BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kazahsztánba indulhat repülő Budapestről

Még közel egy hónapig várja a Légügyi Hivatal a kazahsztáni repülési jog iránti kérelmeket. Egy ajánlat már érkezett a hatósághoz.

Hamarosan közvetlen légi járat indulhat Budapestről Kazahsztánba, ugyanis a Légügyi Hivatal tájékoztatása szerint a két ország közötti kihasználatlan légiközlekedési jog iránt kérelem érkezett be a hatósághoz. „30 napos jogvesztő határidőn belül nyújtható be kérelem ugyanezen légiközlekedési jog igénybevétele iránt. A további kérelmek benyújtásának jogvesztő határideje 2014. augusztus 9-e” – írta a hivatal. Jelenleg a kazah fővárosba, Asztanába többszöri átszállással lehet eljutni, a kínai határhoz közeli Almatiba pedig isztambuli átszállással. A gazdasági tárca a közelmúltban többször kijelentette: a kereskedelmi, gazdasági és idegenforgalmi kapcsolatok bővítéséhez szükséges a közvetlen légi járat beindítása Budapest és Asztana között.

Van már ennél hosszabb távú járata a Wizz Airnek, hiszen Dubai 4 ezer kilométerre fekszik, és ez megközelíti a légitársaság flottáját alkotó Airbus A320-as gépek legnagyobb hatótávolságát. A kazah partner Air Astana lehetne, amelynek flottáját széles törzsű gépek is gazdagítják. A közép-ázsiai légitársaság gépeit Londonban, Amszterdamban és Frankfurtban is lehet látni. A Czech Airlines is büszkélkedhet kazah célponttal, Prágából mintegy 120 ezer forintért lehet Almatiba repülni.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság nyilvántartása szerint jelenleg 29 olyan ország van, ahova kétoldalú légiközlekedési egyezmények alapján repülhetne gép Budapestről, de ezek a jogok kihasználatlanok, mert nem kérte egyetlen légitársaság sem. A lista alapján Szíriába, Afganisztánba és Szudánba is lehetne utasokat szállítani, de Kuba, Kína és Japán is opciót jelent a légicégek számára. A repülési jogok többsége a Malév csődje után szabadult fel, bár a nemzeti légitársaság saját géppel soha nem repült például Teheránba vagy Kabulba.

Kétségtelen, hogy idén ez a legnagyobb horderejű bejelentés a magyar légiközlekedésben: az Emirates napi járatot indít Dubaj és Budapest között a téli menetrendi időszak kezdetétől, azaz október végétől. „Az illetékes magyar és dubaji légiközlekedési szakemberek évek óta dolgoznak az új járat beindításán, abból a feltételezésből kiindulva, hogy jelentős kereslet mutatkozik a Dubaj-Budapest közvetlen járatra, illetve a dubai átszállással elérhetővé váló közel-keleti, ázsiai, afrikai, és csendes-óceáni úti-célokra” – közölte a Budapest Airport. Hozzátették: a Budapestről induló utasok egyetlen dubaji átszállással el tudnak érni olyan népszerű turisztikai célpontokat, mint a thaiföldi Phuket, illetve olyan üzleti célpontokat, mint Peking, Szöul, Tajpej, Tokió, vagy Sydney.

A fejlesztési tárca pedig hétfőn benyújtotta a parlamentnek a magyar és az emírségi kormány közötti légiközlekedési megállapodás kihirdetéséről szóló törvényjavaslatot, amely alapján a szerződő felek légügyi hatóságának joga van egy vagy több légitársaságot kijelölni a légijáratok üzemeltetésére. „Hiányzott a két ország között üzemelő légijáratok működésének jogi támogatása. A megállapodás létrehozása az országok közötti már megkezdett és a jövőben tervezett menetrend szerinti légijáratok működése megkönnyítése érdekében indokolt” – olvasható a javaslat indoklásában.

Rekord lehet Ferihegyen

Újabb rekordot döntöttek az utasforgalmi statisztikák a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren júniusban. „A repülőtér fennállása óta ebben a hónapban még sohasem regisztráltak ennyi utast, egészen pontosan 863 994 főt a ferihegyi terminálokon. Még 2011-ben sem utaztak annyian hozzánk és tőlünk repülőgéppel, mint idén júniusban” – írta a Budapest Airport. Idén márciusban és májusban is megdőltek forgalmi rekordok Budapesten és ha tendencia folytatódik (és nem következik be nagyobb nemzetközi konfliktus a térségben vagy hatalmas kerozin áremelkedés), akkor megdőlhet a 2011-es 8,9 milliós utasszám az év végére.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.