2014 harmadik negyedévében a szállított áruk tömege (77,0 millió tonna) 9,9 százalékkal nőtt az egy évvel ezelőttihez képest. A közúti szállítás 13, a csővezetékes 11, a vasúti 0,8 százalékkal nőtt, a belvízi 0,9 százalékkal csökkent. Az árutömeg 71 százalékát közúton, 16 százalékát vasúton szállították. Belföldi viszonylatban a közúti fuvarozás részesedése ennél is nagyobb, 86 százalékos volt, míg a vasúti és a belvízi szállítás esetében a nemzetközi tevékenység a meghatározó.
Az áruszállítás teljesítménye (13,9 milliárd árutonna-kilométer) 2,0 százalékkal haladta meg az előző év III. negyedévit. A csővezetékes szállítás 7,7, a közúti 1,6, a vasúti 0,8 százalékkal nőtt, a belvízi 0,6 százalékkal csökkent. Az áruszállítás összteljesítményéből a közúti 69, a vasúti 18, a csővezetékes 10, a belvízi szállítás 3 százalékkal részesedett – jelentette a KSH. A nemzetközi áruszállítás volumene 3,6, árutonna-kilométerben mért teljesítménye 1,4 százalékkal csökkent, míg a belföldi szállításé 17, illetve 13 százalékkal bővült.
A közúti áruszállítás volumene 13 százalékkal emelkedett az év III. negyedévében 2013 azonos időszakához hasonlítva. Belföldi viszonylatban 16 százalékkal nagyobb tömegű árut mozgattak, míg nemzetközi viszonylatban a volumen valamelyest mérséklődött (0,9 százalék). A jelentős belföldi volumennövekedést az építőipari, az ipari termelés és a kiskereskedelmi forgalom növekedése is pozitívan befolyásolta. Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény a belföldi viszonylatban 5,4 százalékkal nőtt, míg a nemzetköziben az előző év III. negyedévéhez hasonlóan alakult. Összességében 13 százalékkal nagyobb volumenű árut szállítottak, közel 10 százalékkal rövidebb távolságra, miközben a futásteljesítmény csekély mértékben nőtt, az üresen megtett út aránya pedig szerény mértékben, 0,4 százalékponttal nőtt az előző év III. negyedévihez képest.
A teljesítmény növekedése továbbra is a szállítási ágazatokba sorolt vállalkozások tevékenységének az eredménye. A szállítást főtevékenységként végző vállalkozások árutonna-kilométerben mért teljesítménye 4,5 százalékkal nőtt, míg a más ágazatokba sorolt vállalkozások teljesítménye 6,3 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. A más ágazatokba sorolt vállalkozások a III. negyedévben kevésbé jól használták ki járműveiket, mint egy évvel korábban, ugyanis az üresen megtett út aránya 2,7 százalékponttal nőtt, 16 százalékkal több árut szállítottak közel 20 százalékkal rövidebb távolságra.
A III. negyedévben is nőtt a főként belföldre irányuló, saját számlára végzett szállítás teljesítménye (6,5), míg volumene ennél jelentősebben, 24 százalékkal. A fuvardíj ellenében végzett szállítási teljesítmény volumene a 2013. III. negyedévihez képest 8,7 százalékkal nőtt. Az egyéni vállalkozók átlagosan 7,5 százalékkal rövidebb fuvarszakaszra kaptak szállítási feladatot. Ennek következtében – annak ellenére, hogy volumenében 11 százalékkal több árut szállítottak – az árutonna-kilométerben mért teljesítményük mindössze 2,3 százalékkal nőtt. A volumennövekedést az anyag- és szállításigényes építőipari növekedés is befolyásolta, a 10 tonnánál nagyobb teherbírású tehergépkocsik és vontatók teljesítménye emelkedett, míg a többié csökkent, legnagyobb mértékben az 5–9,99 tonna teherbírású tehergépkocsiké (10 százalék).
A vasúton szállított áruk tömege (12,5 millió tonna) 2014 III. negyedévében 0,8 százalékkal bővült az előző év III. negyedévihez képest a belföldi szállítás jelentős, 27 százalékos növekedésének következtében. A nemzetközi szállítás volumene összességében 9, ezen belül a kivitel 17, az átmenő forgalom 1,2, a behozatal 5,4 százalékkal csökkent. A teljesítmény (2,4 milliárd árutonna-kilométer) szintén 0,8 százalékkal haladta meg az előző év III. negyedévit. A belföldi áruszállítás teljesítménye 46 százalékkal emelkedett, a nemzetközi szállításé 8,3 százalékkal elmaradt a 2013. III. negyedévitől. A nemzetközi forgalomban a kivitel 14, a behozatal 11 százalékkal csökkent, míg az átmenő szállítás 1,3 százalékkal emelkedett. A tárgyidőszakban a nemzetközi utak tekintetében az átlagosan megtett távolság a kivitelben 208, a behozatalban 191 kilométer volt. Az átmenő szállítások esetében az ország területén átlagosan megtett távolság 285 kilométer volt.
2014 III. negyedévében a belvízi áruforgalom volumene és teljesítménye is 1 százalékkal csökkent 2013 III. negyedévéhez viszonyítva.1 A belvízi áruszállításon belül a kis súlyt képviselő belföldi szállítás volumene és árutonnakilométerben mért teljesítménye is igen jelentős mértékben – 149, illetve 139 százalékkal – nőtt, főként a nagy mennyiségű vízépítési terméskő és kavicsszállítások miatt. A tranzitforgalom nem változott, az export volumene 4,9, teljesítménye 5,8 százalékkal nőtt, a behozatal mennyisége viszont 17, az árutonnakilométerben kifejezett teljesítménye 19 százalékkal csökkent. A belvízi áruszállításban magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes szállított áru tömegéből 9,6, az árutonna-kilométerben kifejezett összteljesítményből pedig 7,7 százalék volt.
A légi áruszállításban 2014 III. negyedévében a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér összes áruforgalma 14,5 ezer tonna volt, 8,9 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.