BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jól jártak az Erzsébet-utalvány és a SZÉP-kártya kibocsátói

Az Erzsébet-utalvány felhasználás és a SZÉP-kártya költés is rekordot döntött 2014-ben. Ennek leginkább a jutalékos rendszerben dolgozó kibocsátók örülnek.

Megérte újrarajzolni a magyar cafeteria piacot 2011-2012-ben, hiszen például tavaly sem volt éppen rossz éve az Erzsébet-utalványt kibocsátó Magyar Nemzeti Üdülési Alapítványnak (MNÜA): a KSH adatai szerint novemberig már 123 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak az utalvánnyal, ami megfelel a 2013-as teljes évi forgalomnak. Vagyis a teljes decemberi költés már csak a rekord méretét növeli. Guller Zoltán, az MNÜA kuratóriumának elnöke korábban nem tartotta kizártnak, hogy 2014-ben sikerül átlépniük a 140 milliárd forintos határt. Mindez 5 százalékos beváltási jutalékkal számolva mintegy 6,8 milliárd forintos bevételt jelentene. Igaz, az egyes elfogadóhelyek szerződéseiben ennél alacsonyabb és magasabb jutalék is szerepelhetett, így a bevétel kevesebb is lehet. Az biztos, hogy az Erzsébet Utalványforgalmazó Kft. 2012-ben 5,4 milliárd forint, 2013-ban pedig 6,2 milliárd forint nettó árbevételt könyvelhetett el. Ebből 5,9 milliárd forint származott az Erzsébet-utalvány értékesítéséből, 220 millió forint pedig az Erzsébet program pályáztatásaiból.

Hétfő óta már a 2015-ös Erzsébet-táborokra is lehet pályázni és egyre többen élnek is az olcsó táborozás lehetőségével. Idén a duplájára, 6 milliárd forintra nő a rászorulók üdülési támogatása: a pénzből a kormány hárommilliárd forintot szán a nyugdíjasok, nagycsaládosok, fogyatékosok pihenésére, és ugyancsak hárommilliárd forintot a gyermekek táboroztatására. Az MNÜA a nemzetközi és a hazai szociálturisztika zászlóshajójának számít, a megszervezett üdülések, valamint az üdüléshez jutottak számát illetően, hiszen több mint 400 ezer ember, közülük több mint 200 ezer gyermek vett már részt az Erzsébet-programban. A gyerekek 1000-2000 forint önerő mellett vehetnek részt a hatnapos, teljes ellátást és egész napos programokat biztosító táborokban. A kiránduló és táborozó fiatalokat zömében 3 helyszín várja: a balatonberényi, a fonyódligeti és a zánkai táborok. A székelyföldi tábort pedig tavaly nyáron vehették birtokukba a gyermekek.

Már véglegesek a SZÉP-kártya 2014-es adatai is. A mintegy egymillió kártyára tavaly 76 milliárd forintot töltöttek fel az Nemzetgazdasági Minisztérium statisztikái szerint. Ebből 72,8 milliárd forintot el is költöttek a munkavállalók, ez 7 százalékkal több, mint a 2013-as 68 milliárd forintos felhasználás. A vendéglátás zseb népszerűsége töretlen, közel 50 milliárd forint erről az alszámláról áramlott a gazdaságba, a szállás és a szabadidő alszámla sokkal szerényebb mértékben váltja be a hozzá fűzött reményeket.

Persze a bővüléssel a kibocsátók itt sem járnak rosszul. A jutalék maximális mértéke az utalvány beváltási forgalom 1,5 százaléka, de tranzakciónként legalább 12 forint. Ebből az OTP jár a legjobban, hiszen a munkáltatók tavaly összesen 57 milliárd forintot utaltak a 810 ezer kártyára, míg a munkavállalók 55 milliárdot használtak fel. Ez 11, illetve 8
százalékos bővülés 2013-hoz képest. Bár elvileg a SZÉP-kártya kibocsátásra a már meglévő 3 bank mellett másnak is lenne lehetősége, úgy látszik más nem lát benne üzletet vagy a feltételeknek nem tud megfelelni.

Kevesebb étteremben több a bevétel

A SZÉP-kártyák népszerűsége a vendéglátóhelyek forgalmán is látszik. A KSH adatai szerint a vendéglátásból tavaly novemberig már 752 milliárd forint árbevétel származott, 2013-ban pedig összesen 754 milliárd forint. Az árbevétel döntő többsége, 610 milliárd forint a kereskedelmi, míg 142 milliárd forint a munkahelyi vendéglátásban realizálódott 2014-ben. ez összességében 6 százalékos növekedést jelent, de főleg a munkahelyi kategóriában kiugró a bővülés, ami szintén a SZÉP-kártya jelentőségét mutatja. Közben azonban az éttermek, büfék száma folyamatosan csökken: 2013 nyarán 26,1 ezer üzemelt Magyarországon, tavaly nyáron már csak 25,8 ezer.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.