BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Trafikok: Még tanulják a rendszert

A dohánygyárak azt remélik, hogy az év végére stabilizálódik a dohány-kiskereskedelem. Egy éve nyíltak az első nemzeti dohányboltok.

Éppen egy éve, hogy kizárólagos állami hatáskörbe került a dohánykereskedelem, és csak az nyithat nemzeti dohányboltot, aki elnyeri a koncessziós jogot a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által kiírt pályázaton, illetve megkapja a működéshez szükséges vámhatósági engedélyt. Jelenleg 6005 trafik szerepel a NAV listáján. „A trafikrendszer még mindig átalakulóban van, hiszen alig egy hónapja kellett a benzinkutak és hipermarketek mellől elköltözniük a boltoknak. Még mindig vannak kiosztásra váró koncessziók. Reméljük év végére stabilizálódik a dohány kiskereskedelem” – közölte lapunkkal a Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetsége (BAT, Continental, Imperial, Universal Leaf és Róna). Szerintük a trafikok közötti minimális távolság bevezetése indokolt és szükségszerű előírás. Úgy látják, hogy még mindenki tanulja a rendszert, de a szövetség tagjai mindent megtesznek, hogy segítsék a trafikosok munkáját. „Nagyon fontosnak és hasznosnak tartjuk a trafikosok továbbképzését. A feketepiac elleni harc mindannyiunk közös érdeke, hiszen mind a gyártók mind a trafikosok bevételét csökkenti az illegális kereskedelem” – fogalmaztak.

Emlékezetes, hogy a dohánybolti koncessziók elsőkörös kiosztásakor a Miniszterelnökséget akkor még államtitkárként vezető Lázár János úgy fogalmazott: a Philip Morris dohányipari multi állhat a botrány mögött. A cég szerint a piac átrendeződése – mint minden nagy változás – valamennyi érintettet nagy kihívások elé állított. „A folyamat konszolidációja jelenleg is tart. Cégünk, és tapasztalataink szerint a rendszer többi szereplője is mindent megtesz annak érdekében, hogy a struktúra hosszú távon fenntartható legyen” – értékelte lapunknak az elmúlt egy évet a Philip Morris Magyarország Kft. A botrány azóta ugyan elcsendesült, de még mindig tart: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a minap kezdeményezte a Fővárosi Törvényszéknél, hogy a hatalmas iratmennyiségre tekintettel hosszabbítsa meg a dohánykoncessziós pályázatok elbírálásával kapcsolatos közérdekű adatok kiadásának határidejét.

Az új rendszer meghatározta a településen belül gyakorolható koncessziós jogosultságok számát, a dohányboltban értékesíthető termékkört és a fiatalkorúak védelme érdekében is szigorú előírásokat hozott. „A legnagyobb mértékben a szeszes italokra és dohányárukra fordított kiadások estek vissza, reálértéken több mint tizedével, ezen belül a dohányáruk fogyasztása 17 százalékkal csökkent” – írta KSH Magyarország 2013 című jelentésében.

Hozzáteszik: a dohányáruk jelentős drágulása (19 százalék), valamint a trafikrendszer bevezetése következtében a lakosság dohányzási szokásai átalakultak, cigarettavásárlásra a háztartások reálértéken ötödével kevesebbet, dohányáru vásárlására ugyanakkor tizedével többet költöttek, mint a megelőző évben. A büdzsé sem járt jól: a 2012-es 345 milliárd forintról 312 milliárdra mérséklődött a dohánygyártmányok jövedéki adójából befolyt bevétel. Több száz településen nem megoldott az ellátás, így jelenleg is tart az ötödik trafikpályázat.

Rendben fizetik a koncessziós díjat

„Míg 2012-ben a kereskedők 58 százaléka értékesített fiatalkorúak számára dohányterméket, addig a dohánytermék árusítás koncentrálttá tétele, szigorúbb ellenőrzése, jelentősebb szankciók bevezetése által ez az arány 12 százalékra csökkent” – írja a februári beszámolójában az NDN Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. A legfontosabb eredmények között említik, hogy a korábbi, nagyságrendileg 200 dohányáru szaküzlet száma mára 6300-ra növekedett és közel 5800 család hosszú távú megélhetését biztosítják.

Az állami bevételek hatékony kezelésére a cég kiemelt figyelmet fordított: a kiszámlázott koncessziós díjak 99,7 százalékát pénzügyileg rendezték.

Az állami bevételek hatékony kezelésére a cég kiemelt figyelmet fordított: a kiszámlázott koncessziós díjak 99,7 százalékát pénzügyileg rendezték. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.