BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Folytatódó beruházások a húzóágazatban

Pezseg az élet a magyarországi autógyárakban. Az Audi tegnap indította az új TT sorozatgyártását, Kecskeméten a Shooting Brake-kel bővítették a Mercedes palettáját, az Opel Szentgotthárdon megkezdte egy új fejlesztésű motorcsalád sorozatgyártását, a Suzuki pedig legyártotta a két és fél- milliomodik gépkocsit

Tegnap indult a világpiac számára kizárólag Magyarországon készülő új TT és TTS Coupé sorozatgyártása az Audi Hungaria Motor Kft. tavaly átadott járműgyárában, ami rövidesen átáll a három műszakos termelésre. A harmadik generációs TT-család iránti megrendelési igény elengedhetetlenné tette, hogy augusztus elejétől a tavaly júniusban felavatott járműgyár megkezdje az átállást a három műszakos termelésre. Így szeptember első hetére már a présüzem, a karosszériagyártó üzem, a fényező valamint a szerelde is éjjel-nappal dolgozik.

Ezzel a gyár termelési kapacitása 160 ezer darabra emelkedik. Győrben tavaly mintegy 42 ezer autó készült, és amint Thomas Faustmann, az Audi Hungaria Motor Kft. ügyvezetésének elnöke nemrégiben nyilatkozta, idén megháromszorozódik a cég autógyártása. Az új TT-család a termelés egytizedét adja a tervek szerint, a többit pedig a tavaly június óta itt készülő A3 Limousine, valamint október óta gyártott A3 Cabriolet teszi ki. A világpiac számára kizárólag Magyarországon készülő Audi TT sorozatgyártása 1998-ban kezdődött, amit 2006-ban követett a második generációs modell. Az elmúlt év novemberében gördült le Győrben az 500 ezredik Audi TT a gyártósorról.

A több mint 3000 fős járműgyár megnyitásával az Audi Hungaria 2100 munkahelyet teremtett. A cég motor- és járműgyárában összesen 11 ezren dolgoznak és a motorgyár idei teljesítménye meghaladja 1,9 millió egységet. Az Audi az utóbbi években átlagosan 300 millió euró, a betelepülés óta eltelt két évtizedben pedig összesen mintegy 6,75 milliárd eurót fordított beruházásokra Magyarországon.

Éppen egy hónapja jelentették be, hogy a már meglévő motorjárató központ bővítésével több mint 1600 négyzetméterrel növeli a vállalat a motorfejlesztés alapterületét. Az új épületegyüttes összesen 12 fékpad elhelyezését teszi lehetővé. Az Audi Hungaria 2001 óta működő, 187 szakembert foglalkoztató motorfejlesztő részlege jelenleg 14 nagyteljesítményű fékpaddal rendelkezik.

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. idén 145 ezerre bővíti autógyártását Kecskeméten, ahol a B- és CLA-osztályokkal, valamint a CLA Shooting Brake modellel már három személyautó gyártása folyik. A 150 ezres kapacitású kecskeméti gyár kibocsátása annak köszönhetően emelkedhet 145 ezerre a tavalyi 109 ezerről, hogy már májusban átálltak a három műszakos termelésre. Az akkor már 3500 fős Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. azóta további munkatársakat vett fel.

A sorozatgyártás 2012 márciusában kezdődött, mindezt azonban megelőzte az a nagyívű beruházás sorozat, amely révén a 2008-ban elhatározott beruházásra az elmúlt év végéig több mint 800 milliót fordított a Daimler AG. Csupán a szerszámgyártás fejlesztésére ötmillió euróba került, ami tovább erősíti a kecskeméti présüzem teljesítményét és szükség esetén rugalmasan kiszolgálhatja a német gyárak termelőeszköz-gyártó területeit is.

A kecskeméti leányvállalata ezáltal az első olyan Németországon kívüli Mercedes-Benz gyár, amely saját szerszámgyártással rendelkezik.
A folyamatban lévő fejlesztések révén három év múlva már az Opel Szentgotthárd Kft. lesz a márka legnagyobb motorgyára. A magyar leányvállat tíz napja kezdte meg egy új fejlesztésű motorcsalád sorozatgyártását. A félmilliárd euróból tavaly elkészült Flex-üzem harmadik típusából, az ezer köbcentiméteres, háromhengeres motorból év végéig 10-12 ezer készülhet.

A Flex-üzemben az elmúlt év februárjában indult az 1,6 literes benzin- és dízelmotorok sorozatgyártása, ezekhez csatlakozott a 90 és 115 lóerős változatokban készülő ezer köbcentis benzinmotor család, ugyanakkor a Flex-üzem idei kibocsátása az év elején tervezett 81 ezerrel szemben 105 ezer motor lesz.

Az eredeti félmilliárd eurós beruházási tervekkel szemben tavaly februárban újabb, 130 millió eurós gyárbővítést jelentett be az Opel. Ezek után egy éve azt közölték, hogy még egy 60 millió eurós csomagról is döntött az anyacég.
Ez utóbbi beruházás teszi lehetővé a tengeren túlra szánt motorok gyártását. A 60 millió euró révén a gyártósorok egy részének átalakításával nem csupán tovább növekszik a gyártó- és szerelősorok rugalmassága, hanem új berendezések telepítésével úgy alakítják át a gépsorokat, hogy a kisebb európai testvérek mellett a nagyobb motorokat is ugyanazon a soron szerelhessék össze. A fejlesztések révén két év múlva már közel egymillió motort bocsáthat ki Szentgotthárd, ahol az alkalmazottak száma hatszázról 1100-ra emelkedett, de év végéig 1280-ra bővül a létszám.

Az Opel Szentgotthárd Kft. beszállítóinak nagy része külföldi, ám magyar gyárakból is érkeznek fontos részegységek. A motorok elektromos befecskendezőjét például a székesfehérvári Denso, a turbófetöltőket pedig az oroszlányi BorgWarner Turbo Systems Kft. szállítja.

A Magyar Suzuki Zrt. tavaly 161 106 autót gyártott, míg 2012-ben csupán 156 070 darabot. A 3,2 százalékos növekedés azonban a társaság szerint nem tartható fenn ebben az évben, ezért a cég májusi közleménye szerint idén körülbelül 154 ezer gépkocsi gyártása várható. Pedig korántsem megy rosszul a társaságnak: amíg az első félévben 6,2 százalékkal bővült a 31 EU és EFTA tagország autópiaca, a Suzuki értékesítése – a jórészt Magyarországon készülő autókból – 13 százalékkal közel 97 ezerre emelkedett. Ugyanakkor a Magyar Suzuki nem csupán Európába szállít.

Az elmúlt évben például a dél-amerikai export 2,99 millió euróról 13,58 millióra, az óceániai 5,290 millió euróról 12 millió fölé emelkedett, az ázsiai szállítások értéke pedig a tavaly előtti 82,13 millió euróval szemben 108,8 millió euróra rúgott. Igaz, az EU-értékesítés összege meghaladta az 1,108 milliárd eurót.

Július 9-én legördült a gyártósorról a Magyar Suzuki két és fél milliomodik gépkocsija, egy harmadik generációs Swift. A kétmilliós darabszámot 2012-ben, a cég alapításának huszadik évfordulóján érte el a termelés.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.