BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Reklámadó: a kormány egyelőre nem hátrált meg

Elsötétülhet csütörtök este a két országos kereskedelmi televízió, pénteken pedig üres címlappal jelenhetnek meg az újságok a reklámadó elleni tiltakozás miatt.

Irányultságtól függetlenül tiltakozik a hazai média a fideszes L. Simon László által hétfőn benyújtott reklámadóról szóló törvényjavaslat ellen.

"A Magyar Reklámszövetség arra kéri a szakmai szervezeteket és a médiavállalatokat, hogy csatlakozzanak a következő parlamenti ülésnap előtti, 2014. június 5-én (nyomtatott sajtó esetén a lehetőségekhez képest 2014. június 6-án) tartandó tiltakozáshoz az adott médiatípus sajátosságaihoz mérten (elsötétítés, fehér/fekete lap behúzása)” – közölte a szövetség. Szerintük a kormánynak a nemzetgazdaság fejlesztésére vonatkozó céljai segítésében a kommunikációs iparágat partnerként, és nem egy, a működését veszélyeztető különadó alanyaként szükséges kezelnie. Ennek megfelelően azt kérik, hogy a reklámadó tervezetére vonatkozó jogszabályt ne fogadja el az országgyűlés. Még nem tudni, hogy kik csatlakoznak a bojkotthoz, de ha addig nem változik semmi, akkor csütörtök este főműsoridőben elsötétül a két országos kereskedelmi csatorna 15-15 percre. A RTL Klub szerint a jelenleg tervezett adó – melynek módja és mértéke semmilyen demokratikusan működő országban nem ismert – a társaságot több milliárdos veszteségbe taszítaná és ezzel veszélybe sodorná a magyar médiapiac legnagyobb független szereplőjének gazdaságos működését, annak egyes munkahelyeit és bizonyos műsorait. Az RTL Klub járna a legrosszabbul, de a TV2 költségvetése is borulna, ha 1,6-1,8 milliárdra rúgna a befizetendő összeg.

Egyelőre azonban a kormány nem hátrált meg. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter parlamenti meghallgatásán a reklámadó bevezetésre vonatkozó kérdésre azzal válaszolt, hogy a parlament hatáskörébe tartozik, vajon az egyéni képviselői indítványként beterjesztett javaslatot törvényerőre emeli-e, de a költségvetésért felelős miniszterként nem várható tőle, hogy ellenezzen olyan törvényt, amelyből bevétel származik. A tervezet különböző adósávokban határozza meg a reklámbevételek adóját, amelyeket fél milliárd forintos árbevételig 0 százalékos adó terhel, a 20 milliárd forintot meghaladókat azonban már 40 százalékos. A törvény már 2014-re is megállapítana adófizetési kötelezettséget. L. Simon László a Kossuth Rádióban nonszensznek nevezte azt az érvelést, hogy emiatt az új adónem miatt lesznek veszteségesek bizonyos vállalatok. „Egy-egy nagyobb cég most is folyamatosan milliárdos veszteséget termel, mégis talpon van” – mondta. Szerinte a törvénytervezet csak a nyitánya egy folyamatnak, a közösségi oldalakat is bevonnák az adózói körbe, ugyanis jelentős reklámbevételhez jutnak ezek a cégek, amely után sem áfa, sem társasági nyereségadó nem gazdagítja a magyar államkasszát. A fideszes képviselő fontosnak nevezte, hogy ez egy olyan adónem lenne, amelyet nem tudnak áthárítani a nézőkre, illetve az olvasóközönségre. L. Simon László szerint „senki nem gondolja komolyan”, amikor egyes kereskedelmi tévék a legnépszerűbb, legnagyobb nézőközönséget vonzó műsoraik beszüntetésével riogatnak. Ugyanakkor a részletszabályokat még bőven finomíthatják: a törvényjavaslat tárgyalása nyáron kezdődhet el a parlamentben.

Váltás az Origónál

„A MÚOSZ elnöksége megdöbbenéssel értesült arról, hogy az Origo főszerkesztőjének, Sáling Gergőnek azért kell távoznia posztjáról, mert vezetésével Magyarország egyik meghatározó internetes lapja nem engedett a kiadóján keresztül ránehezedő politikai nyomásnak” – közölte az újságírók szövetsége. Tegnap szolidaritási demonstrációt is tartottak. Az Origo Zrt. cáfolta, hogy a lépés mögött bármilyen politikai ok vagy nyomásgyakorlás húzódna meg. Az átszervezés célja a hatékonyabb és szinergiákat jobban érvényesítő szervezet kialakítása volt.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.