BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mindig figyelik a sajtót

Még viszonylag kevés sajtófigyelő cég működik Magyarországon. A legjobbak szoftvereket is alkalmaznak az adatgyűjtéshez

„Az online és a nyomtatott médiaforrások mellett vállaljuk a televízió és a rádióadások figyelését is. Infrastruktúránk segítségével az elektronikus médiában elhangzó említéseket is ki tudjuk szűrni, így ügyfeleink azonnal tudomást szereznek arról, ha velük, versenytársaikkal vagy éppen ágazatukkal foglalkozik a sajtó” – jellemzi saját tevékenységét a weboldalán a Médianéző Kft., amely a Világgazdaság által megnézett négy sajtófigyelő cég közül a legnagyobb forgalmat és adózott eredményt könyvelhette el tavaly. 

A társaság ügyfelei számára átfogó képet ad a meghatározó blogok, a kommentek és a közösségi oldalak világából is. A Médianézőn kívül az Observer, az Imedia és a Hír-Adás Kft. eredményeibe néztünk bele.
A 2010 tavaszán alakult Médianéző Kft. 571 millió forintos árbevételt ért el, az Observer 244 millió forintot, az Imedia 231 millió forintot, míg a Hír-Adás 103 millió forintot könyvelhetett el. Az Imedia 2001-ben alakult és a weboldala tanúsága szerint mára Magyarország piacvezető médiafigyelője lett és több mint 120 megrendelővel rendelkezik. Az említett cégek adózott eredménye pedig 3 millió forinttól 27 millió forintig terjed.

Legutóbbi publikus elemzésében a Médianéző a vízilabda Eb médiaképét vizsgálta. Ebben arra jutottak, hogy a magyar sajtóban megjelent cikkek harmada kifejezetten pozitív hangvétellel szólt a magyar csapatokról, a férfi válogatott összképe pedig előnyösebben alakult, mint a nőié.
Még márciusban a MÚOSZ székházában Göbölyösné Mátrahegyi Anna, az Observer vállalatának ügyvezetője tartott előadását a sajtófigyelésről.
„A Sajtófigyelő sokáig volt egyeduralkodó, a rendszerváltás után jelentek meg a versenytársak a piacon. Az egyre több konkurens cég hátterében az a nézet állhat, hogy a sajtófigyelés feladata egyszerű” – olvasható a MÚOSZ honlapján elérhető összefoglalóban.

Az előadó szerint a most piacon lévő, nagy múlttal rendelkező intézmények általában nagyszámú emberi erőforrást alkalmaznak annak érdekében, hogy releváns adatokra épülő, folyton frissülő információkat szolgáltassanak ügyfeleiknek. Göbölyösné Mátrahegyi Anna hangsúlyozta: bár alkalmaznak szoftvereket, emberi intelligencia nélkül ezek sosem lehetnek teljes körűek. Előadásában emlékeztetett arra, hogy 2005-ben hat magyarországi lapkiadó indított egy „Csak a tiszta forrásból” című kampányt, amelynek elsődleges célja a szerzői jogok védelme volt, és az egyre gyakrabban előforduló tisztességtelen hivatkozások, illetve azok hiánya ellen irányult.

„Amikor a kiadók és a médiafigyelők szerződéseket kötöttek, az utóbbiak felelősek lettek a jogdíjak beszedésért és továbbításáért is a szerzők felé, ennek hatására teljesen átrendeződött a piac és csak a legerősebbek maradtak fenn” – áll a cikkben. Az Observer ügyvezetője úgy fogalmazott: jelenleg is kevés sajtófigyelő cég működik Magyarországon, bár ez a szituáció kezd megváltozni az online felületeken megjelenő versenytársak miatt.

Az adatvédelmi törvénye szerint a sajtófigyelés szolgáltatása előzetes engedélyhez kötött. Ez azt jelenti, hogy a sajtófigyelő csak a lap hozzájárulásával kínálhat cikkmásolatot a megrendelőinek. A 2005-ös kampány azért is indult, mert akkor a médiafigyelők többsége szerzői jogot sértett.

Nonstop nézik a híreket

„Éjszakai sajtófigyelő műszakunk már a reggeli lapok kézbesítése előtt megkezdi a tartalmak szortírozását, annak érdekében, hogy ügyfeleinknek már munkakezdéskor asztalukon, illetve számítógépükön legyen a napi médiaszemle. Mások ügyeleti rendszerben napi 24 órában figyelik a releváns híreket” – írja magáról a Hír-Adás Kft. Hozzáteszik: a tartalmi összefoglalókat újságírók készítik, és nyelvi lektor ellenőrzi. Ennek köszönhetően a cég szerint az általuk készített tartalmi összefoglaló nem csupán az adott cikk egy-egy kiemelt bekezdése, hanem az összes releváns információ tömörített változata.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.