BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ha késve fizet a trafikos, eltűnhetnek a kedvenc márkák a polcokról

A korábbi évekkel ellentétben idén a nyári hónapok sem pörgették meg a hazai cigarettafogyasztást.

Júniusban 701 millió szál, júliusban pedig 689 millió szál fogyott, utóbbi 600-700 millió szálas visszaesést jelent 2012 nyarához képest a NAV adatai szerint. Jelentős különbség már nem figyelhető meg a téli és a nyári hónapok fogyasztása között. Míg idén eddig minden hónapban 500-700 millió szál között alakult a forgalom, addig 2012-ben például 800-1600 millió szál között változott a mennyiség. Összességében drasztikus mértékben zsugorodott a hazai legális cigarettapiac: 2014 első hét hónapjában mindössze 4,3 milliárd szál cigaretta fogyott Magyarországon.

Sokak számára új jelenség, hogy bizonyos márkákat nem lehet kapni a trafikokban. „Ez egy teljesen normális dolog. Egyrészt a kiskereskedő és a gyártó alapvető érdeke, hogy a helyi igényeknek megfelelő portfóliót tartson. Egy kistelepülésen például nem feltétlenül indokolt olyan terméket tartani, amit senki nem keres, mert minden érintettnek többletköltséget jelent” – magyarázta lapunknak Tóth Attila, a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. vállalati és szabályozási ügyek vezetője. Hozzátette: az is előfordul, hogy a kiskereskedő nem fizet határidőre a gyártónak. Ilyenkor a gyártó addig nem szolgálja ki a termékeivel, amíg a kiskereskedő nem rendezi a számlát. „Ilyen esetben előfordulhat, hogy egyes gyártók termékei időlegesen nem kaphatók egy adott trafikban. Az is lehetséges, hogy a gyártónál keletkezik készlethiány bizonyos termékéből, de ez kisebb jelentőségű, és jellemzően rövid ideig tart” – fogalmazott Tóth Attila. Ugyanakkor szerinte az utóbbi időben egyes gyártók és nagykereskedők csökkentették a látogatási gyakoriságukat: ha a heti kiszállítás veszteséges, mert a trafik forgalma nem indokolja, akkor átállnak a kéthetesre vagy a havi szállításra. Arra is emlékeztetett a szakember, hogy számos olyan kistelepülés van, ahol egyáltalán nincs ellátás, mert nincs dohánybolt és nincs kijelölt egyéb üzlet sem. „Itt megoldás lehetne a mobil boltok üzemeltetése, érdemes lenne módosítani a jogi háttéren annak érdekében, hogy a szomszédos települések trafikosai ezeken a településeken mobil boltból dohányárut értékesíthessenek. Ez lényegesen csökkentené ezeken a településeken a feketepiaci kockázatot is” – hangsúlyozta a BAT vezetője.

Nem az új rendszer sajátossága, hogy jelentős verseny folyik a gyártók között a termékek lehető legjobb bolti kihelyezéséért. Ha valaki széles termékválasztékot vállalt a pályázatában, akkor legalább 3 belföldi és legalább 3 külföldi illetékességű dohánygyár termékeit kell tartania és ezeknek legalább 10-10-10 százalékos megjelenést kell adni a polcokon. A törvény a 10 százalékos minimum árrést rögzíti, ennél a trafikos jobb ajánlatot is kaphat. „Az nem működik, hogy minden gyártótól a legmagasabb árrést kapja a kiskereskedő. Meg kell hoznia egy racionális üzleti döntést, hogy a rendelkezésre álló ajánlatok közül melyik gyártót preferálja jobban, melyiket kevésbé” – mondta Tóth Attila. Az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. is úgy látja, hogy a dohányboltok zavartalan termék ellátása biztosított, a forgalmazók és a cég tavaly együttműködési megállapodás is kötöttek ennek érdekében.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.