Bár márciusban a budapesti turizmus sem zárt jó hónapot, a januári és a februári eredményeknek köszönhetően mégis bővült a főváros kereskedelmi szálláshelyeinek vendégforgalma az első negyedévben. „2014 első három hónapjában 594 ezer vendég szállt meg, ez 6,5 százalékkal több az előző év azonos időszakinál. A növekedés főként a vendégforgalom több mint nyolctizedét adó külföldi vendégek számának 5,7 százalékos bővüléséből adódott” – közölte a KSH. A közel 600 ezer vendég 1,4 millió éjszakát maradt Budapesten.
Ami a turisták nemzetiségét illeti, a fővárosra nem igazak az országos mutatók. Ugyanis olasz, brit és orosz a sorrend, az országos első németek csak a negyedik helyen állnak, az osztrákokat pedig a franciák, a spanyolok, az ukránok és az amerikaiak is megelőzték. A 120 ezer vendégéjszakával az élen álló olaszokat pedig szinte csak a budapesti városnézés érdekli Magyarországból.
„Főleg a négycsillagos szállodák teljesítettek jól. A budapesti piac legnagyobb kihívása a hosszú holt szezon, de örömteli, hogy most viszonylag jó mutatókkal zártuk a negyedévet” – mondta lapunknak Kollin Gergely, a Magyarországi Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) budapesti régióvezetője. Ugyanakkor szerinte ahhoz még évek szükségesek, hogy az árak végre elinduljanak felfelé. Mivel nagyon zsúfolt a piac, ezért nehéz megtölteni a szállásokat. Az MSZÉSZ adatai szerint februárban a budapesti szállodák átlagos kihasználtsága 45,2 százalékos volt. A fővárosban az ötcsillagos kategóriában 1500, a négy- és a háromcsillagos kategóriában 6685, illetve 2713 szoba látható a KSH kimutatásában.
A szakma évek óta tisztában van a budapesti piac fő problémájával, a negatív árspirállal, aminek hatására gyakran akár veszteséggel értékesítenek szállodai szobákat. Egy belvárosi hostelben például már tíz euró alatt ágyat lehet vásárolni egy éjszakára, de egy négycsillagos szállodában is alig van 10 ezer forint felett az átlagár.
Az ázsiai országok közül Izrael, Japán és a Koreai Köztársaság, az amerikai országok közül pedig az Egyesült Államok szerepe kiemelkedő a fővárosi turizmusban. Az ágazat szereplői szerint viszont nagyot lendítene Budapest népszerűségén, ha lenne közvetlen járat Pekingből.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.