Életbe lépett a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) új rendelkezése: az ügyfélszolgálatoknál és a jegypénztáraknál fokozatosan bevezetik a hőpapírra történő jegy- és bérletnyomtatást. Az átalakított pénztárakban ezentúl be kell mondani a BKK-s arcképes bérletigazolvány számát, vagy más – egyéni választás szerint – személyazonosításra alkalmas igazolványt. (Ez lehet BKK vagy Volánbusz bérletigazolvány, személyazonosító igazolvány, diákigazolvány, kártyaformátumú jogosítvány, útlevél). „Elsőként a Kőbánya-Kispest buszvégállomáson vezettük be, de június végéig mindenhol az új kritériumoknak megfelelően lehet majd jegyet, illetve pénzt vásárolni” – nyilatkozta lapunknak Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója.
Lényeges: vásárláskor nem kell igazolni a személyazonosságot, azaz nem kell bemutatni az erre szolgáló dokumentumot, elég annak számát bediktálni. Ennek értelmében a változás abban áll, hogy nem az utas írja rá a szelvényre az azonosító számot utólag, hanem az már a vásárláskor rákerül.
A jegyautomaták cseréje már elkezdődött, ez azt jelenti, hogy itt is csak egy igazolványszám megadásával lehet vásárolni. A szakember szerint az új, hőpapíros nyomtatási technológiának köszönhetően nem csak hasznosabbá válnak a vásárlási lehetőségek az elektronikus rendszer bevezetése előtt, hanem csökkenek ezáltal a visszaélési lehetőségek.
Vitézy Dávid tájékoztatása szerint a beruházás 85 millió forintjába került a BKK-nak, de ez a befektetés egy hónap alatt megtérül. „Egy kiterjedt, bérlethamisításra specializálódott szervezett bűnözési forma működik Budapesten, amely 2-3 milliárd forint kárt okoz évente” – mondta a vezérigazgató, és hozzátette: több esetben a BKK-s dolgozók is „segítették” őket. A hőpapíros nyomtatás bevezetése a végét jelenti a lejárt bérletek újbóli felhasználását. (A legelterjedtebb
módszer az volt, hogy bizonyos körök a lejárt bérleteket kivasalták, és újrahasznosították.)
Arra a kérdésünkre, hogy mikorra várható a többször felmerült elektronikus jegyrendszer bevezetése, azt a választ kaptuk: jelenleg folyik a tenderezés, de még az idén sor kerül a megvalósításhoz szükséges szerződéskötésekre. „Terveink szerint nagyjából másfél év múlva már csak chipkártyás bérletek lesznek” – nyilatkozta a vezérigazgató.
Másképp látja a helyzetet Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. „A BKK több száz milliót költött az elektronikus jegyrendszerrel kapcsolatos tanulmányokra, érthetetlen, hogy mégis papír alapú technológiát vezetnek be” – mondta az elnök. Véleménye szerint az életbe léptetett változtatások nem lesznek hosszútávon eredményesek. Kényszermegoldásnak tűnik, számomra ez beismerése annak, hogy nem lesz elektronikus jegyrendszer” – tette hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.