Törvényalkotási szempontból nagy hasonlóságot mutat a szerencsejáték-piac és a dohánypiac: a mindkét ágazatot átalakító első törvényeket 2012 őszén hozták meg és azóta gyakorlatilag havonta írják át a vonatkozó szabályokat, köszönhetően az aktív lobbi tevékenységnek is. Noha Gyulay Zsolt, az ND Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt. vezérigazgatója a nyáron úgy fogalmazott: a trafikrendszer jól működik, beváltotta a hozzá fűzött reményeket, a tegnap benyújtott két törvényjavaslattal megint alapjaiban szervezik át a hazai dohánykereskedelmet. A dokumentumokat jegyző Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nem ismeri el a trafikrendszer sikertelenségét, indoklásuk szerint a változtatások mindössze a törvény pontosítását, illetve finomhangolását szolgálják annak érdekében, hogy a piac tovább erősödjék.
Ezt a célt szolgálná elvileg az fő változtatás, hogy az eddig 2000 lakos után kiírt egy jogosultság helyett a küszöb a jövőben 3000 ember lesz. Ennek magyarázata szerint a kétezer lakos után nyitható egy dohánybolt meghaladta a piaci igényeket. Ráadásul a forgalmi adatok alapján a kiíró úgy is dönthet, hogy a törvény által engedélyezettnél kevesebb koncessziót hirdet meg. A már meglévő nemzeti dohányboltok számát is csökkentenék: szintén a forgalmi adatok alapján az állam közös megegyezéssel szerződést bonthatna a trafikossal. Tudni kell, hogy az NDN létrehozott egy zárt online rendszert, amely tökéletes rálátást biztosít a teljes legális piacra, vagyis folyamatosan figyelemmel kísérik, hogy a mintegy 6 ezer üzletben miből mennyit adnak el. Hogy mi számít megfelelő forgalomnak, az nem derül ki a benyújtott javaslatból, így például nem lehet tudni, hogy egy településen működő mondjuk három veszteséges trafik közül az állam melyiket akarná bezárni. A kormány szerint ezzel biztosítani lehet, hogy olyan településen, ahol – bár a lakosságszám ezt lehetővé tenné, de – a fogyasztók száma ezt nem indokolja, a maximálisnál kevesebb trafik működjön. Jelenleg úgy lehet felmondani a koncessziós szerződést, ha utána még 6 hónapig nem zárható be a bolt. Egyértelmű cél a dohányosok számának csökkentése, csak az aktuális forgalmi adatokkal számol, azzal egyáltalán nem kalkulál, mi történik, ha fogyasztók száma spontán növekedne.
A törvényjavaslatból az is kiviláglik, a kormány belátta, hogy az aprófalvakban az idők végezetéig is pályáztathatna, soha nem lesz eredményes a kiírás. Érdeklődés nyilvánvaló hiányában nem kell a jogosultságot újra és újra meghirdetni. A mozgóboltokat eddig azért nem vezették be, mert nem volt olcsó megoldás. Most mégis megpróbálkoznának vele, mégpedig akképpen, hogy az állam az adott településhez a legközelebb eső trafikkal szerződést kötne. Több száz olyan aprófalu van az országban, ahol négy-öt pályázattal sem sikerült megoldani az ellátást.
Gyakorlatilag a nemzeti dohányboltok tavalyi megnyitása óta állandó a lobbizás az árusítható termékkör bővítése érdekében. Ez a tevékenység most megint célba ért, ugyanis a jövőben rágógumit, mentolos cukorkát, tömegközlekedési vonaljegyet és mobil feltöltő kártyát is lehet majd kapni.
Ahhoz képest, hogy eredetileg csak dohányt lehetett volna árusítani, mára alaposan felpuhult a szabályozás, hiszen már összesen 14 termékkörnél tartanak. A lobbizás azonban vélhetően ezzel nem csillapodik majd, hiszen a fő cél, hogy étrend-kiegészítőket is árusíthassanak a trafikok, amelyek az energiaitalok és a tömény szeszek esetében is kizárólagos jogokat szeretnének.
Világszabadalom lesz a másik benyújtott törvényjavaslat által felvázolt új rendszer, amely alapján a nagykereskedők dohányterméket a jövőben közvetlenül csak a dohány-kiskereskedelmi ellátó társaságnak értékesíthetnek, a kiskereskedők pedig csak innen vásárolhatnak. Erre a feladatra az állam saját céget is alapíthat, de koncessziós szerződést is köthet. Az új szereplő közbeiktatására az indoklás szerint a nagykereskedők káros piaci magatartása miatt van szükség. A kormány főként azt sérelmezi, hogy a nagykereskedők „sakkoztak” az árréssel és egyes dohányboltok nem kaphattak árut. A kiskereskedelmi árrést növeli a javaslat, de a „házaló kereskedés” megszűnik. Az ellátó maga biztosítja majd az árrés eljuttatását a trafikokba, így elvileg a kisebb forgalmú boltok is nagyobb árrésben részesülhetnek.
Kivárnak a véleményalkotással
A kiskereskedők ma délelőtt fejtik ki álláspontjukat a törvényjavaslatokról, a dohánygyárak pedig csak akkor nyilatkoznak, ha lesz egységes iparági álláspont. Ugyanakkor emlékezetes: a BAT Pécsi Dohánygyár Kft. már a minimális 10 százalékos kiskereskedelmi árrés miatt a hazai fejlesztések felfüggesztését fontolgatta. Az MNB korábbi számításai szerint pedig a 10 százalékos árrés a cigaretta árának mintegy 16 százalékos emelkedésével járhatott, így az biztos, hogy még drágább lesz a cigaretta. Már akkor minden nagykereskedő a feketekereskedelem térnyerésétől tartott, ez a félelem vélhetően most sem hagyott alább.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.