Lemond a nagy-britanniai székhelyű Tesco áruházlánc vezérigazgatója, Philip Clarke azt követően, hogy a vállalat arra figyelmeztette befektetőit, az idei első félévében a vártnál kisebb lesz a nyereség. A Reuters röviddel később azt jelentette, hogy hétfő délelőtt 2,81 százalékkal erősödött a Tesco részvényárfolyama a londoni tőzsdén, miután végéhez ér az a „katasztrofális három év”, amelyben a vállalatot Clark vezette, akinek a helyét október elsejétől az Unilevertől érkező Dave Lewis veszi át.
A márkákat rangsoroló brit YouGov BrandIndexére ugyanakkor most először került fel az Aldi és a Lidl. Az előbbi az első, az utóbbi a negyedik helyet szerezte meg az élelmiszerkereskedelemben – írta a The Telegraph. Az BrandIndex átfogóan értékeli a márkák megítélését a sajtómegjelenések, reklámok és szájról szájra terjedő hírek alapján.
Eszerint a két diszkontáruház két évtizednyi brit üzleti tevékenység után a legkedveltebb márkák közé küzdötte fel magát, mi több, a mostani féléves mérés szerint az Aldi a britek kedvenc márkája. A hazai pályán működő Tescónak mindent meg kell tennie, hogy megtartsa pozícióját a diszkontok között – már ami a márka vásárlói megítélését illeti. Ugyanebben a helyzetben van a másik két hazai rivális: a Waitrose és a Sainsbury''s is. A Waitrose a Lidl mögött a hatodik helyet szerezte meg, míg a Sainsbury''s a top tízes lista utolsó helyén áll az idei félévzáró listán. ű
„A diszkontáruházak jelentősen átformálják a kiskereskedelmi szektort, és olyan, jól ismert márkákat is megszorongatnak, mint a John Lewis” – fogalmazott Sarah Murphy, a BrandIndex elemzője. A szakértő szerint a két német diszkontlánc meggyőzte a brit vásárlókat arról, hogy az alacsonyabb ár nem jelent kompromisszumot a minőség terén.
A hazai riválisoknak alkalmazkodniuk kell az új helyzethez, hogy megtartsák helyüket a brit fogyasztók agyában és szívében – tette hozzá Sarah Murphy.
Az Aldi 1990-ben, a Lidl 1994-ben lépett be a brit piacra, és a világválság kitörése mondhatni támogatta speciális üzletpolitikájukat. A két német áruházlánc a Tescóénál jóval kisebb árukészlettel dolgozik. Amíg az Aldi-boltokban átlagosan 1500 termék található, addig a brit diszkont mintegy 40 ezer árut értékesít.
A kisebb árukészlet mellett mindkét német cég ügyel arra, hogy a szezonális termékek között kellő mennyiségű prémium árut is találjanak a brit vásárlók. Az elmúlt négy évben a Lidl díjnyertes pezsgő kínálatával valamint karácsonyi serrano sonka és homár készletével vonzotta magához a jobb anyagi helyzetű vásárlókat, a két hete pedig bejelentette, hogy új, prémium borkészlettel igyekszik magához vonzani a tehetősebb vevőket Londonban.
A statisztikák szerint az Aldi és a Lidl eladásai nem csak a prémium árucikkekkel elcsábított új vásárlóknak köszönhetően nő; az eddigi hűséges vevőkör is többet költ egy-egy vásárlás alkalmával. Az Aldiban egy átlagos vásárlás 19 fontos költéssel jár, ez épphogy csak elmarad a Sainsbury''s és a Morrisons eredménye mögött.
A Tesco Magyarországon
Az elmúlt év végén 119 hipermarketet, 33 szupermarketet, 40 express boltot és 24 S-market boltot üzemeltetető Tesco tavalyi árbevétele 1 százalékkal 608,286 milliárd forintra csökkent 2012-höz képest. A kismértékű forgalomcsökkenést a cég a kiélezett piaci verseny és a romló gazdasági környezetnek tulajdonítja éves beszámolójában, amely szerint még érződött a gazdasági válság hatása, a vállalkozási és magánszektort sújtó adóterhek és a vásárlók árérzékenysége. Tavaly a Tesco adózott eredménye 4,463 milliárdról 1,007 milliárd forintra esett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.