BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csúcstechnológiát telepített az Opel

Az Opel vezető motorgyára lesz három év múlva a szentgotthárdi leányvállalat, amelynek új Flex-üzeme megkezdte a legmodernebb motorcsalád sorozatgyártását, és idén tovább növeli alkalmazottai számát

Három év múlva már az Opel Szentgotthárd Kft. lesz a márka legnagyobb motorgyára – jelentette be Joachim Koschnicke, az Opel elnökhelyettese annak kapcsán, hogy a magyar leányvállat megkezdte egy új fejlesztésű motorcsalád sorozatgyártását.

A Flex-üzem harmadik típusából, az ezer köbcentiméteres, háromhengeres motorból év végéig 10-12 ezer készülhet és az első szállítmányok az Opel eisenachi gyárába kerülnek, ahol a márka kiskocsiját, az Adamot szerelik össze. Ugyanezzel a motorral is rendelhető lesz az ősszel bemutatkozó új Corsa, amely Zaragozában készül – mondta el a Világgazdaságnak Solt Tamás, az Opel Szentgotthárd Kft. vezetője, kiemelve, hogy a Flex-üzem idei kibocsátása az év elején tervezett 81 ezerrel szemben 105 ezer motor lesz. A piac igen jól fogadta az új Opel motorokat, amelyek közül a legsikeresebbnek az 1,6 literes turbó dízel változat bizonyult. Olyannyira, hogy a szaksajtó által csak „suttogó dízelnek” nevezett motorból nem is tudnak eleget gyártani.

Az Opel Szentgotthárd Kft. beszállítóinak nagy része külföldi, ám magyar gyárakból is érkeznek fontos részegységek. A motorok elektromos befecskendezőjét például a székesfehérvári Denso, a turbófetöltőket pedig az oroszlányi BorgWarner Turbo Systems Kft. szállítja.

A Flex-üzemben tavaly februárban indult az 1,6 literes benzin- és dízelmotorok sorozatgyártása, ezekhez csatlakozott a 90 és 115 lóerős változatokban készülő ezer köbcentis benzinmotor család. A Flex-üzemben idén húsz különféle motorváltozat készül, köztük az ősz óta gyártott 200 lóerős, 1600 köbcentis erőmű az Astra GTC számára.

Tavaly az előzetesen számítottnál is több, összesen 355 ezer motor hagyta el a gyárat. Ebből a 355 ezerből 14 800 volt az 500 millió eurós beruházás révén létesült Flex-üzem terméke. Az elmúlt évben készült 340 ezer darab „régi”, 1,6 és 1,8 literes motor 70 százalékát a General Motors észak-amerikai, mexikói, ausztrál és thaiföldi gyáraiba szállították. Emellett egy év kihagyás után idén ismét jelentős a megmunkált motorkomponensek – motorblokk, hajtórúd, főtengely, készre szerelt és alkatrészek nélküli hengerfej – gyártása és ázsiai exportja. A GM-kínai leányvállalata – amely korábban is a legnagyobb vevők közé tartozott – 177 ezer motorblokkot, hengerfejet és főtengelyt rendelt, ám a kínai piaci igények miatt 200 ezerre emelte a darabszámot. Az amerikai Allison Transmission számára 2000 óta készülnek közepes és nagy teherbírású teherautók és buszok számára automata sebességváltók, amelyekből az elmúlt évben 13 400 hagyta el a szereldét, idén pedig várhatóan 12 ezret gyártanak. Az Opel Szentgotthárd Kft. mintegy mellékesen személygépkocsi sebességváltókat is felújít az anyacégnek. A tavalyi 6800 darab után idén 6100 egység felújítása szerepel a tervekben.

Az eredeti félmilliárd eurós beruházási tervekkel szemben tavaly februárban újabb, 130 millió eurós gyárbővítést jelentett be az Opel. Ezek után egy éve azt közölték, hogy még egy 60 millió eurós csomagról is döntött az anyacég. Ez utóbbi beruházás teszi lehetővé a tengeren túlra szánt motorok gyártását. A 60 millió euró révén a gyártósorok egy részének átalakításával nem csupán tovább növekszik a gyártó- és szerelősorok rugalmassága, hanem új berendezések telepítésével úgy alakítják át a gépsorokat, hogy a kisebb európai testvérek mellett a nagyobb motorokat is ugyanazon a soron szerelhessék össze.

„A két beruházási terv bejelentése után 1600 négyzetméterrel bővült az üzemépület, ahol februárra végeztek a gyártóberendezések telepítésével” – jelentette ki Solt Tamás, hozzátéve, hogy elkezdtek dolgozni az amerikai piacra kerülő 1800 köbcentis benzinmotor 2015 végén kezdődő sorozatgyártásának előkészítésén. Az Opel által Flex Motorgyárnak elnevezett új üzem amiatt lett „flex”, hogy a különféle motorok – a dízelüzemű és a benzines, a három- és négyhengeres – ugyanazokon a gyártósorokon készülhetnek. Ebbe a terméksorba kell illeszteni az 1800 köbcentis „amerikai” motort, vagyis képessé kell tenni a gyártósort annak összeszerelésére is – mégpedig a termelés leállítása nélkül.

A fejlesztések révén két év múlva már közel egymillió motort bocsáthat ki Szentgotthárd, ahol az alkalmazottak száma hatszázról 1100-ra emelkedett, de év végéig 1280-ra bővül a létszám. Amint Solt Tamás mondta, a szerelő- és megmunkáló soron még vannak betöltetlen állások, emellett a cégnek szüksége van még karbantartókra, és több mint tíz mérnököt is felvesznek a második fél évben.

Magyarország újraiparosítása

Szijjártó Péter, a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára hangsúlyozta: a General Motors magyarországi beruházásainak összege már eléri az 1,5 milliárd eurót, ez erősíti a magyar gazdaságot, hiszen további cégek előtt nyitja meg a fejlődés lehetőségét. Az Opel beszállítóinak 46 százaléka magyar. Jó döntés volt Magyarország újraiparosítása, hiszen 712 vállalkozás tevékenykedik a járműiparban, ahol 126 900-an dolgoznak, és tavaly a munkahelyek száma 14 900-zal nőtt.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.