Októbertől a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. két egymotoros helikoptere nem repülhet, így a társaság tendert írt ki két gép közel kétéves bérletére – a nyílt felhívás május elején jelent meg. A Közbeszerzési Értesítőben található, az MTI által idézett kiírás szerint a két helikopter becsült bérleti díja – 2016. március 10-éig – 682 millió forint. Egy-egy helikopter várhatóan évi 183 órát repül, de az üzemidő ettől 20 százalékkal több is lehet. A szolgálat magyar lajstromba veszi a helikoptereket. Ha viszont azok tervezett karbantartása meghaladja a 24 órát, a bérbeadónak cseregépet kell adnia. Ajánlatot az a cég tehet, amelynek a megelőző két üzleti évi – légijármű bérletéből és ehhez kapcsolódó üzemeltetésből származó – árbevétele együtt elérte a nettó 650 millió forintot. A pályázóknak mostantól számítva bő egy hetük maradt, az ajánlattételi határidő ugyanis június 23. A legolcsóbb ajánlat lesz a nyertes.
A bérleti kiírást az indokolja, hogy a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. szentesi és debreceni állomásán egymotoros helikopterek szolgálnak. Egy 2012. októberében született EU-s direktíva szerint ez év október 28-ától az egyhajtóműves helikopterek nem repülhetnek lakott terület felett. A kiírás feltételei szerint elvben bármilyen, mentő feladatokra alkalmas géppel lehet indulni a tenderen, de több tényező is amellett szól, hogy az Airbus Helicopters – régebbi nevén Eurocopter – által gyártott EC 135-ös gépet bérletre kínáló ajánlattevő lehet a nyertes.
Egyrészt a jelenlegi személyzet kiképzése EC 135 típusú gépekre szól, így aki más típusú gépet ajánl, annak vállalnia kell helikopterenként 5 fő és a légiüzemeltetésért, valamint -képzésért felelős vezető átképzését. Ez a költség is része a bérleti díjnak, vagyis ahhoz, hogy más típusra vonatkozó ajánlat is versenyképes legyen, nagyon kedvezőnek kell lennie. A másik érv, amely az EC 135 mellett szól, hogy a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. flottája a most lecserélendő két gépen kívül kizárólag EC 135-ös gépekből áll. Ráadásul a típus nagyon kedvelt a légimentési feladatot ellátó szervezetek körében: 1996-os megjelenése óta több mint 500 darabot adtak már el belőle kifejezetten mentési feladatokra, így iparági becslések szerint minden negyedik mentőhelikopter EC 135-ös jelenleg.
Az EC 135 kéthajtóműves, gázturbinás, főleg kutató és mentő feladatokra alkalmazott könnyűhelikopter. Az EC-135-ös két 634 lóerős gázturbinája közül az egyik meghibásodása esetén is repülőképes marad, ami egy városok felett repülő mentőhelikopternél alapvető követelmény. A védett, csőben forgó farokrotor kisebb balesetveszélyt jelent a gyakran rendkívül szűk, növényzet, épületek és vezetékek által határolt leszállóhelyeken. A pilótán kívül két orvost vagy ápolót és két sérültet szállíthat. A gép 12,16 méter hosszú, rotorátmérője 10,2 méter. A maximális felszálló tömege 2910 kilogramm, 254 km/h-s utazósebességével 635 kilométert tud megtenni.
Hét bázis, teljes lefedettség
A Magyar Légimentő Nonprofit Kft. felelős azért, hogy az ország területén a légimentés biztosított legyen – áll a társaság honlapján. Kiemelten közhasznú társaságként alapfeladatuk az országon belüli mentés (azonnali feladatok), illetve a szakmai progresszivitás figyelembe vételével a betegszállítás (azonnali, legfeljebb 1 órán belüli feladatok). Emellett a szabad kapacitás terhére végeznek biztosítói megkeresés után külföldi betegszállítást, sport és tömegrendezvényeket biztosítanak (Forma 1, rallye futamok) a mentési rendeletben foglaltak, illetve egyéb vonatkozó szabályzók szerint. Küldetésük legfontosabb célja, hogy a lakosság egészének biztosítsanak minél nagyobb arányban a 15 percen belüli kiérkezést. A hét bázis elhelyezésénél ezt az alapelvet tekintették legfontosabbnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.