BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Repülőterek: a bécsi, a prágai és a varsói jobban teljesít a budapestinél

A közép-kelet-európai régió­ban az osztrák, a cseh és a lengyel főváros repterei és szállodái is jobb mutatókkal büszkélkedhetnek, mint Budapest

Bár a budapesti reptér és a szállodák is javuló forgalmi adatokat könyvelhetnek el mostanában, a fő régiós riválisok azért még mindig jobban teljesítenek. „Rekordforgalma volt augusztusban a bécsi Schwechat reptérnek, csaknem hatvan éve nem fordult meg ennyi turista az ausztriai repülőtéren egy hónap alatt” – olvasható a Vienna Airport közleményében. Augusztusban 2,2 millió utas érkezett és indult Bécsből: 4,1 százalékkal volt magasabb a reptér forgalma, mint előző év augusztusában.

A számok azért is kiemelkedőek, mivel 1954, vagyis a reptér civil légiközlekedésének megindulása óta nem volt ennyi utasa a schwechati reptérnek egy hónap alatt. Nyolc hónap alatt pedig 15 millió utazó fordult meg a bécsi reptéren, amelyből csaknem 4,5 millió volt átszálló: 6,6 millióan tartottak Európába, 1,4 millióan Európa keleti és 5,2 millióan Európa nyugati részébe.

A prágai reptér is nagyobb forgalmat bonyolít le a budapestinél. Az első félévben 4,9 millió utas fordult meg a cseh fővárosban, júniusban pedig 1,1 millió utas. A legnépszerűbb úti célok listáját Párizs, Frankfurt és Moszkva vezeti, Amszterdam és Antalya előtt. Érdekes, hogy amíg a budapesti forgalmi statisztikák élén toronymagasan vezet London, addig Prágából csak a hatodik helyen áll az angol főváros.

A varsói Chopin reptér pedig annak ellenére jobban teljesít Budapestnél, hogy önmagához képest rontott az eredményein. Augusztusban 1,1 millió utast regisztráltak, ez 2,3 százalékos csökkenést jelent. Ugyanakkor a reptér honlapján elérhető közlemény szerint még így is van okuk az optimizmusra, mert a Ryanair idén nem repül Varsóból, vagyis a többi légitársaság csaknem teljesen pótolni tudta az ír fapados kieső forgalmát. Összességében pedig a Chopin reptéren 7,1 millió utas járt az év eleje óta, ebből 6,3 millió nemzetközi járatokon és mintegy 800 ezren a belföldi desztinációkon.

A régiós lemaradásunkat jól mutatja, hogy a Budapest Airport termináljain még augusztusban, a legforgalmasabb nyári hónapban sem fordult meg egymillió ember. Sőt, a 943 ezer utas is rekordnak számít, ez 9,2 százalékkal haladta meg a tavaly augusztusi forgalom mértékét. Most már határozottan érződik az idén elindított új járatok hatása is, hiszen a repülőgépmozgások száma is 3,1 százalékkal lett magasabb, mint tavaly ilyenkor. A Budapest Airport előrejelzése szerint, ha a mostani trend folytatódik, úgy az év végére az utasforgalom meghaladhatja az évi 9 milliót főt, ami rekordnak számít a repülőtér történetében.

Ami pedig a budapesti szállodákat illeti, valamivel közelebb járnak a bécsi és a prágai riválisokhoz, mint a reptér. „A közép-kelet-európai régióban a vizsgált 5 főváros – Bécs, Budapest, Prága Pozsony, Varsó – között Budapest az egy szobára jutó árbevétel mutató tekintetében 43,8 euróval a negyedik helyet érte el Pozsony előtt” – olvasható a Magyar Szállodák és Éttermek szövetségének legutóbbi trend riportjában.

Az átlagos kihasználtságban Varsó 70 százalék feletti eredménnyel még Bécset is megelőzte, de Budapest is 65,4 százalékos telítettséget ért el júliusig. Nettó átlag szobaárban Bécs a közel 100 eurós szinttel meglehetősen drága, de a cseh és a lengyel főváros szállodásai is többet kérnek egy szobáért, mint a budapestiek.

Keveset vonatoznak a magyarok

Az osztrákok utaztak a legtöbbet vonattal 2013-ban az unió tagállamai közül – olvasható az Osztrák Közlekedési Klub jelentésében. Az osztrákok tavaly személyenként 1425 kilométert utaztak vonattal, ezzel átvették a vezetést az eddig a lista élén álló Franciaországtól. Az összesített lista kilencedik helyen álló Magyarország (790 kilométer) éppen megközelíti az uniós átlagot, az évi 830 kilométert. Azonban Ausztria is csak a második helyre szorulna, ha nem csupán az uniós tagállamokat vizsgálnánk. Ugyanis Svájcban 2430 kilométer volt az átlagos, egy főre jutó vasúton megtett kilométerek hossza 2013-ban.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.