Hamarosan közvetlen légi járat indulhat Budapestről Kazahsztánba, ugyanis a Légügyi Hivatal tájékoztatása szerint a két ország közötti kihasználatlan légiközlekedési jog iránt kérelem érkezett be a hatósághoz. „30 napos jogvesztő határidőn belül nyújtható be kérelem ugyanezen légiközlekedési jog igénybevétele iránt. A további kérelmek benyújtásának jogvesztő határideje 2014. augusztus 9-e” – írta a hivatal. Jelenleg a kazah fővárosba, Asztanába többszöri átszállással lehet eljutni, a kínai határhoz közeli Almatiba pedig isztambuli átszállással. A gazdasági tárca a közelmúltban többször kijelentette: a kereskedelmi, gazdasági és idegenforgalmi kapcsolatok bővítéséhez szükséges a közvetlen légi járat beindítása Budapest és Asztana között.
Van már ennél hosszabb távú járata a Wizz Airnek, hiszen Dubai 4 ezer kilométerre fekszik, és ez megközelíti a légitársaság flottáját alkotó Airbus A320-as gépek legnagyobb hatótávolságát. A kazah partner Air Astana lehetne, amelynek flottáját széles törzsű gépek is gazdagítják. A közép-ázsiai légitársaság gépeit Londonban, Amszterdamban és Frankfurtban is lehet látni. A Czech Airlines is büszkélkedhet kazah célponttal, Prágából mintegy 120 ezer forintért lehet Almatiba repülni.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság nyilvántartása szerint jelenleg 29 olyan ország van, ahova kétoldalú légiközlekedési egyezmények alapján repülhetne gép Budapestről, de ezek a jogok kihasználatlanok, mert nem kérte egyetlen légitársaság sem. A lista alapján Szíriába, Afganisztánba és Szudánba is lehetne utasokat szállítani, de Kuba, Kína és Japán is opciót jelent a légicégek számára. A repülési jogok többsége a Malév csődje után szabadult fel, bár a nemzeti légitársaság saját géppel soha nem repült például Teheránba vagy Kabulba.
Kétségtelen, hogy idén ez a legnagyobb horderejű bejelentés a magyar légiközlekedésben: az Emirates napi járatot indít Dubaj és Budapest között a téli menetrendi időszak kezdetétől, azaz október végétől. „Az illetékes magyar és dubaji légiközlekedési szakemberek évek óta dolgoznak az új járat beindításán, abból a feltételezésből kiindulva, hogy jelentős kereslet mutatkozik a Dubaj-Budapest közvetlen járatra, illetve a dubai átszállással elérhetővé váló közel-keleti, ázsiai, afrikai, és csendes-óceáni úti-célokra” – közölte a Budapest Airport. Hozzátették: a Budapestről induló utasok egyetlen dubaji átszállással el tudnak érni olyan népszerű turisztikai célpontokat, mint a thaiföldi Phuket, illetve olyan üzleti célpontokat, mint Peking, Szöul, Tajpej, Tokió, vagy Sydney.
A fejlesztési tárca pedig hétfőn benyújtotta a parlamentnek a magyar és az emírségi kormány közötti légiközlekedési megállapodás kihirdetéséről szóló törvényjavaslatot, amely alapján a szerződő felek légügyi hatóságának joga van egy vagy több légitársaságot kijelölni a légijáratok üzemeltetésére. „Hiányzott a két ország között üzemelő légijáratok működésének jogi támogatása. A megállapodás létrehozása az országok közötti már megkezdett és a jövőben tervezett menetrend szerinti légijáratok működése megkönnyítése érdekében indokolt” – olvasható a javaslat indoklásában.
Rekord lehet Ferihegyen
Újabb rekordot döntöttek az utasforgalmi statisztikák a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren júniusban. „A repülőtér fennállása óta ebben a hónapban még sohasem regisztráltak ennyi utast, egészen pontosan 863 994 főt a ferihegyi terminálokon. Még 2011-ben sem utaztak annyian hozzánk és tőlünk repülőgéppel, mint idén júniusban” – írta a Budapest Airport. Idén márciusban és májusban is megdőltek forgalmi rekordok Budapesten és ha tendencia folytatódik (és nem következik be nagyobb nemzetközi konfliktus a térségben vagy hatalmas kerozin áremelkedés), akkor megdőlhet a 2011-es 8,9 milliós utasszám az év végére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.