BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Veszteséges trafikok, nyereséges állam

Még tart az adatok feldolgozása a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. (NDN), így még pontosan nem lehet tudni, hogy hányan szeretnének trafikot működtetni az ötödik állami pályázaton kiírt 77 település – közte 11 budapesti kerület – valamelyikén.

Légrádi Petra, az állami cég szóvivője lapunknak elmondta: egy adott pályázat csak akkor lesz érvényes, ha legkésőbb a pályázat benyújtásával egyidejűleg a pályázati díjat is átutalták.

Főleg falvak szerepelnek a pályázati listán, ahol az eddigi tapasztalatok szerint nem könnyű nyereségesen működtetni egy nemzeti dohányboltot. A NAV adatai szerint például a miskolci székhelyű Unió Kertváros Bt. 35 vámhatósági engedéllyel rendelkezik, a cég mintegy egymilliárd forintos forgalom mellett mégis közel 40 millió forintos veszteséggel zárt 2013-ban.

A többek között Kazincbarcikán, Ózdon és számos környező faluban tevékenykedő társaság az eredménykimutatása szerint az alacsony tőkeellátottság mellett az üzlet költségigényessége miatt fél év alatt a teljes jegyzett tőkéjét elvesztette. „A cég teljes mértékben eladósodott” – olvasható a beszámolójában. Egy személlyel egy időpontban legfeljebb öt szerződés lehet érvényben, de az Unió Kertváros Bt. 16 beltagja az elnyert koncessziót üzemeltetésre átadta a társaságnak.

Remek évet zárt viszont 2013-ban az NDN, ugyanis az eredménykimutatásából kiderült: 531 millió forint árbevétellel, 237,5 millió forint üzemi eredménnyel és 1,1 milliárd forint adózott eredményt könyvelhetett el. Pedig az első trafikok csak 2013 júniusában nyíltak meg. A cég 400 millió forint állami támogatásra is jogosult volt a működése fedezésére. A koncessziós díjakból pedig 1 milliárd 44 millió forint folyt be az állami vállalathoz. Jelenleg 497 ellátatlan település van, ebből 130 az olyan kistelepülés, ahol 100 fő alatti az állandó lakosok száma.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.