A Honda Motor Co. tárgyalásokat folytat két légzsákgyártóval, hogy segítsenek lecserélni a hibás Takata légzsákokat. A Takata minőségbiztosítási alelnöke, Hiroshi Shimizu ugyanis azt mondta a Washingtonban a szenátusi bizottsági meghallgatáson, hogy a társaság nem tud lépést tartani a csereigényekkel.
A szenátusi meghallgatásra öt olyan haláleset miatt idézték be a tokiói központú légzsákgyártó képviselőjét, amelyek a hibás légzsákokkal hozhatók kapcsolatba. Négy halálos baleset az Egyesült Államokban, egy pedig Malajziában következett be – írta a New York Times.
Az elmúlt hat év alatt 16 millió autót hívtak vissza világszerte a Takata légzsákok hibája miatt – jelentette a Reuters, amely megjegyzi, hogy a cég legnagyobb partnere, a Honda 6 millió autót rendelt a szervizekbe 2008 óta, és ugyanerre kényszerült a Nissan, a BMW, a Ford és a Chrysler is az elmúlt években.
A japán közlekedési minisztérium – meglehetősen későn – pénteken alapos vizsgálatra szólította a Takatát, és arra, hogy az eddiginél több információval lássa el a kormányt. Akihiro Ohta közlekedési miniszter végére akar járni az ügynek, hiszen „néhány Takata gyártmányú légzsák a kinyíláskor fémdarabokat lőhet az utastérbe”. Éppen egy hónapja, 23 százalékkal zuhant néhány óra alatt a Takata részvényárfolyama, miután a Toyota felszólította autói amerikai tulajdonosait, a repeszveszély miatt ne üljenek a vezető mellett. Japánban, ahol négy – nem halálos – balesetről tudnak, 2,3 millió autót hívtak vissza a légzsák miatt.
Az amerikai közlekedésbiztonsági szervezet, az NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) széleskörű vizsgálatot folytatott a légzsákok ügyében és sürgeti az autógyártókat, hogy azonnal cseréljék a biztonsági egységet. Eddig csak a déli államokban voltak visszahívások, mert a gyanú szerint a párás levegő miatt erősebb az indítótöltet robbanása.
A New York Times szerint Hiroshi Shimizu kevés új információval szolgált, ugyanakkor a kérdésre, hogy támogatja-e a visszahívás országossá szélesítését, azt válaszolta: nehéz igent vagy nemet mondani. Ha országossá tennék a visszahívást, az eddigi 10,5 millióval szemben 18 millióra nőne a szervizekbe rendelt autók száma az Egyesült Államokban.
Ugyanakkor két szenátor beadott egy jogszabálytervezetet, amellyel arra ösztönöznék az informátorokat, hogy jelentsék a hibás termékeket a kormánynak. A kétpárti jogszabály a tippadóknak akár 30 százalékot is juttatna az egymillió dollár fölötti szövetségi bírságokból.
A Takatának akár 500 millió dollárjába is kerülhet a légzsákcsere, ami miatt az idei pénzügyi évben nagymértékben nő a veszteség. A vállalat már korábban bejelentette, hogy a tervezett 16 milliárd jenes nyereséggel szemben a folyó üzleti évben a nettó veszteség elérheti a 24 milliárd jent (235 millió dollár). A Reuters szerint a cég – amelynek vezérigazgatója, Shigehisa Takada bocsánatot kért a részvényesektől a júniusi éves közgyűlésen – nettó vesztesége a 2012/2013-as üzleti évben 21,1 milliárd jenre rúgott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.