Költségei csökkentése érdekében 11,6 ezer dolgozójától, összes foglalkoztatottja 3 százalékától válik meg a németországi Siemens, jelentette be Joe Kaeser vezérigazgató a Bloomberg hírügynökség tudósítása szerint.
A lépéstől Európa legnagyobb ipari csoportja körülbelül egymilliárd eurós megtakarítást remél. Az elküldendők közül 7600-an az eddiginél karcsúbb vállalati divíziós felépítés miatt válnak majd fölöslegessé, erről Joe Kaiser tegnap befektetőknek és elemzőknek tartott, online New York-i konferencián számolt be. További 4000 főt azért küldenek le, mert egyszerűsödni fog a Siemens regionális tevékenysége is.
Lesznek olyanok is, akik az eddigitől eltérő feladatot kapnak. Például nagyon sokan foglalkoznak a csoportnál elemzéssel és a tevékenységek koordinálásával, ezen dolgozóknak körülbelül a 20 százalékára például várhatóan más területen szükség lesz, a jelenlegin viszont nem.
A Bloomberg szerint a tervek ki fogják váltani a németországi szakszervezetek haragját, főleg, miután a Siemens nem is olyan régen garanciát vállalat a francia kormánynál arra, hogy három éven át nem bocsát el senkit az Alstomtól megvásárlandó energetikai üzletágban, ha azt megvásárolhatja. A 17 milliárd dolláros ajánlatával vele versenyben lévő amerikai GE azonban többet ajánlott: még ezer új franciaországi munkahelyet is teremtene.
A Siemens, amely június 16-ig fogja bejelenteni saját teljes, részvénycserés ajánlatát, korábban azt hangsúlyozta, hogy az általa támogatott ügylet révén két európai óriás jönne létre, az általa ellenőrzött energetikai, és az Alstomnál maradó, sőt, a csere révén erősödő vasúti járműgyártási. A Siemens németországi szakszervezetei szerint ez a megoldás számára csak akkor fogadható el, ha az az egyik új formációnál sem jár elbocsátásokkal.
Joe Kaeser tegnap elismerően nyilatkozott az Alstomnak gáz- és gőzturbina üzletágáról, és jelezte, hogy ahhoz hasonló további jó üzleteket keres, amilyen az a hónap eleji ügylet is volt, amelyben cége 1,3 milliárd dollárért megszerezte a Rolls-Royce Inc. energia üzletágának közel egészét. Arra viszont nem lát jó okot, hogy ipari automata gyártót vásároljon. Ez utóbbi közlésére 3,4 százalékkal esett a németországi Kuka AG részvényeinek árfolyama. (A Kuka név Magyarországon azóta ismert általánosan, hogy amióta évtizedekkel ezelőtt megjelentek az utcákon a társaság pneumatikus berendezéseivel ellátott szemétszállító autók.)
A leépítési hírre a Siemens részvényárfolyama ma délelőtt 0,5 százalékkal 98,24 euróra erősödött Frankfurtban, ennek alapján a csoport most körülbelül 86 milliárd eurót ér. Mindazonáltal az árfolyam ebben az évben eddig 1,1 százalékot esett. A társaság még egyeztet az elküldendők végső számáról. Nem jelöltek határidőt arra nézve, hogy a megbeszéléseknek mikorra kell lezárulniuk.
Joe Kaiser, akkor korábban a Siemens pénzügyi vezérigazgatója volt, azonnal a vállalati stratégia átalakításához kezdett, amint tavaly tavasszal kinevezték vezérigazgatónak. Ezzel a Bloomberg magyarázata szerint az volt a célja, hogy visszaszerezze az elődje, Peter Löscher irányítása idején elveszített befektetői bizalmat.
A nemrég nyilvánosságra hozott új terv szerint az eddigi négy szektor helyett kilenc divízióból fog állni a 167 éves társaság, amely a villamosításra, az automatizálásra, a digitalizálásra és az egészségügyet érintő fejlesztésekre fog összpontosítani. E területek irányítása egymástól el fog különülni. Az átalakítástól 2016 végéig várható az említett, egymilliárd eurós megtakarítás. „Nem kívánjuk eladni az egészségügyi üzletágunkat, de rugalmasak vagyunk az alakításával kapcsolatban” – jelentette ki a vezérigazgató. A Siemens ugyanis túl sokat fektetett az egészségügyi diagnosztikába, beleértve azt is, hogy 2007-ben hétmilliárd dollárért megvásárolta a Dade Behring Holdings Inc-t.
A Siemens már elbocsátott 15 ezer dolgozót, ebből ötezret Németországban. Ezt a programot még Löscher indította azon terv részeként, amely a folyó pénzügyi év végéig 6,3 milliárd euró megtakarítást irányoz elő.
Útdíjrendszer egész Európára
A Siemens lefekteti az országhatárokon túlnyúló díjrögzítés műszaki alapjait. A Sitraffic Sensus fedélzeti egység (on-board unit, OBU) a jármű helyzetét (pozícióját) vagy szatellit-adatokból, vagy mikrohullámú kommunikáció segítségével állapítja meg. Ezzel az OBU minden jelenleg használatos útdíj-technológiát lefed. Az új OBU egyik különlegessége az a képessége, hogy különféle szatellitrendszerek adatait fel tudja használni a helyzet-meghatározásra. Például a városokban is lehetővé teszi a pontosabb helymeghatározást, ahol a magasépületek a szatellit-összeköttetést leárnyékolhatják. Az OBU eleget tesz az elektronikus útdíj-szolgálatok (European Electronic Toll Services, EETS) szabványának, és egész Európában alkalmazható. A Siemens nemrégiben mutatta be a megoldást az Intertraffic 2014 szakvásáron, Amszterdamban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.