Bár az önkormányzati képviselő testületeknek még van néhány napjuk arra, hogy döntsenek a helyi adókról, a Világgazdaság által megnézett előterjesztések és döntések alapján úgy tűnik: 2015-ben Tapolcán lesz a legmagasabb az idegenforgalmi adó mértéke.
A városban idén 450 forintot kell fizetniük a vendégeknek éjszakánként, jövőre azonban ez a teher 500 forintra növekedhet. A polgármesteri indítvány úgy kalkulál, hogy az adóemelés mintegy 10 millió forint plusz bevételt jelentene: 32 millióról 42-re nőne a beszedett pénz. Ráadásul az állam az üdülőhelyi feladatok ellátásra hozzájárulást ad, minden beszedett forintjához 1,5 forintot.
Több településen, így Tapolcán is az a fő indoka az adóemelésnek, hogy az ellentétben a többi helyi adóval, nem a helyi lakosokat terhelné. Az ígéretek szerint pedig a többletforrást a szolgáltatások növelésére fordítanák. Sok idejük már nincs az önkormányzatoknak a töprengésre, ugyanis ha január 1-jén szeretnék hatályba léptetni az új szabályokat, akkor legkésőbb december 2-ig ki kell hirdetni a módosításokat.
Jelentős csábítás lehet az emelésre, hogy a törvény 2015-re 505 forintban határozta meg az idegenforgalmi adó maximumát. Budapest mellett főleg a balatoni települések költségvetésében játszik kiemelkedő szerepet az idegenforgalmi adó. Hévízen már biztos, hogy 2015-ben is 450 forint marad a teher, de a mintegy egymillió vendégéjszaka így is jelentős bevételt biztosít a fürdővárosnak. Ugyanakkor 2010-ben még 410 forintot kellett fizetni.
Balatonfüred viszont az emelés mellet dönthet, a polgármesteri javaslat ott 470 forintban határozná meg az adómértéket a jelenlegi 460 forint helyett. Ez 600 ezer vendégéjszakával számolva 280 millió forintot terelne a város büdzséjébe. A keszthelyiek még mérlegelnek: a mostani 410 forint viszonylag messze van az 505 forintos maximumtól, ugyanakkor például a nem kereskedelmi szálláshelyek szobaárait figyelembe véve az emelés akár hátrányos is lehet. Az idei költségvetésükben 60 millió forintot terveztek, ez mintegy tizede az iparűzési adóból befolyó bevételeknek. Zalakaros, Balatonföldvár és Siófok vélhetően változatlanul hagyja az adószintet.
A Világgazdaság értesülései szerint a legnagyobb emelésről eddig a baranyai Bikal település döntött, ahol 300 forintról 400 forintra emelkedik az adó. A községben ez alapvetően a négycsillagos Puchner kastélyszálló vendégeit érinti majd, de ott eleve 30 ezer forintba kerül egy szoba, így vélhetően keveseket fog elriasztani a drágulás.
A megyeszékhelyek közül egyelőre csak Debrecen fontolgatja az idegenforgalmi adó emelést, szintén 300 forintról ugranának a 400 forintos szintre. Ennek fő indoka, hogy 2010 óta nem emeltek, nem érintené a debreceni lakosokat és 25 millió forinttal nőne az adóbevétel. Debrecen azonban még így is olcsóbb lenne Egernél és Hajdúszoboszlónál, ahol 450 forint marad a díj. Budapesten pedig két kerület kivételével a szállásdíj 4 százaléka lesz 2015-ben is. A fővárosban az V. kerület profitál ebből a legtöbbet: 2013-ban kicsivel több mint 1 milliárd forint volt a bevétel, nagyságrendileg idén is ekkora összeggel számolnak.
A KSH adatai szerint a kereskedelmi szálláshelyeken megszállt vendégek 2013-ban 7,2 milliárd forint idegenforgalmi adót fizettek. Ennek mintegy 40 százaléka Budapest környékéről származik, 20 százaléka a balatoni és további 18 százaléka pedig a nyugat-dunántúli régióban keletkezett. A leggyengébb régió a Tisza-tó. A turizmus fejlődésének köszönhetően például a Nyugat-Dunántúlon közel megduplázódtak a bevételek.
Persze a világon mindenütt szeretik megadóztatni a turistákat. Legutóbb Rómában döntöttek úgy, hogy szeptembertől duplájára emelik az idegenforgalmi adót: 3 euróról 6 euróra. Lisszabonban pedig 2015-től bevezetik minden olyan látogató számára, aki repülővel vagy hajóval érkezik, aki viszont vonattal vagy autóval lépi át a portugál főváros határait, annak egyelőre nem kell majd kapásból 1 eurótól megszabadulnia.
Hozzátette: 2014 első 9 hónapjában 18 százalékkal nőtt mind a szlovák vendégek, mind pedig az általuk eltöltött vendégéjszakák száma az előző év azonos időszakához képest. Jövőre a korábbi, sikeres lengyel kampány mintájára szlovák kampány indul a magyarországi turizmus népszerűsítésére.
Hozzátette: 2014 első 9 hónapjában 18 százalékkal nőtt mind a szlovák vendégek, mind pedig az általuk eltöltött vendégéjszakák száma az előző év azonos időszakához képest. Jövőre a korábbi, sikeres lengyel kampány mintájára szlovák kampány indul a magyarországi turizmus népszerűsítésére. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.