November közepén 900-950 egykori Malév-dolgozó követelésének egyharmadát fizeti ki a 2012. február 3-án becsődölt nemzeti légitársaság felszámolója, a Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Zrt. (NRN) mintegy bruttó 2,2 milliárd forint értékben.
– A kifizetés arányos lesz, mely átlagosan bruttó 34 százalékot jelent a fennálló dolgozói követelésekre. A kifizetés egyaránt vonatkozik a belföldi és külföldi volt munkavállalókra. A várakozáson felüli kifizetési mértékre a sikeres követelésbehajtás teremtett fedezetet, melyet a felszámoláson dolgozó volt maléves kollégáknak köszönhetünk – mondta a Világgazdaságnak Király József, a Malév volt HR igazgatója. Hozzátette: ezzel a kifizetéssel figyelembe véve a Bérgarancia Alapból már teljesített juttatásokat a belföldi dolgozók átlagosan a bruttó követelésük közel 50 százalékát megkapják (ez az alacsony keresetűeknél elérheti a 70-80 százalékot is, a magasabb keresetűek kielégítése az átlag alatt teljesül százalékosan). Pilóták, légi utaskísérők, kereskedelmi és irodai dolgozók és minden egyéb egykori munkavállaló is szerepel a kifizetési listán.
Bruttó összegről van szó, ráadásul többen beleesnek majd a 75 százalékos különadó sávjába is: állami foglalkoztatottaknak a végkielégítésük három és fél millió forint feletti része után kell megfizetniük a különadót. A felszámolóbiztos a Kúria döntéséig vitte el a kifizetés kérdését. Ebben végül a bíróság a felszámolás alatt keletkezett munkavállalói követelések arányos kifizethetőségét hagyta jóvá.
A felszámolói vagyonból még egy repülőgép és részben peresített követelések értékesítésre várnak (eddig közel 20 sikertelen meghirdetés volt), ezek sikeres értékesítését követően a befolyt pénzből még várható kifizetés a dolgozóknak. Ennek mértéke várhatóan nagyságrendekkel alacsonyabb lesz a mostani kifizetés összegénél. A felszámolónak októberben sokadik próbálkozásra sikerült vevőt találni a légitársaság balatonlellei ingatlanára is, de a bevétel egy jelzálog miatt az adóhatósághoz került.
– Nagyon sok munkánk volt abban, hogy végre legalább részben megtörténjen a kifizetés. Sokan már nem is reménykedtek ebben. A folyamat azonban ezzel nem zárult le – mondta a Világgazdaságnak Demeter Csaba, a Hunalpa Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesület elnöke. Egyrészt mintegy 300 dolgozó perli az államot, nem mondanak le ugyanis a követelésük kétharmadáról. Másrészt a 75 százalékos különadó ügyét a strasbourgi bíróság elé viszik.
A dolgozók legutóbb idén tavasszal írtak nyílt levelet Orbán Viktor miniszterelnöknek. Ebben azt kérték a kormányfőtől, hogy tegyen lépéseket annak érdekében, hogy a 165 milliárd forintos tartozással leállt Malév dolgozói két év után hozzájuthassanak a munkaszerződéseik alapján őket megillető munkabéreikhez. A többi hitelező, köztük a Budapest Airport vélhetően még sokáig várhat a pénzére.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium korábban arról tájékoztatta lapunkat, hogy a felszámoló a megszűnt munkaviszonyok alapján kifizetendő járandóságok törvényi maximumát a Bérgarancia Alapból lehívta. Egy korábbi minisztériumi közlés szerint 2012-ben és 2013-ban összesen bruttó 1,4 milliárd forintot fizettek ki nekik. A tárca által még 2011. novemberében készített Fehér Könyvben pedig elismerték, hogy az államnak jelentős felelőssége volt a csődben.
A vállalat a visszaállamosításkor ugyanis önálló életre képtelen volt, működtetése óriási pénzeket emésztett fel. A Malév GH földi kiszolgáló viszont él és virul, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. tulajdonában lévő és 380 főt foglalkoztató cég legutóbb az Emirates kiszolgálását nyerte el. A nemzeti légitársaság értékesebb repülési jogait pedig a Wizz Air kapta meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.