Aláírták a múlt héten azt a bérleti szerződést, melynek révén 2014 októberétől az előírásoknak mindenben megfelelő mentőhelikopterek váltják ki az Országos Mentőszolgálat egyhajtóműves gépeit a szentesi és a debreceni bázisokon – tudatta a Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs és pr-igazgatója.
A magyar légimentésben használt többi helikopterhez hasonlóan, ezen a két helyen is az osztrák Helikopter Air Transport GmbH-tól bérelt, legkorszerűbb EC135 típusú mentőhelikopterek állnak szolgálatba októbertől, így a légimentés folyamatossága valamennyi bázison biztosított. A még májusban megjelent bérleti kiírást az indokolta, hogy a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. szentesi és debreceni állomásán egymotoros helikopterek szolgálnak. Egy 2012. októberében született EU-s direktíva szerint viszont ez év október 28-ától az egyhajtóműves helikopterek nem repülhetnek lakott terület felett.
A tender eredménye persze nem túlságosan meglepő: egyrészt a jelenlegi személyzet kiképzése EC 135 típusú gépekre szól, ami költséghatékonysági szempontból már elég komoly tényező lehetett. A másik érv, amely az EC 135 mellett szólt, hogy a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. flottája a most lecserélendő két gépen kívül kizárólag EC 135-ös gépekből áll. Ráadásul a típus nagyon kedvelt a légimentési feladatot ellátó szervezetek körében: 1996-os megjelenése óta több mint 500 darabot adtak már el belőle kifejezetten mentési feladatokra, így iparági becslések szerint minden negyedik mentőhelikopter EC 135-ös jelenleg.
Az EC 135 kéthajtóműves, gázturbinás, főleg kutató és mentő feladatokra alkalmazott könnyűhelikopter. Az EC-135-ös két 634 lóerős gázturbinája közül az egyik meghibásodása esetén is repülőképes marad, ami egy városok felett repülő mentőhelikopternél alapvető követelmény. A védett, csőben forgó farokrotor kisebb balesetveszélyt jelent a gyakran rendkívül szűk, növényzet, épületek és vezetékek által határolt leszállóhelyeken. A pilótán kívül két orvost vagy ápolót és két sérültet szállíthat. A gép 12,16 méter hosszú, rotorátmérője 10,2 méter. A maximális felszálló tömege 2910 kilogramm, 254 km/h-s utazósebességével 635 kilométert tud megtenni.
Az ország egész területén biztosított légimentésért a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. felel. A szervezet honlapján szereplő tájékoztató szerint kiemelten közhasznú társaságként alapfeladatuk az országon belüli mentés (azonnali feladatok), illetve a szakmai progresszivitás figyelembe vételével a betegszállítás (azonnali, legfeljebb 1 órán belüli feladatok). Emellett a szabad kapacitás terhére végeznek biztosítói megkeresés után külföldi betegszállítást, sport és tömegrendezvényeket biztosítanak (Forma 1, rallye futamok) a mentési rendeletben foglaltak, illetve egyéb vonatkozó szabályzók szerint. Küldetésük legfontosabb célja, hogy a lakosság egészének biztosítsanak minél nagyobb arányban a 15 percen belüli kiérkezést. A hét bázis elhelyezésénél ezt az alapelvet tekintették legfontosabbnak.
Kisgépek Japánnak
Ötvenkilenc regionális repülőgép vásárlását jelentette be a Japan Airlines (JAL), a légitársaság a szintén japán Mitsubishitől és a brazil Embraertől vásárol repülőgépeket – közölte az MTI. A JAL a Mitsubishivel szándéknyilatkozatot kötött, amelyben 32 Regional Jet rendelését rögzítik, a gépeket belföldi járatokon használnák 2021-től. A brazil Embraertől a megállapodás szerint 15 darab E170-es és E190-es szintén regionális gépet vesznek, és további 12-re vételi jogot szereztek. A gépeket 2015-től folyamatosan veszik át. A beszerzések árát egyik közleményben sem tüntették fel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.