Nagyobb jövedéki adó és áfa-bevételre tett szert a költségvetés 2014-ben annak köszönhetően, hogy nőtt az országban eladott benzin és gázolaj üzemanyag mennyisége. A GKI Energiakutatól kért számítás szerint – amely a NAV jövedéki adó adataira, a KSH havi árstatisztikájára és a decemberi számok esetében a GKI Energiakutató becslésén alapul –, tavaly 6,8 százalékkal nőtt az ország jövedéki adó bevétele a motorikus üzemanyagok forgalmazásához kapcsolódóan.
Emögött a benzinfogyasztás 3,4 százalékos, és a gázolaj-fogyasztás 9,2 százalékos bővülése áll. Barta Judit, a kutatóintézet igazgatója azonban felhívta lapunk figyelmét, hogy az említett növekedés nem fedi le az érintett szegmens egészét, mert az ásványolajok és üzemanyagok jövedéki adója ennél nagyobb kört ölel fel. Az itt kapott adatokat az igazgató nem vetette össze a 2013-2014-es havi és éves költségvetési beszámolók adataival.
Kényesebb az áfa-bevétel helyzete. Az itt kimutatott, 4,8 százalékos bevétel-növekedésnél jóval nagyobbat is el lehetett volna érni a forgalom erősödése alapján, csakhogy (a költségvetés szempontjából) károsnak mutatkozott az üzemanyagok olcsóbbodása. A kapott számítás szerint 2014 során a benzin és a gázolaj árcsökkenése miatt mindkét termék esetében 2,2 százalékkal lett kisebb az áfa-bevétel, mint áresés nélkül lett volna.
„Azaz, ha nem nőtt volna a fogyasztás, akkor az áfa-bevétel 2,2 százalékkal mérséklődött volna” – mutatott rá Barta Judit. Eszerint abban az esetben, ha a 2015-ös, üzemanyagár ugyanakkora lesz, mint most év elején (342, illetve 362 forint), 2014-ben pedig az átlagos ár 408 illetve 418 forint körül alakulhatott, továbbá feltételezve, hogy az üzemanyag-forgalom sem változik, akkor már körülbelül 14 százalékkal csökkenhet az áfa-bevétel 2014-ről 2015-re.
A forgalom azonban eddig bővült. A benzineladások említett, 3,4 százalékos növekedése 2014-re összesen 1605,7 millió literes mennyiséget jelent, a dízelpiac 9,2 százalékos bővülése pedig 2650,6 millió literest. Ezen belül a negyedik negyedév – amelyről napokon belül közzéteszi saját tagvállalatai statisztikáját a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) is –, a benzin esetében közel 3,4 százalékkal mutat nagyobb forgalmat, mint 2013 utolsó három hónapjában, a gázolaj esetében pedig 10,3 százalékkal.
Amennyiben nem drágul érdemben az üzemanyag, nem csökken a vásárlóerő és nem csökkennek a szállítás iránti igények, nincs ok feltételezni az eladások csökkenését. Az viszont egyelőre nyitott, hogy milyen ütemben bővül az üzemanyag-felhasználás, sőt, az is, hogy a 2014-es növekedés ebben az évben nem szelídül-e stagnálássá. Korábbi nyilatkozata szerint azonban derűlátó Wilde György, a MÁSZ elnöke, aki a gazdasági növekedésre alapozva középtávon is a dízelforgalom enyhe bővülését feltételezi.
Meddig eshet az üzemanyagár?
Bár még nem látni, hogy hol áll meg az olaj árának esése, az ásványolaj-alapú üzemanyagok ára egy ponton elszakad az olajétól, hiszen eltérőek az olaj és az üzemanyagok gazdaságos értékesítésének a feltételei is. A finomító társaságok emellett nagyon vigyáznak a marzsuk megtartására: míg például a GKI Energiakutató piaci olajár adatok és a forint-dollár árfolyam alakulása alapján a Mol legutóbbi, szerdai nagykereskedelmi árcsökkentését a benzin esetében 2-3 forintos, a gázolajét 3-5 forintos szinten látta reálisnak, a társaság csak 2-2 forintot engedett a literenkénti árból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.