BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb kereskedőházak nyílnak

Múlt héten új egységgel bővült a hazai kkv-k exporttevékenységének elősegítését célzó, külpiacokon létrehozott kereskedőházi hálózat. A jereváni kereskedőház átadásával tizenötre nőtt azon országok (Azerbajdzsán, Kazahsztán, Oroszország, Kína, Törökország, Egyesült Arab Emírségek, Szaúd-Arábia, Jordánia, Szingapúr, Vietnám, Laosz, Macedónia, Ghána, Brazília, Örményország) száma, ahol létrejöttek ilyen kereskedelmi képviseletek. A tervek szerint az év végéig további 10 kereskedőház nyílik meg.

A kereskedőházi hálózatot irányító, érdemi tevékenységét 2013 nyarán megkezdő Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. (MNKH) már 1300 kkv-val áll kapcsolatban. Az MNKH tervei szerint az év végéig ez a szám 2000-re nő. Szintén ez év végéig kitűzött cél, hogy a Kereskedőház 100 milliárd forintnyi ügylethez segítse a velük szerződött kkv-kat. Ez nagyobb részben szolgáltatás-, kisebb részben áruexportot jelent.

Az eddigi tapasztalatok alapján a legnagyobb érdeklődés a keleti piacok részéről két fő területre irányul: az egyiket a magas minőségű és prémium kategóriás fogyasztási cikkek – elsősorban élelmiszerek, de azokon kívül például egyedi bútorok, lakástextíliák – jelentik. A másik területet azok a jellemzően mérnöki, vagy informatikai szolgáltatások alkotják, amelyek a városfejlesztéshez kapcsolódnak, ilyenek például a várostervezési, hulladékkezelési, vízgazdálkodási, infokommunikációs szolgáltatások.

A kkv-k exportpiaci megjelenését segítheti, hogy bizonyos térségekben, például az egykori szovjet utódállamokban a magyar termékeknek, különösen az agráripari cikkeknek komoly hagyományuk van. Ugyanez igaz az arab országokra is, azonban vannak olyan területek, így Észak-Afrika és Délkelet-Ázsia, ahol még ki kell építeni azokat a jól működő kapcsolatokat, amelyek abban segítenek, hogy érdemben meginduljon az export.
Bár van valós kereslet a magyar agrár- és élelmiszeripari termékekre, de az MNKH tapasztalatai szerint a minőségi és mennyiségi kritériumok nagyon fontosak. A verseny is nagyon erős, amire jó példa a kínai piac. Egyáltalán nem lehetetlen Kínába exportálni, viszont tudni kell, hogy a verseny nagyon erős, és csak a nagyon magas minőségű termékekre van valós kereslet.

Sok olyan esettel is találkozik a Kereskedőház, ahol nem egyszerűen termékimportban, hanem a feldolgozó kapacitás bővítésében gondolkoznak. Az arab cégek például nagyon aktívak ezen a téren. Keresik a biztos forrásokat, mert az utóbbi években a tradicionális importőr országaik csaknem mindegyikében történt valamilyen politikai változás, ami bizonytalanná tette a termékellátást. Annak érdekében, hogy húsz évre biztosított legyen az ellátásuk, akár arra is nyitottak, hogy feldolgozó kapacitást, hűtőházat, konzervgyárat építsenek befektetőként.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.