A hazai szállodaipar ha lassan is, de tudomást vett a gazdasági válságról: évekig a keresletet meghaladó volt a kapacitásbővülés, ez a folyamat mostanra normalizálódott. Ettől függetlenül a hazai szállodai vállalkozások jövedelmezőségi szintje – az elmúlt 3 év, és az idei kedvező forgalomemelkedése ellenére – még mindig messze elmarad attól a szinttől, ami a fenntartható működéshez szükséges. Változatlanul sokaknak gondot jelent a hitel visszafizetése, olcsók a szobaárak, és a főszezonon kívül tragikusak a foglaltsági adatok.
Arról persze nincs szó, hogy ne szaporodnának még mindig a férőhelyek. Legutóbb az Európai Unió és a magyar állam által biztosított 470 millió forintnyi, vissza nem térítendő támogatással bővítette férőhely-kapacitását az egerszalóki Shiraz Hotel. Az arab hangulatú hotel férőhely-kapacitása húsz szobaegységgel, többségében két és három légteres lakosztályokkal nőtt, így már összesen 65 szobában 150 vendéget tud fogadni. Fejlesztették a wellness-részleget is: a meglévő fürdő medencékkel, gyermekmedencével, különböző szaunákkal és masszázsrészleggel bővült.
A hazai piacon változatlanul a Danubius Hotels a legnagyobb, de a szállodaláncnál a magyarországi az egyik leggyengébb szegmens. „Nőtt a Danubius csoport árbevétele és javult a működési eredménye az első fél évben, ám a pénzügyi eredmény romlása nyomán adózás előtti vesztesége 11 százalékkal nagyobb lett az egy évvel korábbinál” – derül ki a társaságnak a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján közzétett jelentéséből. A Danubius Hotels konszolidáltan 23,7 milliárd forint árbevételt ért el, 4 százalékkal többet az egy évvel korábbinál, működési eredménye 500 millió forintra nőtt a tavalyi első fél évi 300 millióról. A nemzetközi számviteli standard (IAS) alapján készült gyorsjelentés szerint a csoport pénzügyi vesztesége 1,084 milliárd forint volt, szemben a tavalyi 760 millió forinttal.
A növekedést elsősorban a nem realizált árfolyamváltozásokkal magyarázza a jelentés. A Danubius szállodáinak foglaltsága az idén az első fél évben 60,5 százalék volt, szemben az egy évvel korábbi 60 százalékkal. A szállodacsoport magyarországi bevételei 5 százalékkal 13,3 milliárd forintra nőttek. Ezen belül a szállodák szobaárbevétele 6,1 százalékkal 7 milliárd forintra emelkedett, amit a jelentés a szobafoglaltság 57,6 százalékról 59,4 százalékra való javulásával magyaráz. A szobakiadási átlagár forintban kifejezve 2 százalékkal nőtt, az átlagos euróárfolyam 4 százalékos csökkenése és az euró átlagárak 2 százalékos mérséklődése nyomán.
A vendégéjszakák száma 2014 első hat hónapjában 853 815-re nőtt az egy évvel korábbi 820 393-ról. Az orosz turisták vendégéjszakáinak növekménye jelentős részét adta a bővülésnek, de a hazai vendégéjszakák száma is átlag felett nőtt. A Danubius magyarországi működési eredménye 27 százalékkal javult, a tavaly első hat havi 387 millió után az idén 282 millió forint volt a vesztesége.
„A magyarországi turizmus 2014 első féléves teljesítményét – a szállodák szemszögéből – nézve sikerágazatról beszélhetünk” – mondta lapunknak Kovács István, a Magyarországi Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) főtitkára. Magyarország négy legfontosabb küldőpiaca közül három is gyengébben teljesített 2014 első félévében, mint tavaly ilyenkor. A KSH adatai szerint ugyanis minimálisan ugyan, de a német, az osztrák és a brit vendégéjszakák száma is csökkent, egyedül az orosz turisták maradtak többet nálunk.
Összességében ugyanakkor nem zárt rossz félévet a turizmus, hiszen a belföldi és a külföldi vendégéjszakák száma is gyarapodott: mindösszesen 9,7 milliónál állt meg a számláló, ez közel 7 százalékos növekedést jelent. A két kategória között záródik az olló, ugyanis a külföldieknek idén júniusig 5,2 millió vendégéjszakát köszönhetünk, míg a magyarok 4,5 millió éjszakát hoztak össze. Tavaly ilyenkor még közel egymillió éjszaka volt a különbség.
A legerősebb küldőpiacaink stagnálását vagy gyengélkedését az orosz mellett főleg a cseh és a szlovák piac szárnyalása kompenzálta. „Budapest kereskedelmi szálláshelyein 2014 első hat hónapjában 1 millió 550 ezer vendég szállt meg, 4,5 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában. A növekedés mértéke mintegy fele az országos átlagnak” – közölte a KSH. Az összes vendégforgalom valamivel több mint négyötödét adó külföldi vendégek száma 3,9 százalékkal, a belföldieké ennél lényegesen nagyobb mértékben, 8,5 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához képest. A hazai és a külföldi turisták pedig összesen 3,6 millió vendégéjszakát töltöttek el a fővárosi szálláshelyeken, 2,8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.
„2014 első felében a hazai szállodák átlagos kihasználtsága 46,8 százalék, bruttó átlag szobaára 15873 forint, bruttó revpar mutatója 7431 forint” – derül ki az MSZÉSZ félévés trend riportjából. Júniusig a magyarországi szállodák bruttó szoba árbevétele 71 509 millió forint, összes bruttó forgalma pedig 129 821 millió forint volt. Az előbbi 28,5 százalékkal, az utóbbi 32,1 százalékkal nagyobb a 2008 hasonló időszakában elértnél.
Az MSZÉSZ jelentése szerint a magyarországi szállodák idén január-június között a közép-kelet-európai régióban vizsgált öt ország – Ausztria, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia – az egy kiadható szobára jutó szoba árbevétel tekintve a harmadik helyen végeztek a lengyelországi és szlovákiai hotelek előtt. Ennek okát elsősorban a nagyon alacsony nettó átlag szobaárban látják. Az idei év első hat hónapjában országos szinten az öt csillagos hotelek teljesítménye javult a legnagyobb mértékben. Az ebben a kategóriában elért 62,3 százalékos átlagos foglaltság 2,5 százalékkal magasabb a bázisnál.
Az MSZÉSZ is többször hangot adott annak, hogy alacsony az országmarketingre fordított összeg. Ráadásul a Malév csődje miatt kevesebb repülőjárat érkezik Budapestre, így kevesebb a sokat költő üzletember, míg a fapadosokkal a kevésbé tehetősebb turisták érkeznek. „Még soha nem volt ennyi utazó a világon és soha nem volt ennyire népszerű Magyarország. Reményeim szerint a közeljövőben már uniós forrásokat is felhasználhatunk a marketingre” – mondta lapunknak Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgató-helyettese. A KSH gyorsjelentése szerint a belföldi kereslet szempontjából nagyon fontos SZÉP kártya forgalom a hazai szállodákban: 2014 január-június között 5837 millió forint volt, ami a bázisban elért 4476 millió forintnál 30,4 százalékkal nagyobb.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.