Meglepetés okozott Brazíliában a Központi Banknak is a júniusi infláció alakulása. A labdarúgó-világbajnokság kapcsán számítottak ugyan a főként a turistákat érintő árak emelkedésére, de nem ekkora mértékben. A brazil statisztikai hivatal adatai szerint júniusban 0,47 százalékkal nőtt az infláció.
A korábbi előrejelzések nem számítottak ekkora emelkedésre, a New York-i Barclays Capital közgazdásza például a Forbes magazin szerint ebben a hónapban 0,35 százalékos inflációt jelzett. Az éves infláció mértéke így már 6,41 százalékra emelkedett 6,31 százalékról, így a jelenlegi éves középmérték 6,35 százalék. A korábbi inflációs cél 4,5 százalék volt.
Áprilisban még 6,19 százalék volt az infláció mértéke. A jegybank előrejelzése szerint 6,46 százalék lesz az infláció mértéke az év végén. Dél-Amerika legerősebb gazdaságában a növekedési előrejelzést is 1,24 százalékra csökkentették, míg ez a mérték tavaly még 2,5 százalék volt.
A Reuters szerint a várt mintegy 600 ezer külföldi turista érkezése főként a repülőjegyek, az éttermi szolgáltatások, és a hotelek árait verték fel. Az előzetes felmérések szerint egy másik országból érkező drukker átlagosan 2500 dollárt (555 ezer forint) költ majd Brazíliában.
A Bloomberg szerint a szállodaárak 4,1 százalékkal növekedtek június közepén, ami 2000 óta a legjelentősebb növekedés. A turista utak ára 5,3 százalékkal nőtt, míg a repülés költségei 22,2 százalékkal. A brazil kormány egyébként külön bizottságot hozott létre azzal a céllal, hogy figyelemmel legyen azokra a visszaélésekre, amik a turizmusban a különböző szállás-, és repülőjegy árakkal kapcsolatosan jelentkezhetnek. A magyar konzuli szolgálat honlapja szerint rendkívül nehéz lesz szálláshoz jutni, az amúgy sem alacsony árak meglepően magasra mennek majd fel.
Az élelmiszer- és az italárak átlagban 0,21 százalékkal emelkedtek, míg az előző hónapban az emelkedés még 0,88 százalék volt. Ez viszont kedvezőtlen volt például Brazília legnagyobb sörgyártójának, az Ambev-nek, melynek részvényei 6,5 százalékkal zuhanhatnak az előző hónapban, az idei évben pedig 5,85 százalékos átlagban.
A személyi kiadások 1,09 százalékkal emelkedtek, ez az érték még májusban 0,51 százalék volt. A közlekedési költségek 0,5 százalékkal lettek drágábbak, az előző hónapban még csak 0,33 százalékkal. A Getulio Vargas Foundation szerint a vásárlói elégedettség az előző hónapban az elmúlt öv évben a legalacsonyabb volt.
A nem várt inflációs növekedés a brazil jegybanknak is problémákat okoz. Kamatot vágnának, de a gazdaság stagnál, a növekedés mindössze 0,2 százalékos volt az első negyedévben. Az infláció oka a felment árak mellett a magasabb fizetések is, miközben az eladások áprilisban 0,4, míg márciusban 0,5 százalékkal csökkentek.
Luiz Roberto Cunha, brazil közgazdász kiemelte, hogy általában minden egyes világbajnokság alkalmával emelkednek az árak a rendező országoknál, de Brazíliában különösen negatív gazdasági hatása lehet a hazai lakosság számára, főleg, ha az élelmiszerárak szaladnak el. Egy korsó sör ára már a 4 dollárt is elérte a vb előtt. Az egyik legdrágábbnak számító településen, a főváros Brasíliában egy turista több mint 600 dollárt fizet egy napra egy szobáért egy négycsillagos hotelben egy éjszakáért a stadion közelében, de ez a költség akár 1000 dollárra is emelkedhet.
"Az gondolhatnánk, hogy a magasabb fizetések és az alacsony munkanélküliség növelné a fogyasztást, de ez nem következett be" – mondta a Forbesnak Nicolas Jaquier, a brit Standard Life Investments közgazdásza. A munkanélküliség jelenleg alacsonyabb mint az Egyesült Államokban (7 százalék), mint Brazíliában, ahol 5,5 százalékos mutató, ilyen kedvező adata ebben tekintetben még soha sem volt a dél-amerikai országban. Jaquier szerint azonban a brazil munkanélküliségi mutató ennél jóval kedvezőtlenebb lehet a valóságban.
„2010-ben még a gazdaság felpörgetését várták a két nagy sportesemény előkészítése kapcsán" – nyilatkozta korábban lapunknak a Budapesti Corvinus Egyetem (BCE) Sportgazdaságtani Kutató Központjának igazgatója. András Krisztina arra emlékeztetett, hogy új sportlétesítményeket kell megépíteni, jelentős összegeket kell fordítani az infrastruktúra korszerűsítésére is. Brazíliában e tekintetben nagy volt a lemaradás. A brazil gazdasági miniszter 70 milliárd euróra tette a sportesemények megrendezésével kapcsolatos költségeket.
A Sao Paolo Egyetem korábbi tanulmányában közzétett becslés szerint Brazíliában a 2014-es világbajnokság előtt mintegy 18 milliárd amerikai dollárnyi összeget fektetnek infrastruktúrába, és ebből 14 milliárd az adófizetők zsebéből kerülhet majd ki. A brazil politikusok korábban azt jósolták, hogy a labdarúgó-világbajnokság és a 2016-os Rio de Janeiro-i olimpia nagyjából évente 0,4 százalékkal segítheti a GDP növekedését. Aldo Rebelo, a brazil sportminiszter hangsúlyozta, a két esemény körülbelül 3,6 millió munkahelyet teremt 2014-ig a brazil gazdaságban, mely a népesség 1,87 százalékát jelenti. A sao paoloi egyetemi tanulmány előrejelzései szerint a két sporteseménynek köszönhetően 120 ezer új munkahely létesülne 2016-ig, és több mint 50 milliárd dollár áramlana a brazil gazdaságba 2027-ig.
Sverrir Sverrisson, a Saxo Bank szakértője azt hangsúlyozta, hogy a rövid távú hatás mindent összevetve valószínűleg nem lesz számottevő. A gazdasági növekedést nyilván sem a világbajnokság, sem az olimpia nem pörgeti fel. Az azonban látható, hogy az infrastrukturális beruházások hosszabb távon a gazdasági növekedés motorjaként működhetnek Brazíliában. Az ország a modernizáció miatt egyre hatékonyabb lehet, és egyre nagyobb vonzerőt jelenthet a külföldi befektetőknek. A jobb utaknak, vasutaknak és kikötőknek köszönhetően alkalmasabb hely lesz az üzleti tevékenységre, és még az alapvető kiviteli termékekre, a vasércre, a szójára és a kávéra is jótékony hatással lehet a jelentősebb tengerentúli kereslet.
Artner Annamária, az MTA KRTK Világgazdasági Intézetének tudományos főmunkatársa lapunknak elmondta, hogy korábban a Moody''s 11 milliárd dollárnyi gazdasági többletet jósolt a vb rendezésével a brazil gazdaságnak, melynek évi mintegy 2200 milliárdos bevétele van. Így a torna bevétele nem hoz majd plusz jelentős hatást, ami egyszeri és múlékony lesz. Meglöki ugyan a vb-turizmust, a beruházásokat, a keresletet, de tartósan nem jelent gazdasági növekedési stimulust.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.