BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zsákutcában a buszos városnézés

Várnegyed, Hősök tere, Bazilika, Parlament – csak pár kulcsfontosságú turisztikai nevezetesség Budapesten, ahol nem megoldott a buszos városnézés

Továbbra is katasztrofális állapotok uralkodnak a budapesti buszos városnézés területén a Magyarországi Idegenvezetők Szövetsége (MISZ) szerint. „A Várkert Bazár gyönyörű lett, de busszal megközelíthetetlen, a turizmus szereplőivel semmilyen szinten nem egyeztettek, emiatt pedig a buszos városnézés az eddiginél is nagyobb bajba kerülhet” – magyarázta lapunknak Bálint Zoltán. A MISZ elnöke szerint nem lehet elvárni a nyugdíjas városnézőktől, hogy kilométereket gyalogoljanak a látványosságok között.

Már minden lehetséges illetékesnek levelet írtak, amiben felhívták a figyelmet a problémára. A Citadellánál évek óta gond van, a Fővám tér átépítése miatt a Nagycsarnok is megközelíthetetlen, de a Parlamentnél sem jobb a buszosok helyzete. „A Hősök terénél nagyon szűkös helyet jelöltek ki, pedig ott bőven elférne több busz is. Évtizedekig jól működött a rendszer, nem tudom, hogy mostanában miért kell számos turizmusellenes intézkedést hozni” – fogalmazott Bálint Zoltán.

Szintén problémának tartja, hogy sok a feketén tevékenykedő idegenvezető, akik helytelen információkat mondanak a turistáknak. A buszos városnézés a rendszerváltás előtt az IBUSZ monopóliuma volt. A hazai városnéző piac abszolút piacvezetője ma a Citytour Hop On Hop Off Kft., amelynek az EUrama és a Budatours utazási iroda a tulajdonosa. Előbbi tavaly mintegy 300 millió forintos forgalom mellett 42 millió forintos adózott eredménnyel zárt.

A Magyar Beutaztatók Szövetsége összeállított egy anyagot a turistabuszok fővárosi közlekedésének lehetséges feltételeiről. „A Várnegyed a városnéző túrák fő állomása. Szervezetten érkező turistáink nagy hányada időskorú, egészségügyi problémáik miatt feltétlenül szükséges, hogy számukra is megközelíthető maradjon a Várnegyed.

Az 56-os emlékműnél kellene kialakítani egy nagyobb fizetős és őrzött buszparkolót, ahol a turistabuszok a városligeti látogatás alatt, illetve éjszaka és napközben is hosszabb ideig parkolhatnának kulturált, biztonságos körülmények között” – javasolták.
Még 2012-ben szakmai egyeztető fórumot tartott a BKK a városnéző autóbuszok fővárosi közlekedésének szabályozásáról. „A többszempontú értékelés alapján a BKK megítélése szerint a menetrendszerű városnéző autóbuszok piacán jelenleg meglévő szabályozatlan verseny állapota fenntarthatatlan és egy szabályozottabb szolgáltatási rendszer kialakításának irányába szükséges lépéseket tenni” – szerepelt a társaság koncepciójában.

Megvizsgálták annak lehetőségét is, hogy a fővárosi önkormányzat koncessziós szerződéssel ideiglenesen átengedi a szolgáltatás jogát teljes monopóliummal egy vagy több vállalkozásnak. Azt is mérlegelték, hogy saját tulajdonú céget hoznak létre, amely a városnéző buszos szolgáltatás jogát egyedüliként gyakorolhatja. Ám végül a szabályozott verseny mellett döntöttek, amelynek lényege, hogy Budapesten csak olyan vállalkozó szervezhetnek buszos városnézést, aki rendelkezik a szükséges járati engedéllyel. Egy második, opcionális lépcsőben a szabályozott verseny tapasztalatain alapuló, széleskörű egyeztetések eredményeként kialakított koncessziós konstrukció kialakítása lehetne indokolt, azonban erre a mai jogszabályi környezetben nem nyílik lehetőség.

„A Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság együttműködésével kiadott járati engedélyektől függetlenül több kérdésben is sikerült megegyeznünk. Sikerült harmonizálni egyes társaságok szolgáltatási útvonalait, megszülettek a megállóhely-használati megállapodások, ésnormalizálódott az értékesítési és marketingtevékenységek rendje is” – közölte lapunkkal a BKK. Hozzátették: a korábbi állapotokhoz képest ma már rendezett körülmények között zajlik az érintett társaságok szolgáltatásának közterületi értékesítése.

Hol parkoljanak?

„A Liget Budapest projekt kapcsán a hatóságok anélkül határoztak a Városliget jövőbeni közlekedési rendjéről és a turistabuszok parkolásáról, hogy előzetesen konzultáltak volna a területre csoportokat szállító utazási irodák érdekképviseleteivel” – írta a Turizmus.com. Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke elmondta: ha az új múzeumokba évi 200 ezer látogatót várnak, gondolni kell a kényelmes és kulturált közlekedésre is. Főszezonban a Műcsarnoknál egyszerre legalább 35–40 busz vár az utasokra.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.