BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Útdíj: mindenki rendeletekre vár

Bár januártól módosulnak a díjköteles autópálya-szakaszok és változik az e-matricák tarifarendszere is, a díj beszedését támogató rendszer átalakítását végrehajtási rendelet hiányában még nem kezdhették meg. Hasonló a helyzet az elektronikus áruforgalmi ellenőrző rendszerrel is. A fejlesztő azt ígéri: elkészülnek.

Egyelőre nem lehet pontosan tudni, hogyan kell majd átalakítani az autópálya használati díj (e-matrica) beszedését támogató rendszert, ugyanis még nem adta ki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a díjfizetési kötelezettség új szakaszokra történő kiterjesztését szabályozó végrehajtási rendeletet. Január elsejétől az M0 egyes szakaszai és a teljes M31 kivételével megszűnik a díjmentesség az autóutakon, illetve az autópályákon. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az eddig ingyenes Budapest környéki bevezető sztráda szakaszok, illetve a vidéki városokat elkerülő, az év végéig még ingyen használható szakaszok is fizetőssé válnak.

Emellett átalakul az autópálya-használat tarifarendszere, és bevezetik az egy-egy megye díjköteles útvonalaira érvényes, évente ötezer forintba kerülő matricákat. Az új rendszer elvileg a jövő év elején indul, így mindössze néhány hét maradt arra, hogy az e-matrica rendszert kiszolgáló informatikai háttérinfrastruktúrát is felkészítsék a változásra. Adódik a kérdés, hogy elegendő lesz-e a rendelkezésre álló idő az összes, esetleg szükséges módosítás elvégzésére. Lapunk kereste az e-matrica rendszert működtető Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-t (NÚSZ), ahol elmondták, hogy megkezdték a felkészülést a január elsejétől életbe lépő változásokra. A rendelet végrehajtását végző szervezetként céljuk a jogkövető magatartás elősegítése, ezért a díjrendelet véglegesítését követően haladéktalanul megkezdik a közlekedők tájékoztatását is a gyakorlati tudnivalókkal kapcsolatban.

Az új struktúra indulásakor türelmi időt vezetnek be, aki jogosultság hiányában hajt fel az év elején a díjköteles szakaszokra mentesülhet a pótdíj megfizetése alól, ha még januárban éves megyei vagy országos matricát vált. Ha mégis érkezne pótdíjfizetési felszólítás, az a NÚSZ Zrt. ügyfélszolgálati irodáiban a szükséges jogosultság megváltásának igazolásával január végéig visszavonatható.

Informatikai szempontból komoly kihívást jelenthet a szintén január elsejétől élő elektronikus közúti áruforgalmi ellenőrző rendszer (EKÁER) indulása is, mivel ebben az esetben sem ismertek még a pontos paraméterek. Még az EKÁER rendszer bevezetése előtt az e-útdíj rendszert (HU-GO) működtető NÚSZ és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) között elektronikus kapcsolatot alakítottak ki, melynek köszönhetően az adóhatóság egyedi informatikai alkalmazás révén kérheti le a szükséges információkat. Vagyis a pénzügyőrök hozzáférnek az elektronikus útdíjrendszer adataihoz, a különféle járműmozgással összefüggő információkat pedig felhasználják az ellenőrzések megszervezéséhez igen eredményesen használják. A HU-GO a járművek mozgásának követésére képes vagyis azt már lehet tudni mely teherautó merre közlekedett az országban, hol lépett ki, vagy hol érkezett Magyarországra. A NAV elvárása ugyanakkor az, hogy az árumozgás követésére is legyen lehetőség. Ez azonban mind az érintett vállalatok, mind a HU-GO üzemeltetője részéről további fejlesztéseket igényel.

„Technikailag egyértelműen képesek vagyunk arra, hogy a határidőig elvégezzük a szükséges fejlesztéseket. A végrehajtási rendelet véglegesítésével párhuzamosan gőzerővel dolgozunk az EKÁER informatikai hátterén. Várhatóan már jövő héten a vállalkozások rendelkezésére tudjuk bocsátani azt az interfész specifikációt, amelynek segítségével saját vállalatirányítási rendszerüket könnyen alkalmassá tudják tenni arra, hogy közvetlenül szolgáltasson adatokat az EKÁER-nek” – közölte lapunk érdeklődésére Emőri Gábor, a rendszert fejlesztő i-Cell Zrt. ügyvezető igazgatója.

A határidő betartásához fontos lenne, hogy minél előbb megjelenjen a végrehajtást pontosan szabályozó rendelet, mivel csak annak ismeretében lehet teljes mértékben paraméterezni az informatikai fejlesztést. Ezzel kapcsolatban megkerestük a Nemzetgazdasági Minisztériumot, a tárca sajtóosztályán azt közölték, hogy legkésőbb a hét elejére elkészül a végleges rendelet. Az adóhatóság internetes oldalán létrehoznak egy kérdés/válasz rovatot a leggyakoribb kérdések tisztázására, emellett lesz egy zöld szám, illetve egy e-mail cím is, amelyen érdeklődhetnek az érintettek a változásról. Ezek a tervek szerint a héten már elérhetők lesznek.

Úgy tudjuk, hogy automatikusan és kézi megoldással is lehet majd adatokat továbbítani az EKÁER-be. Információink szerint a NAV oldalán egyrészt létrehoznak majd erre egy információs felületet, amelyen minden, a rendszerrel kapcsolatos hivatalos adat megtalálható lesz, emellett pedig regisztrálni is ezen keresztül lehet majd. Azt még nem tudni, hogyan néz ki majd a szállítmányok bejelentésére szolgáló felület, azonban lapunk értesülései szerint az érintett vállalkozások azzal is készülhetnek a változásra, ha megcsinálják az ügyélkapus regisztrációjukat, amennyiben ezt még nem tették meg. Erre ugyanis szükségük lesz a felület használatához.

„Jóllehet a Magyar Autóklubot váratlanul érte az új útdíjszabályozás, a megyei matricák bevezetését feltétlenül pozitívnak tarjuk, hiszen sokaknak elegendő lesz, ha a 42 90 forintos éves matrica helyett két vagy három megyeit vesznek 10 vagy 15 ezer forintért” – mondta Lovas Károly, a Magyar Autóklub főtitkárhelyettese hangsúlyozva: a jelenleg elérhető információk alapján komoly szakmai aggályok is felmerültek. Az Autóklub főtitkárhelyettese szerint a nem kellőképpen átgondolt díjstruktúra nem szolgálja a közlekedők érdekeit, ezért el kellene halasztani a M0 fizetőssé tételét addig, amíg le nem jár az Európai Uniós forrásból finanszírozott szakaszokra előírt ingyenesség.

Tovább tart a türelem

Mivel rendkívül kevés idő áll rendelkezésre az EKÁER rendszer bevezetéséig, lapunk érdeklődött arról is, hogyan alakul majd a büntetési gyakorlat. Az NGM-nél jelezték, hogy az adózás rendjéről szóló törvény lehetőséget biztosít a NAV-nak arra, hogy a bírság kiszabásánál az összes körülményt mérlegelje és a mulasztás súlyához igazodó büntetést szabjon ki. Ha a NAV azt állapítja meg, hogy a vállalkozás mindent megtett, és az adójogszabályok sérelme rajta kívül álló ok miatt következett be, akkor a bírság kiszabását akár mellőzheti. A NAV pénteken jelezte, hogy meghosszabbították a türelmi időt és februárig nem büntetnek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.