Az ÁNTSZ adatai szerint ma összesen mintegy 770 patika vesz részt a lakosság ügyeleti gyógyszerellátásában, országszerte egy időben 150-180 gyógyszertár áll a betegek rendelkezésére nyitva tartási időn túl. Ugyanakkor – amint az a Magyar Gyógyszerészi Kamara alelnöke, Sohajda Attila által készült vitairatból kiderül – arra vonatkozóan, hogy melyik településen, mennyi gyógyszertárnak, milyen időbeosztásban kell ügyelnie, nincs egységes rendezőelv, a gyógyszertárakat az ÁNTSZ jelöli ki.
Így míg a fővárosban az ügyelet zárástól nyitásig tart, vidéken erre éppúgy van példa, mint arra, hogy zárástól késő estig, vagy csak pihenő- és szabadnapokon ügyelnek a patikák. Az ügyeletes patikák által lefedett területek – 3 kilométeres ügyeleti körzeteket feltételezve – Budapest belső kerületeiben jelentősen átfedik egymást, néhány külső kerületben azonban fehér folt található, igaz, az itt élők részben beszerezhetik a szükséges patikaszereket a környékbeli Pest megyei ügyeletes patikákban. Vidéken, 20 kilométer sugarú ügyeleti körzeteket feltételezve, egyes területeken szintén jelentős az átfedés, míg másutt ellátatlan területek találhatók.
Sohajda Attila szerint a gyógyszertári ügyelet szabályozásával párhuzamosan az ügyeleti finanszírozás rendszerét is kell alakítani. Az elmúlt évek, évtizedek során kialakult gyakorlat szerint két bevételi forrás áll rendelkezésre az ügyeletek finanszírozására: a forgalomból származó árrés-bevétel illetve az ügyeleti díj, amit a patikák elvileg akkor számolhatnak fel, ha nem aznap kiállított receptet szeretne kiváltani, vagy ha nem is vényköteles orvosságot szeretne vásárolni valaki. Az előbbi bevételi forrás azonban, főként a nagyobb településeken, jelentősen visszaesett a patikaliberalizációt követően, amikor sorra nyíltak a késő estig és hétvégén is nyitva tartó gyógyszertárak. Az ügyeleti díj pedig 2001 óta változatlanul 300 forint + áfa, ráadásul nem kötelező felszámítani, és a gyógyszertárak gyakorlata is teljesen eltérő ezen a téren.
Az utóbbi években összességében mindkét bevétel jelentősen csökkent, miközben csak az ügyeletes gyógyszerészek bér- és járulékköltségei évi mintegy 1,8-2 milliárd forintba kerülnek. Ezt az összeget ma az ügyeletet adó patikáknak maguknak kell kigazdálkodniuk. Az MGYK Elnöksége szerint a finanszírozást mindenképpen át kell alakítani, és egyrészt az OEP-költségvetésen belül biztosítani kell erre a célra egy alapdíjat, másrészt – ha már a gyógyszertári ügyelet a folyamatos egészségügyi ellátás része, aminek az elérhetőségét térben és időben biztosítani kell – a nem ügyelő gyógyszertáraknak egyfajta hozzájárulási díjat kellene fizetniük az ügyeletben részt vevőknek.
Senki sem elégedett
„Hogyan tovább gyógyszertári ügyelet” címmel egyeztetést tart szeptember végén a Magyar Gyógyszerészi Kamara, hogy egységes szakmai álláspontot alakítson ki a patikai ügyeletekkel kapcsolatosan. A kamara vezetése ugyanis úgy látja: mindenképpen változtatásokra van szükség a gyógyszertári ügyeletek szabályozása és finanszírozása terén, mert sem a patikusok, sem a lakosság nem elégedett a jelenlegi rendszerrel. Miközben az előbbiek arra panaszkodnak, hogy egyre kevesebben veszik igénybe az ügyeletet, az utóbbiak sokszor nem találnak ügyeletes patikát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.