BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A japán kormányt is zavarja a légzsákbotrány

A szenátus elé idézték az ismét veszteséges Takata minőségbiztosítási vezetőjét.

A Honda Motor Co. tárgyalásokat folytat két légzsákgyártóval, hogy segítsenek lecserélni a hibás Takata légzsákokat. A Takata minőségbiztosítási alelnöke, Hiroshi Shimizu ugyanis azt mondta a Washingtonban a szenátusi bizottsági meghallgatáson, hogy a társaság nem tud lépést tartani a csereigényekkel.

A szenátusi meghallgatásra öt olyan haláleset miatt idézték be a tokiói központú légzsákgyártó képviselőjét, amelyek a hibás légzsákokkal hozhatók kapcsolatba. Négy halálos baleset az Egyesült Államokban, egy pedig Malajziában következett be  – írta a New York Times.

Az elmúlt hat év alatt 16 millió autót hívtak vissza világszerte a Takata légzsákok hibája miatt – jelentette a Reuters, amely megjegyzi, hogy a cég legnagyobb partnere, a Honda 6 millió autót rendelt a szervizekbe 2008 óta, és ugyanerre kényszerült a Nissan, a BMW, a Ford és a Chrysler is az elmúlt években.

A japán közlekedési minisztérium – meglehetősen későn – pénteken alapos vizsgálatra szólította a Takatát, és arra, hogy az eddiginél több információval lássa el a kormányt. Akihiro Ohta közlekedési miniszter végére akar járni az ügynek, hiszen „néhány Takata gyártmányú légzsák a kinyíláskor fémdarabokat lőhet az utastérbe”. Éppen egy hónapja, 23 százalékkal zuhant néhány óra alatt a Takata részvényárfolyama, miután a Toyota felszólította autói amerikai tulajdonosait, a repeszveszély miatt ne üljenek a vezető mellett. Japánban, ahol négy – nem halálos – balesetről tudnak, 2,3 millió autót hívtak vissza a légzsák miatt.

Az amerikai közlekedésbiztonsági szervezet, az NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) széleskörű vizsgálatot folytatott a légzsákok ügyében és sürgeti az autógyártókat, hogy azonnal cseréljék a biztonsági egységet. Eddig csak a déli államokban voltak visszahívások, mert a gyanú szerint a párás levegő miatt erősebb az indítótöltet robbanása.

A New York Times szerint Hiroshi Shimizu kevés új információval szolgált, ugyanakkor a kérdésre, hogy támogatja-e a visszahívás országossá szélesítését, azt válaszolta: nehéz igent vagy nemet mondani. Ha országossá tennék a visszahívást, az eddigi 10,5 millióval szemben 18 millióra nőne a szervizekbe rendelt autók száma az Egyesült Államokban.

Ugyanakkor két szenátor beadott egy jogszabálytervezetet, amellyel arra ösztönöznék az informátorokat, hogy jelentsék a hibás termékeket a kormánynak. A kétpárti jogszabály a tippadóknak akár 30 százalékot is juttatna az egymillió dollár fölötti szövetségi bírságokból.

A Takatának akár 500 millió dollárjába is kerülhet a légzsákcsere, ami miatt az idei pénzügyi évben nagymértékben nő a veszteség. A vállalat már korábban bejelentette, hogy a tervezett 16 milliárd jenes nyereséggel szemben a folyó üzleti évben a nettó veszteség elérheti a 24 milliárd jent (235 millió dollár). A Reuters szerint a cég – amelynek vezérigazgatója, Shigehisa Takada bocsánatot kért a részvényesektől a júniusi éves közgyűlésen – nettó vesztesége a 2012/2013-as üzleti évben 21,1 milliárd jenre rúgott.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.