– A közel 200 márkának otthont adó Aréna Plazában a bevásárló központ eddigi legnagyobb átalakítása zajlik. De mekkora területre is terjed ki az átalakítás?
– Egyszer, 2011-ben a New Yorker és a Media Markt nyitása miatt volt már egy nagyobb átalakítás a házban, most pedig a Zara és a H&M kétszintesre bővülése, valamint a Massimo Dutti divatmárka betelepülése tette szükségessé a közel harminc bérlőt érintő átalakítást. A három nagy üzlethelyiség kiépítése a nyár folyamán lesz: a munka közel 3000 négyzetméternyi területet érint, de ebbe nem számoltam bele a tavasszal már átköltöztetett bérlőket, amelyekkel együtt az átalakítás sorozat meghaladja az ötezer négyzetmétert.
– Mikorra várható a három nagy bérlő új üzletének nyitása?
– Szeptember vége és október vége között, több lépcsőben. Ez hosszú időnek tűnhet, de a Massimo Dutti betelepítésén például – megfelelő terület hiányában – két évet dolgozunk a bérbeadó ügynökséggel, a Cushman & Wakefielddel, amely egyben az épület üzemeltetője is.
– Ezt azt jelenti, hogy nemigen van üres hely, hogy variálni lehessen a helyiségekkel?
– Az Aréna Plaza kihasználtsága mostantól közel 100 százalék, vagyis ha bármelyik bérlő bővítene, vagy új bérlő érkezik, akkor valahogyan helyet kell teremteni. Ennek persze az a feltétele, hogy a bérlő kellőképpen fontos is legyen az üzemeltetőnek vagy a tulajdonosnak, hiszen rengeteg munkával jár, hogy ezt a „ki kinek a helyére menjen” játékot végigtárgyaljuk. Már túl vagyunk az átépítések java részén, mert tavasszal kellett megteremtenünk a helyeket. Mostanában körülbelül húsz, 50-400 négyzetméteres helyiségeket elfoglaló kisebb bérlő mozgott, az említett nagy bérlők pedig nyártól építik ki az új területeket.
– Hogyan lehetett rávenni a kis bérlőket, hogy költözzenek arrébb?
– Volt akinek lejárt a szerződése és az üzemeltető nem újította meg, de a mai tendenciák szerint a legtöbb bérleti szerződésben szerepel egy olyan pont, amely szerint bérlőket át lehet helyezni a ház költségén, amennyiben egy nagyobb átalakítás ezt igényli. Ilyenkor hosszú tárgyalások indulnak, és megpróbáljuk megtalálni a bérlő számára a mindkét felet kielégítő új helyet. A Massimo Dutti esetében ezen dolgoztunk két évig.
– Amikor 2007 novemberében megnyílt az Aréna Plaza, sokan temették, mondván: két metróállomás között félúton van, a szomszédságban nincs lakóövezet, kicsi az átmenő forgalom. És az első idők forgalma nem cáfolta az ilyen vélekedéseket.
– A kezdetekről nincsenek közvetlen tapasztalataim, hiszen csak 2010 óta irányítom az Arénát, miután a Cushman & Wakefield átvette a bevásárló központ üzemeltetését. De a nyitás után valóban voltak átmeneti nehézségek, kiadatlan helyiségek, de 2009 óta folyamatosan nő a látogatottság valamint a forgalom. Ez nemcsak az abban az évben ingyenessé tett parkolásnak, hanem nagy részben a jól kialakított marketing kommunikációnak valamint a kezdetektől fogva egyedülálló bérlői összetételnek köszönhető. Így akkortájt, amikor a magyar kiskereskedelem a legnagyobb forgalomesést szenvedte el, az Aréna talpra állt és az egyik legnagyobb látogatottságú ház lett. Regionális bevásárlóközpont lévén nem az átmenő forgalmat, nem is a környékbeli lakosokat szolgálja ki, viszont rengeteg vidéki látogatója van a háznak. Ezért nem lehet elkényelmesedni, mindig arra kell törekednünk, hogy valami újdonsággal fenntartsuk az Aréna vonzerejét. Főként az olyan divattudatos vásárlók vannak viszonylag sokan, akik nem csak nézelődnek, hanem vásárolnak is.
– Említette a három évvel ezelőtti első nagyobb átrendezést. Akkor mi történt?
– Egy kevéssé látogatott folyosót átalakítottunk és ott nyílott a New Yorker. A csődbe ment ElectroWorld helyébe pedig a Media Markt került, de emiatt is kellett bérlőket költöztetni. Az idei pedig a második, de jóval nagyobb átalakítás.
– Most házon belül folyik a munka, de a Baross teret alaposan átrendezték a négyes metró építése kapcsán. Mit tapasztaltak, az új metróvonal hoz újabb látogatókat?
– Még nem mértük fel, hányan jönnek a négyes metróval Kelenföld felől, de a Baross tér átalakítása során például közelebb került hozzánk a trolibusz végállomása.
– Ön egy 66 ezer négyzetméteres bevásárló központ igazgatója. Mit gondol, épülhet még ekkora létesítmény a fővárosban?
– Lehet hogy Budapesten elférne még egy-két bevásárlóközpont, de a mai piaci helyzet véleményem szerint még nem indokolja az építkezések elindítását. Nem hiszem, hogy óriási központok kellenének. Talán 40 ezer négyzetméteresből elférne egy-kettő, de az sem most. Mindezt annak ellenére gondolom, hogy érezhetően megmozdult a kiskereskedelem és a nagyobb kereskedelmi vállalatok elkezdték tervezni a jövőt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.