Júniusban 701 millió szál, júliusban pedig 689 millió szál fogyott, utóbbi 600-700 millió szálas visszaesést jelent 2012 nyarához képest a NAV adatai szerint. Jelentős különbség már nem figyelhető meg a téli és a nyári hónapok fogyasztása között. Míg idén eddig minden hónapban 500-700 millió szál között alakult a forgalom, addig 2012-ben például 800-1600 millió szál között változott a mennyiség. Összességében drasztikus mértékben zsugorodott a hazai legális cigarettapiac: 2014 első hét hónapjában mindössze 4,3 milliárd szál cigaretta fogyott Magyarországon.
Sokak számára új jelenség, hogy bizonyos márkákat nem lehet kapni a trafikokban. „Ez egy teljesen normális dolog. Egyrészt a kiskereskedő és a gyártó alapvető érdeke, hogy a helyi igényeknek megfelelő portfóliót tartson. Egy kistelepülésen például nem feltétlenül indokolt olyan terméket tartani, amit senki nem keres, mert minden érintettnek többletköltséget jelent” – magyarázta lapunknak Tóth Attila, a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. vállalati és szabályozási ügyek vezetője. Hozzátette: az is előfordul, hogy a kiskereskedő nem fizet határidőre a gyártónak. Ilyenkor a gyártó addig nem szolgálja ki a termékeivel, amíg a kiskereskedő nem rendezi a számlát. „Ilyen esetben előfordulhat, hogy egyes gyártók termékei időlegesen nem kaphatók egy adott trafikban. Az is lehetséges, hogy a gyártónál keletkezik készlethiány bizonyos termékéből, de ez kisebb jelentőségű, és jellemzően rövid ideig tart” – fogalmazott Tóth Attila. Ugyanakkor szerinte az utóbbi időben egyes gyártók és nagykereskedők csökkentették a látogatási gyakoriságukat: ha a heti kiszállítás veszteséges, mert a trafik forgalma nem indokolja, akkor átállnak a kéthetesre vagy a havi szállításra. Arra is emlékeztetett a szakember, hogy számos olyan kistelepülés van, ahol egyáltalán nincs ellátás, mert nincs dohánybolt és nincs kijelölt egyéb üzlet sem. „Itt megoldás lehetne a mobil boltok üzemeltetése, érdemes lenne módosítani a jogi háttéren annak érdekében, hogy a szomszédos települések trafikosai ezeken a településeken mobil boltból dohányárut értékesíthessenek. Ez lényegesen csökkentené ezeken a településeken a feketepiaci kockázatot is” – hangsúlyozta a BAT vezetője.
Nem az új rendszer sajátossága, hogy jelentős verseny folyik a gyártók között a termékek lehető legjobb bolti kihelyezéséért. Ha valaki széles termékválasztékot vállalt a pályázatában, akkor legalább 3 belföldi és legalább 3 külföldi illetékességű dohánygyár termékeit kell tartania és ezeknek legalább 10-10-10 százalékos megjelenést kell adni a polcokon. A törvény a 10 százalékos minimum árrést rögzíti, ennél a trafikos jobb ajánlatot is kaphat. „Az nem működik, hogy minden gyártótól a legmagasabb árrést kapja a kiskereskedő. Meg kell hoznia egy racionális üzleti döntést, hogy a rendelkezésre álló ajánlatok közül melyik gyártót preferálja jobban, melyiket kevésbé” – mondta Tóth Attila. Az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. is úgy látja, hogy a dohányboltok zavartalan termék ellátása biztosított, a forgalmazók és a cég tavaly együttműködési megállapodás is kötöttek ennek érdekében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.