„Az online és a nyomtatott médiaforrások mellett vállaljuk a televízió és a rádióadások figyelését is. Infrastruktúránk segítségével az elektronikus médiában elhangzó említéseket is ki tudjuk szűrni, így ügyfeleink azonnal tudomást szereznek arról, ha velük, versenytársaikkal vagy éppen ágazatukkal foglalkozik a sajtó” – jellemzi saját tevékenységét a weboldalán a Médianéző Kft., amely a Világgazdaság által megnézett négy sajtófigyelő cég közül a legnagyobb forgalmat és adózott eredményt könyvelhette el tavaly.
A társaság ügyfelei számára átfogó képet ad a meghatározó blogok, a kommentek és a közösségi oldalak világából is. A Médianézőn kívül az Observer, az Imedia és a Hír-Adás Kft. eredményeibe néztünk bele.
A 2010 tavaszán alakult Médianéző Kft. 571 millió forintos árbevételt ért el, az Observer 244 millió forintot, az Imedia 231 millió forintot, míg a Hír-Adás 103 millió forintot könyvelhetett el. Az Imedia 2001-ben alakult és a weboldala tanúsága szerint mára Magyarország piacvezető médiafigyelője lett és több mint 120 megrendelővel rendelkezik. Az említett cégek adózott eredménye pedig 3 millió forinttól 27 millió forintig terjed.
Legutóbbi publikus elemzésében a Médianéző a vízilabda Eb médiaképét vizsgálta. Ebben arra jutottak, hogy a magyar sajtóban megjelent cikkek harmada kifejezetten pozitív hangvétellel szólt a magyar csapatokról, a férfi válogatott összképe pedig előnyösebben alakult, mint a nőié.
Még márciusban a MÚOSZ székházában Göbölyösné Mátrahegyi Anna, az Observer vállalatának ügyvezetője tartott előadását a sajtófigyelésről.
„A Sajtófigyelő sokáig volt egyeduralkodó, a rendszerváltás után jelentek meg a versenytársak a piacon. Az egyre több konkurens cég hátterében az a nézet állhat, hogy a sajtófigyelés feladata egyszerű” – olvasható a MÚOSZ honlapján elérhető összefoglalóban.
Az előadó szerint a most piacon lévő, nagy múlttal rendelkező intézmények általában nagyszámú emberi erőforrást alkalmaznak annak érdekében, hogy releváns adatokra épülő, folyton frissülő információkat szolgáltassanak ügyfeleiknek. Göbölyösné Mátrahegyi Anna hangsúlyozta: bár alkalmaznak szoftvereket, emberi intelligencia nélkül ezek sosem lehetnek teljes körűek. Előadásában emlékeztetett arra, hogy 2005-ben hat magyarországi lapkiadó indított egy „Csak a tiszta forrásból” című kampányt, amelynek elsődleges célja a szerzői jogok védelme volt, és az egyre gyakrabban előforduló tisztességtelen hivatkozások, illetve azok hiánya ellen irányult.
„Amikor a kiadók és a médiafigyelők szerződéseket kötöttek, az utóbbiak felelősek lettek a jogdíjak beszedésért és továbbításáért is a szerzők felé, ennek hatására teljesen átrendeződött a piac és csak a legerősebbek maradtak fenn” – áll a cikkben. Az Observer ügyvezetője úgy fogalmazott: jelenleg is kevés sajtófigyelő cég működik Magyarországon, bár ez a szituáció kezd megváltozni az online felületeken megjelenő versenytársak miatt.
Az adatvédelmi törvénye szerint a sajtófigyelés szolgáltatása előzetes engedélyhez kötött. Ez azt jelenti, hogy a sajtófigyelő csak a lap hozzájárulásával kínálhat cikkmásolatot a megrendelőinek. A 2005-ös kampány azért is indult, mert akkor a médiafigyelők többsége szerzői jogot sértett.
Nonstop nézik a híreket
„Éjszakai sajtófigyelő műszakunk már a reggeli lapok kézbesítése előtt megkezdi a tartalmak szortírozását, annak érdekében, hogy ügyfeleinknek már munkakezdéskor asztalukon, illetve számítógépükön legyen a napi médiaszemle. Mások ügyeleti rendszerben napi 24 órában figyelik a releváns híreket” – írja magáról a Hír-Adás Kft. Hozzáteszik: a tartalmi összefoglalókat újságírók készítik, és nyelvi lektor ellenőrzi. Ennek köszönhetően a cég szerint az általuk készített tartalmi összefoglaló nem csupán az adott cikk egy-egy kiemelt bekezdése, hanem az összes releváns információ tömörített változata.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.