BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Peter Carlsson

Csődbe vitte a Northvoltot, aztán lemondott a svéd akkuevangélista

Carlsson vezetése mellett a Northvolt a pénzt nem sajnálva gyorsan terjeszkedett, hogy megteremtse a szükséges méretarányt a kínai és a koreai szektortársakkal való versenyzéshez. A kereslet azonban visszaesett, az akkumulátorgyártó eladósodott, és végül a főtulajdonos Volkswagen is közölte, hogy nincs több pénze a projektre.

Miután csődbe vitte a Northvoltot, lemondott a cég vezérigazgatója, Peter Carlsson, mivel a svéd akkumulátorgyártó a csődeljárás alatt szerkezetátalakításba kezd, ami szerinte más típusú vezetőt igényel – írja a Bloomberg.

Peter Carlsson Northvolt akku
Peter Carlsson, a Northvolt svéd akkugyártó lemondott vezére / Fotó: Liesa Johannssen-Koppitz / Bloomberg

Egyheti pénze maradt az európai akkumulátorgyártónak

Carlsson egyszersmind a Northvolt társalapítója is, a 2016-os gründolás óta vezette az elektromosjármű-gyártókat ellátó céget. Több milliárd dollárnyi tőkét és nem mellesleg adósságot szedett össze, hogy a svéd társaság piacvezető legyen az európai akkumulátorgyártásban.
A terv azonban füstbe ment, csütörtökön a Northvolt csődvédelmet kért az Egyesült Államokban, miután a menedzsment mentő finanszírozás biztosítására tett kétségbeesett próbálkozása kudarcba fulladt. A tönk szélére sodródott akkumulátorgyártónak mindössze egyheti működésre elegendő készpénz maradt a számláin.
Az 54 éves Carlsson szerint itt az ideje, hogy új vezetők lépjenek a helyébe. A vállalat közleménye szerint azonban továbbra is igazgatósági tag és vezető tanácsadó marad.

Carlsson vezetése mellett a Northvolt a pénzt nem sajnálva, gyorsan terjeszkedett, hogy megteremtse a szükséges méretarányt a kínai és koreai szektortársakkal való versenyzéshez. A cég központi üzemét a svédországi Skellefteában, az északi sarkkör közelében építette fel, és telephelyeket hozott létre Németországban, az Egyesült Államokban, sőt Kanadában is.

Az egykor 20 milliárd dollárra értékelt – tőzsdei bevezetésre szánt – vállalat mintegy 10 milliárd dollárnyi hitel- és tőkefinanszírozást kapott. Ősszel azonban a Northvolt gyors lefolyású likviditási válságba került, mivel nem sikerült felpörgetnie a termelést. Az elektromos járművek iránti kereslet növekedésének lassulása miatt ugyanis kevesebb akkumulátort rendeltek az autógyártók.

A Northvolt gyorsan visszavett a tempóból, és tárgyalásokat kezdett a tulajdonosokkal, hitelezőkkel, valamint az ügyfelekkel is egy mentőcsomagról. A vállalat legnagyobb befektetője, a Volkswagen azonban – amely a csoportjához tartozó Scania tehergépkocsi-gyártón keresztül egyben a legfőbb vásárlója is – közölte Carlssonnal, hogy nem tud további tőkét biztosítani.

Csütörtöki bejelentésében a vállalat elismerte, hogy készpénzállománya körülbelül 30 millió dollárra csökkent – ami egyheti működésre elegendő –, míg az adóssága meghaladta az 5,8 milliárd dollárt.

Az akkumulátorevangélista Carlsson

A Northvolt előtt Carlsson négy évig szorosan együtt dolgozott Elon Muskkal is a Tesla ellátási láncának vezetőjeként.

Médiaszereplése az elmúlt évben ugrott meg, amikor rengeteget cikkeztek a vállalat pénzügyi nehézségeiről. A vállalat nemrégiben leváltotta svédországi vezető üzemének a főnökét, és elhalasztotta az ottani bővítést is, csődbe juttatva a munkát elvállaló vállalkozást.

„Valószínűleg korábban kellett volna meghúznom a vészféket a bővítéseknél, hogy a vállalat alaptevékenysége kerüljön veszélybe” – mondta önkritikusan Carlsson.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.