BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az Aldi lett a britek kedvence

Azonnal emelkedett a Tesco részvényárfolyama, hogy a vezérigazgató bejelentette távozását. A brit céget már odahaza is megelőzte a német Aldi és a Lidl

Lemond a nagy-britanniai székhelyű Tesco áruházlánc vezérigazgatója, Philip Clarke azt követően, hogy a vállalat arra figyelmeztette befektetőit, az idei első félévében a vártnál kisebb lesz a nyereség. A Reuters röviddel később azt jelentette, hogy hétfő délelőtt 2,81 százalékkal erősödött a Tesco részvényárfolyama a londoni tőzsdén, miután végéhez ér az a „katasztrofális három év”, amelyben a vállalatot Clark vezette, akinek a helyét október elsejétől az Unilevertől érkező Dave Lewis veszi át.

A márkákat rangsoroló brit YouGov BrandIndexére ugyanakkor most először került fel az Aldi és a Lidl. Az előbbi az első, az utóbbi a negyedik helyet szerezte meg az élelmiszerkereskedelemben – írta a The Telegraph. Az BrandIndex átfogóan értékeli a márkák megítélését a sajtómegjelenések, reklámok és szájról szájra terjedő hírek alapján.

Eszerint a két diszkontáruház két évtizednyi brit üzleti tevékenység után a legkedveltebb márkák közé küzdötte fel magát, mi több, a mostani féléves mérés szerint az Aldi a britek kedvenc márkája. A hazai pályán működő Tescónak mindent meg kell tennie, hogy megtartsa pozícióját a diszkontok között – már ami a márka vásárlói megítélését illeti. Ugyanebben a helyzetben van a másik két hazai rivális: a Waitrose és a Sainsbury''s is. A Waitrose a Lidl mögött a hatodik helyet szerezte meg, míg a Sainsbury''s a top tízes lista utolsó helyén áll az idei félévzáró listán. ű

„A diszkontáruházak jelentősen átformálják a kiskereskedelmi szektort, és olyan, jól ismert márkákat is megszorongatnak, mint a John Lewis” – fogalmazott Sarah Murphy, a BrandIndex elemzője. A szakértő szerint a két német diszkontlánc meggyőzte a brit vásárlókat arról, hogy az alacsonyabb ár nem jelent kompromisszumot a minőség terén.

A hazai riválisoknak alkalmazkodniuk kell az új helyzethez, hogy megtartsák helyüket a brit fogyasztók agyában és szívében – tette hozzá Sarah Murphy.
Az Aldi 1990-ben, a Lidl 1994-ben lépett be a brit piacra, és a világválság kitörése mondhatni támogatta speciális üzletpolitikájukat. A két német áruházlánc a Tescóénál jóval kisebb árukészlettel dolgozik. Amíg az Aldi-boltokban átlagosan 1500 termék található, addig a brit diszkont mintegy 40 ezer árut értékesít.

A kisebb árukészlet mellett mindkét német cég ügyel arra, hogy a szezonális termékek között kellő mennyiségű prémium árut is találjanak a brit vásárlók. Az elmúlt négy évben a Lidl díjnyertes pezsgő kínálatával valamint karácsonyi serrano sonka és homár készletével vonzotta magához a jobb anyagi helyzetű vásárlókat, a két hete pedig bejelentette, hogy új, prémium borkészlettel igyekszik magához vonzani a tehetősebb vevőket Londonban.

A statisztikák szerint az Aldi és a Lidl eladásai nem csak a prémium árucikkekkel elcsábított új vásárlóknak köszönhetően nő; az eddigi hűséges vevőkör is többet költ egy-egy vásárlás alkalmával. Az Aldiban egy átlagos vásárlás 19 fontos költéssel jár, ez épphogy csak elmarad a Sainsbury''s és a Morrisons eredménye mögött.

A Tesco Magyarországon

Az elmúlt év végén 119 hipermarketet, 33 szupermarketet, 40 express boltot és 24 S-market boltot üzemeltetető Tesco tavalyi árbevétele 1 százalékkal 608,286 milliárd forintra csökkent 2012-höz képest. A kismértékű forgalomcsökkenést a cég a kiélezett piaci verseny és a romló gazdasági környezetnek tulajdonítja éves beszámolójában, amely szerint még érződött a gazdasági válság hatása, a vállalkozási és magánszektort sújtó adóterhek és a vásárlók árérzékenysége. Tavaly a Tesco adózott eredménye 4,463 milliárdról 1,007 milliárd forintra esett.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.