Július végéig 44 millió autót hívtak vissza a gyártók az Egyesült Államokban, ami 15 éves rekord. Ebből a GM részesedése 26,1 millió jármű, és ez szintén minden korábbit meghaladó szám.
A MarketWatch elemzése ugyanakkor rámutat arra, hogy jóllehet idén az összes visszahívás 59 százalékát tették ki a General Motors által visszahívott autók, a 2004 és 2013 közti időszakban a GM visszahívási mutatója csupán 16 százalékos volt, míg a piaci részesedésének átlaga 26 százalék volt.
Az Experian Automotive adatai szerint az Egyesült Államokban rendszámmal rendelkező autók 26 százaléka a Genaral Motors valamelyik márkájához tartozik. A második helyen a Ford áll 19, a harmadikon pedig a Toyota 13 százalékos piaci részesedéssel.
A General Motors azért fordít különös figyelmet a visszahívásokra, mert évekig nem javította ki a Chevrolet Malibu gyújtáskapcsoló hibáját, ami miatt eddig ötvennégy karambolt és tizenhárom ember halálát okozta az Egyesült Államokban. Mint ismeretes, Mary Barra, a GM vezérigazgatója korábban kijelentette: ez év januárjáig a cég nem volt tisztában azzal, hogy ennyire jelentősek a hiba következményei. Azóta a világcég segélyalapot hozott létre a károsultak számára, Mary Barra pedig az egyébként igen kemény szenátusi meghallgatáson bejelentette, hogy a legmagasabb szintre emelte a biztonságot érintő döntéshozatalt.
A General Motors esete talán figyelmeztetés volt a többi gyártó számára is, ezért ugrott meg hirtelen a visszahívások száma az Egyesült Államokban.
Június végén például a Chrysler – ugyancsak a gyújtáskapcsolók miatt – majdnem 700 ezer kocsit rendelt a szervizekbe, de ekkorra már több céget is érintett a Takata-légzsákok hibája. A Toyota például világszerte 2,7 millió autót hívott vissza, mert az első ülésekhez kapcsolódó légzsákok a nem megfelelő hajtógáza karambol esetén akár fel is gyújthatja az autót. Sorra jelentették be a különböző márkák, hogy szervizbe rendelik a kocsikat. A BMW esetében 1,6 millió autóról szóltak a hírek, és a kampányhoz egyebek között csatlakozott a Chrysler, a GM, a Honda, Mazda és a Mitsubishi is.
Ugyanakkor a Honda alelnöke, Tetsuo Iwamura azt mondta a múlt hónapban, hogy a márka fontolóra veszi, a továbbiakban is használja-e a Takata légzsákjait. (A japán vállalat 20 milliárd forintba kerülő légzsákgyára év végére épül föl Miskolcon.)
Az ilyen hatalmasra duzzadó visszahívási botrányok biztosan rossz képet fest az autógyártókról – mondta Akita Maszahiro, a Credit Suisse elemzője, hozzátéve: "Nem lesz könnyű minden kapcsolatot megszakítani egy a világpiac 20 százalékát kezében tartó céggel, de azt is nehéz elképzelni, hogy nem hat majd az üzletre a jövőben"
Amikor életekről van szó, érthető a közvélemény és a fogyasztóvédelem fokozott érdeklődése. A befolyásos Consumer Reports a múlt héten például felszólította a Toyotát, hogy hívjon vissza 177 500 régebbi hibrid Camryt, a fékszervó lehetséges meghibásodása miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.