M futómű, sportülések és exkluzív dekorációs elemek is megtalálhatók. Tetszett • külső-belső design
• minőség
• működési kultúra
• fogyasztás, hatótáv
Nem tetszett
• nagy fordulókör
• alapmodellhez
viszonyított felár
Összegzés
Jól csengő márka- és típusnév, kiforrott konstrukció. Az új X5-ös mindenben felülmúlja elődjét, itthon pedig ráadásul jobban is fogy, mint a konkurens modellek. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.