Bár országos „összeomlás” nem történt, a rohamtempóban átalakított és bevezetett útdíjrendszer első hétvégéje messze nem volt zökkenőmentes. Sok helyen akadozott ugyanis – az autózási szokásoktól függően kinek kiadást, kinek megtakarítást jelentő – megyei matricák értékesítése és olykor a már megszokott, tíznapos, havi- és éves bérletek eladása is.
A helyi zavarokat jól példázza az M1-es és az M7-es autópálya rendkívül forgalmas, közös fővárosi szakaszánál vasárnap délelőtt kialakult helyzet. A kivezető szakasz első kútján februárig nem lehet megyei matricát kapni, a mellette lévő töltőállomáson elvileg lehetne, ám tegnap „átmenetileg” lefagyott a rendszer. A matricára vadászó autósok – a már fizetős sztrádaszakaszon „bliccelve”, vagy kerülővel, az 1-es úton megközelíthető – budaörsi benzinkútnál próbálkozhattak.
Ott is állt azonban a rendszer. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közeli ügyfélszolgálatán tudtak matricát adni, viszont sokat kellett várni. Noha három ablaknál is fogadták az ügyfeleket, volt, amikor szinte teljesen betöltötte az irodát a dühös, türelmetlen autósok kanyargó sora. Az ügyfélszolgálat nagy forgalmában szerepet játszott az is, hogy a netes matricaeladás a hét végén – elsősorban szombaton – sokszor akadozott - derül ki a Népszabadság cikkéből.
Volt, hogy még regisztrálni sem lehetett, azzal tanácsolták el az ügyfelet: „Elnézését kérjük, a rendszer pillanatnyi túlterheltsége miatt további regisztráció és belépés jelenleg nem lehetséges, kérjük, látogasson vissza később.” Noha az értékesítésben voltak fennakadások, így is mintegy negyedmillió matricát – egészen pontosan 267 ezret – adtak el az év első négy napján, ebből 160 ezer volt megyei bérlet. Időközben kiderült, hogy az új szisztémában jócskán akadnak másféle hibák is. Borsodban például elnézték az M3-as autópályát és Miskolcot összekötő M30-as városi elkerülő szakaszát.
Mivel úgy vélték, hogy az út gyorsforgalminak számít, teljes hosszában fizetőssé tették. Későn vették észre: az út utolsó etapját hivatalosan „főútként helyezték üzembe”, így nem lehetett volna díjasítani. (Az, aki csak ezért a szakaszért vett bérletet, visszakapja annak árát.) A hiba alighanem elkerülhető lett volna, ha kicsit több időt szánnak az előkészítésre és az egyeztetésre. Ezt hiányolta a Hír TV-nek nyilatkozó Gulyás Gergely, az Országgyűlés alelnöke (Fidesz–KDNP), aki szerint az útdíjrendszer alapvetően igazságos, de vannak hibák, a tájékoztatás nem megfelelő, a végrehajtás pedig kapkodó volt.
Bírálta a rendszert Hende Csaba honvédelmi miniszter, Szombathely országgyűlési képviselője is – igaz, némiképp más szempontból. A Vas Népének december 30-án még ellenzéki riogatásnak nevezte, hogy a térség egyik legfontosabb útja, a 86-os is fizetőssé válik. Aztán kiderült, január elsejétől az út egy része már csak matricával használható. A múlt hét végén – rosszul előkészítettnek, igazságtalannak ítélve az intézkedést – már azt nyilatkozta a lapnak: korábban kifejezetten olyan információi voltak, amelyek szerint egyetlen Vas megyei útszakasz sem lesz fizetős, ehhez képest bármiféle egyeztetés nélkül, szilveszter napján tudta meg, hogy 18 órán belül mégis bevezetik a díjat az érintett szakaszon.
„Semmilyen észérv nincs, tiltakozom ezen döntés ellen, éppen ezért egyeztető tárgyalást kezdeményeztem a döntést hozó Seszták Miklós fejlesztési miniszterrel, és szükség esetén a kormány elé viszem az ügyet.”
Korántsem elképzelhetetlen az, hogy Hende sikerrel lobbizhat a 86-os fizetős szakaszának „felmentése” ügyében, hiszen a Hír TV értesülései szerint a szaktárca már jelezte, január végén felülvizsgálhatják a díjasított szakaszokat. Szinte bizonyosan a felülvizsgálandó szakaszok közé tartozik a Ferihegyre, azaz a Liszt Ferenc repülőtérre vezető út is: Budapest belvárosa és a kettes terminál között egy mindössze 200 méteres fizetős szakasz miatt vált csak matricával megközelíthetővé a légikikötő - írja a Népszabadság.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.