A Gazprom figyelemmel kíséri a földgáz fordított irányú szállítását Ukrajnának, és korlátozásokat vezethet be azon európai cégek esetében, amelyek ebben részt vesznek – közölte az orosz állami energetikai cég vezérigazgatója az éves részvényesi közgyűlést követő pénteki sajtótájékoztatón, Moszkvában – írja az MTI.
Alekszej Miller közölte: ha az derülne ki az európai országokban lévő mérőállomások adataiból, hogy a Gazprom uniós partnerei visszafordítják a keletről nyugatra menő földgázt, és azt Ukrajnába juttatják el, akkor
Iehetséges, hogy korlátozásokat vezet be a társaság az ezzel foglalkozó európai cégekkel szemben.
Ukrajna szerdán tett javaslatot az Európai Uniónak, hogy kezdjék meg a fordított gázszállítást Szlovákián keresztül, évi 30 milliárd köbméteres mennyiségben – írta a Vedomosztyi című orosz napilap online változata. Kijevben arra számítanak, hogy szeptember elsején megkezdhetik a szállítás.
A Gazprom vezérigazgatója azt is elmondta, hogy megkezdték az európai államokban lévő földgáztárolók feltöltését, ezekben 5 milliárd köbmétert terveznek elhelyezni. Miller szerint nagy a valószínűsége annak, hogy a tél folyamán Ukrajna a területén átmenő vezetékből gázt fog kivenni. Hozzátette, hogy a föld alatti tárolók feltöltése „nem mentesít teljes mértékben az ukrajnai tranzittal kapcsolatos kockázatoktól”. A Wall Street Journal szerint Miller úgy fogalmazott: habár az európaiak még nem érzékelik a problémát, de Ukrajna nem pumpál elég gázt a földalatti tárolókba, ami akár már a következő hónapokban problémát okozhat.
Oroszország 2009 telén arra hivatkozva zárta el az ukrán gázcsapokat, hogy szerinte Ukrajna lopott az Európai Unióba irányuló földgázból. Miller szerint
ami egyszer megtörtént, az újra megtörténik.
Miller úgy látja: Ukrajna nem élné túl a következő éveket orosz gáz nélkül.
Dél-Európán csattanhat. Alekszej Miller az MTI kérdésére válaszolva kijelentette: a Gazprom és az Európai Bizottság érdekei egybeesnek, mindketten arra törekszenek, hogy diverzifikálják a gázszállítási útvonalakat, garantálják a stabil gázszállítást és Európa energiaellátási biztonságát. Megjegyezte: az észak-európai uniós országok energiabiztonsága erősebb, köszönhetően az alternatív szállítási útvonalaknak – az Északi Áramlat és a Jamal-Európa gázvezetéknek –, míg a dél-európai országoké sokkal sérülékenyebb.
A Gazprom vezérigazgatója a nemzetközi egyezményekről szóló 1969-es bécsi konvencióra hivatkozva kijelentette, hogy a Déli Áramlat gázvezeték megépítéséről kötött államközi egyezményeket és a beruházásról szóló szerződést nem lehet egyoldalúan megváltoztatni, vagy semmisnek nyilvánítani. A kétoldalú megállapodásokat szerinte a nemzetközi jog védi.
Alekszej Miller arra reagált, hogy Günther Oettinger, az EU energiaügyi biztosa német Handelsblatt című lapnak írt legutóbbi cikkében ismét felhívta a Déli Áramlat gázvezeték megvalósításában résztvevő országokat, hogy addig ne kezdjenek hozzá az építéshez, amíg nem harmonizálják az uniós joggal az Oroszországgal megkötött kétoldalú kormányközi egyezményeket.
Az Ukrajna elkerülésével Bulgárián, Szerbián keresztül az orosz gázt Magyarországra is eljuttató Déli Áramlat gázvezeték megvalósítási menetrendjét semmi sem akadályozza – szögezte le Miller, utalva arra, hogy Bulgáriában és Szerbiában is felfüggesztették a gázvezeték átmenő szakaszának építését. Azt is közölte, hogy Olaszországba is el fog jutni a Déli Áramlaton keresztül az orosz gáz, mégpedig 2017 végén, de az első szállítások 2015 végére várhatóak Bulgáriában. Tavaly Moszkva nemtetszését váltotta ki, hogy Ukrajna Lengyelországon és Magyarországon keresztül az EU-ból is földgázt kezdett vásárolni, mert az olcsóbb számára, mint az orosz import. Szeptembertől Szlovákia felől is megindul a gázszállítás, amelynek keretében a német RWE vállalattól érkezik a földgáz nyugatról Ukrajnába.
Miller kijelentései alapján a magyar energiacégek is retorzióra számíthatnak, ha gázt adnak el Ukrajnának. A Világgazdaság alig több mint egy hete írt arról, hogy a Magyarországról Ukrajnába küldött gáz mennyisége rohamosan nő: a lap napi 9,2 millió köméterről tudott, ami négyszer annyi, mint a szállítás május 20-i indulásakor, de a 2013-as rekordot is felülmúlja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.