Irányultságtól függetlenül tiltakozik a hazai média a fideszes L. Simon László által hétfőn benyújtott reklámadóról szóló törvényjavaslat ellen.
"A Magyar Reklámszövetség arra kéri a szakmai szervezeteket és a médiavállalatokat, hogy csatlakozzanak a következő parlamenti ülésnap előtti, 2014. június 5-én (nyomtatott sajtó esetén a lehetőségekhez képest 2014. június 6-án) tartandó tiltakozáshoz az adott médiatípus sajátosságaihoz mérten (elsötétítés, fehér/fekete lap behúzása)” – közölte a szövetség. Szerintük a kormánynak a nemzetgazdaság fejlesztésére vonatkozó céljai segítésében a kommunikációs iparágat partnerként, és nem egy, a működését veszélyeztető különadó alanyaként szükséges kezelnie. Ennek megfelelően azt kérik, hogy a reklámadó tervezetére vonatkozó jogszabályt ne fogadja el az országgyűlés. Még nem tudni, hogy kik csatlakoznak a bojkotthoz, de ha addig nem változik semmi, akkor csütörtök este főműsoridőben elsötétül a két országos kereskedelmi csatorna 15-15 percre. A RTL Klub szerint a jelenleg tervezett adó – melynek módja és mértéke semmilyen demokratikusan működő országban nem ismert – a társaságot több milliárdos veszteségbe taszítaná és ezzel veszélybe sodorná a magyar médiapiac legnagyobb független szereplőjének gazdaságos működését, annak egyes munkahelyeit és bizonyos műsorait. Az RTL Klub járna a legrosszabbul, de a TV2 költségvetése is borulna, ha 1,6-1,8 milliárdra rúgna a befizetendő összeg.
Egyelőre azonban a kormány nem hátrált meg. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter parlamenti meghallgatásán a reklámadó bevezetésre vonatkozó kérdésre azzal válaszolt, hogy a parlament hatáskörébe tartozik, vajon az egyéni képviselői indítványként beterjesztett javaslatot törvényerőre emeli-e, de a költségvetésért felelős miniszterként nem várható tőle, hogy ellenezzen olyan törvényt, amelyből bevétel származik. A tervezet különböző adósávokban határozza meg a reklámbevételek adóját, amelyeket fél milliárd forintos árbevételig 0 százalékos adó terhel, a 20 milliárd forintot meghaladókat azonban már 40 százalékos. A törvény már 2014-re is megállapítana adófizetési kötelezettséget. L. Simon László a Kossuth Rádióban nonszensznek nevezte azt az érvelést, hogy emiatt az új adónem miatt lesznek veszteségesek bizonyos vállalatok. „Egy-egy nagyobb cég most is folyamatosan milliárdos veszteséget termel, mégis talpon van” – mondta. Szerinte a törvénytervezet csak a nyitánya egy folyamatnak, a közösségi oldalakat is bevonnák az adózói körbe, ugyanis jelentős reklámbevételhez jutnak ezek a cégek, amely után sem áfa, sem társasági nyereségadó nem gazdagítja a magyar államkasszát. A fideszes képviselő fontosnak nevezte, hogy ez egy olyan adónem lenne, amelyet nem tudnak áthárítani a nézőkre, illetve az olvasóközönségre. L. Simon László szerint „senki nem gondolja komolyan”, amikor egyes kereskedelmi tévék a legnépszerűbb, legnagyobb nézőközönséget vonzó műsoraik beszüntetésével riogatnak. Ugyanakkor a részletszabályokat még bőven finomíthatják: a törvényjavaslat tárgyalása nyáron kezdődhet el a parlamentben.
Váltás az Origónál
„A MÚOSZ elnöksége megdöbbenéssel értesült arról, hogy az Origo főszerkesztőjének, Sáling Gergőnek azért kell távoznia posztjáról, mert vezetésével Magyarország egyik meghatározó internetes lapja nem engedett a kiadóján keresztül ránehezedő politikai nyomásnak” – közölte az újságírók szövetsége. Tegnap szolidaritási demonstrációt is tartottak. Az Origo Zrt. cáfolta, hogy a lépés mögött bármilyen politikai ok vagy nyomásgyakorlás húzódna meg. Az átszervezés célja a hatékonyabb és szinergiákat jobban érvényesítő szervezet kialakítása volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.