BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Oszlanak a felhők a szállodák felett

Összességében nem zárt rossz félévet a turizmus, hiszen a belföldi és a külföldi vendégéjszakák száma is gyarapodott: mindösszesen 9,7 milliónál állt meg a számláló, ez közel 7 százalékos növekedést jelent. A szállodák szemszögéből is sikerágazatról van szó.

A hazai szállodaipar ha lassan is, de tudomást vett a gazdasági válságról: évekig a keresletet meghaladó volt a kapacitásbővülés, ez a folyamat mostanra normalizálódott. Ettől függetlenül a hazai szállodai vállalkozások jövedelmezőségi szintje – az elmúlt 3 év, és az idei kedvező forgalomemelkedése ellenére – még mindig messze elmarad attól a szinttől, ami a fenntartható működéshez szükséges. Változatlanul sokaknak gondot jelent a hitel visszafizetése, olcsók a szobaárak, és a főszezonon kívül tragikusak a foglaltsági adatok.

Arról persze nincs szó, hogy ne szaporodnának még mindig a férőhelyek. Legutóbb az Európai Unió és a magyar állam által biztosított 470 millió forintnyi, vissza nem térítendő támogatással bővítette férőhely-kapacitását az egerszalóki Shiraz Hotel. Az arab hangulatú hotel férőhely-kapacitása húsz szobaegységgel, többségében két és három légteres lakosztályokkal nőtt, így már összesen 65 szobában 150 vendéget tud fogadni. Fejlesztették a wellness-részleget is: a meglévő fürdő medencékkel, gyermekmedencével, különböző szaunákkal és masszázsrészleggel bővült.

A hazai piacon változatlanul a Danubius Hotels a legnagyobb, de a szállodaláncnál a magyarországi az egyik leggyengébb szegmens. „Nőtt a Danubius csoport árbevétele és javult a működési eredménye az első fél évben, ám a pénzügyi eredmény romlása nyomán adózás előtti vesztesége 11 százalékkal nagyobb lett az egy évvel korábbinál” – derül ki a társaságnak a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján közzétett jelentéséből. A Danubius Hotels konszolidáltan 23,7 milliárd forint árbevételt ért el, 4 százalékkal többet az egy évvel korábbinál, működési eredménye 500 millió forintra nőtt a tavalyi első fél évi 300 millióról. A nemzetközi számviteli standard (IAS) alapján készült gyorsjelentés szerint a csoport pénzügyi vesztesége 1,084 milliárd forint volt, szemben a tavalyi 760 millió forinttal.
A növekedést elsősorban a nem realizált árfolyamváltozásokkal magyarázza a jelentés. A Danubius szállodáinak foglaltsága az idén az első fél évben 60,5 százalék volt, szemben az egy évvel korábbi 60 százalékkal. A szállodacsoport magyarországi bevételei 5 százalékkal 13,3 milliárd forintra nőttek. Ezen belül a szállodák szobaárbevétele 6,1 százalékkal 7 milliárd forintra emelkedett, amit a jelentés a szobafoglaltság 57,6 százalékról 59,4 százalékra való javulásával magyaráz. A szobakiadási átlagár forintban kifejezve 2 százalékkal nőtt, az átlagos euróárfolyam 4 százalékos csökkenése és az euró átlagárak 2 százalékos mérséklődése nyomán.

A vendégéjszakák száma 2014 első hat hónapjában 853 815-re nőtt az egy évvel korábbi 820 393-ról. Az orosz turisták vendégéjszakáinak növekménye jelentős részét adta a bővülésnek, de a hazai vendégéjszakák száma is átlag felett nőtt. A Danubius magyarországi működési eredménye 27 százalékkal javult, a tavaly első hat havi 387 millió után az idén 282 millió forint volt a vesztesége.

„A magyarországi turizmus 2014 első féléves teljesítményét – a szállodák szemszögéből – nézve sikerágazatról beszélhetünk” – mondta lapunknak Kovács István, a Magyarországi Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) főtitkára. Magyarország négy legfontosabb küldőpiaca közül három is gyengébben teljesített 2014 első félévében, mint tavaly ilyenkor. A KSH adatai szerint ugyanis minimálisan ugyan, de a német, az osztrák és a brit vendégéjszakák száma is csökkent, egyedül az orosz turisták maradtak többet nálunk.

Összességében ugyanakkor nem zárt rossz félévet a turizmus, hiszen a belföldi és a külföldi vendégéjszakák száma is gyarapodott: mindösszesen 9,7 milliónál állt meg a számláló, ez közel 7 százalékos növekedést jelent. A két kategória között záródik az olló, ugyanis a külföldieknek idén júniusig 5,2 millió vendégéjszakát köszönhetünk, míg a magyarok 4,5 millió éjszakát hoztak össze. Tavaly ilyenkor még közel egymillió éjszaka volt a különbség.

A legerősebb küldőpiacaink stagnálását vagy gyengélkedését az orosz mellett főleg a cseh és a szlovák piac szárnyalása kompenzálta. „Budapest kereskedelmi szálláshelyein 2014 első hat hónapjában 1 millió 550 ezer vendég szállt meg, 4,5 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában. A növekedés mértéke mintegy fele az országos átlagnak” – közölte a KSH. Az összes vendégforgalom valamivel több mint négyötödét adó külföldi vendégek száma 3,9 százalékkal, a belföldieké ennél lényegesen nagyobb mértékben, 8,5 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához képest. A hazai és a külföldi turisták pedig összesen 3,6 millió vendégéjszakát töltöttek el a fővárosi szálláshelyeken, 2,8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

„2014 első felében a hazai szállodák átlagos kihasználtsága 46,8 százalék, bruttó átlag szobaára 15873 forint, bruttó revpar mutatója 7431 forint” – derül ki az MSZÉSZ félévés trend riportjából. Júniusig a magyarországi szállodák bruttó szoba árbevétele 71 509 millió forint, összes bruttó forgalma pedig 129 821 millió forint volt. Az előbbi 28,5 százalékkal, az utóbbi 32,1 százalékkal nagyobb a 2008 hasonló időszakában elértnél.

Az MSZÉSZ jelentése szerint a magyarországi szállodák idén január-június között a közép-kelet-európai régióban vizsgált öt ország – Ausztria, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia – az egy kiadható szobára jutó szoba árbevétel tekintve a harmadik helyen végeztek a lengyelországi és szlovákiai hotelek előtt. Ennek okát elsősorban a nagyon alacsony nettó átlag szobaárban látják. Az idei év első hat hónapjában országos szinten az öt csillagos hotelek teljesítménye javult a legnagyobb mértékben. Az ebben a kategóriában elért 62,3 százalékos átlagos foglaltság 2,5 százalékkal magasabb a bázisnál.

Az MSZÉSZ is többször hangot adott annak, hogy alacsony az országmarketingre fordított összeg. Ráadásul a Malév csődje miatt kevesebb repülőjárat érkezik Budapestre, így kevesebb a sokat költő üzletember, míg a fapadosokkal a kevésbé tehetősebb turisták érkeznek. „Még soha nem volt ennyi utazó a világon és soha nem volt ennyire népszerű Magyarország. Reményeim szerint a közeljövőben már uniós forrásokat is felhasználhatunk a marketingre” – mondta lapunknak Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgató-helyettese. A KSH gyorsjelentése szerint a belföldi kereslet szempontjából nagyon fontos SZÉP kártya forgalom a hazai szállodákban: 2014 január-június között 5837 millió forint volt, ami a bázisban elért 4476 millió forintnál 30,4 százalékkal nagyobb.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.