Ma három éve, hogy leállt a Malév, de az egykori nemzeti légitársaságot nem csak üzemeltetni, de felszámolni is nehéz. A bíróság legutóbb június 30-ig hosszabbította meg a zárómérleg elkészítésének a határidejét. „A felszámolási eljárást a záró mérleg benyújtásával, illetve annak elfogadásával lehet lezártnak tekinteni. Ez akkor lehetséges, ha a cég már nem rendelkezik értékesíthető vagyontárggyal. Egy felszámolás alatt álló cég esetében nem becsülhető meg, hogy mikorra sikerül minden vagyonelemet értékesíteni” – közölte a Világgazdasággal a felszámoló.
Hozzátette: az egykori légitársaság vagyonelemeiből továbbra is értékesítésre vár a HA-LNA lajstromjelű Bombardier CRJ200ER típusú repülőgép, még fennálló néhány követelés és a repülőteret a Mol százhalombattai finomítójával összekötő csővezetékben lévő, vitatott tulajdonjogú kerozinkészlet. A gépet már többször meghirdették mintegy 500 millió forintért, de nem akadt rá vevő. A 716 ezer liternyi, mintegy 130 millió forint értékű kerozin pedig még per tárgyát képezi a Budapest Airport üzemanyag-kiszolgáló leányvállalata, a lefejtő-állomást is üzemeltető RÜK Kft. és a felszámoló között. Előbbi szerint a felszámolónak nincs joga meghirdetni az üzemanyagot.
A felszámolás során a dolgozók részére eddig összesen bruttó 3,6 milliárd forintot fizettek ki. Ennek forrása a bérgarancia alap (1,4 milliárd forint) és az értékesítésekből és követelésbehajtásokból befolyt bevétel (2,2, milliárd forint) volt. Átlagosan elmondható, hogy a dolgozói követelések kifizetettsége elérte az 50 százalékot. A felszámoló szerint további jövedelemre a dolgozók akkor számíthatnak, ha sikerül értékesíteni a még meglévő vagyontárgyakat, azonban ennek összegét nem kívánták megjósolni. Mivel a vagyon a dolgozói követelések kielégítésére sem lesz elég, ezért a hátrábbi besorolású hitelezők (például a Budapest Airport) nem remélhetnek kifizetést.
Az államnak nem, a szállodaiparnak viszont hiányzik a nemzeti légitársaság. „A Malév által hagyott piaci rést szinte teljes egészében betöltötték, Budapest utasforgalma 2014-ben minden eddigi utasszám-rekordot megdöntött” – közölte lapunkkal a Magyar Turizmus Zrt. Való igaz, hogy a budapesti reptéren tavaly 9,1 millió utas fordult meg, ami rekordnak számít.
A szállodások véleménye szerint a szabadidős szegmensben a fapados és részben hagyományos légitársaságok teljes mértékben pótolták a kieső forgalmat. Ugyanakkor a jóval magasabb bevételeket hozó üzleti forgalomban (meetingek, konferenciák, kiállítások) rengeteg üzletet nem tudtak megszerezni a megfelelő minőségű légiközlekedés hiánya miatt, különösen a spanyol, a francia és a skandináv piacról. „Gyakran a fapados légitársaságok másodlagos, a városközponttól távolibb repülőtereket használnak és a menetrendjük nem kedvező az üzletembereknek. A hagyományos, Budapestre repülő légitársaságok a Malév hiányát kihasználva nagyon drágán adják a jegyeket, és emiatt sok potenciális üzletet elveszítünk, még a szabadidős területen is” – mondta lapunknak Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke. Úgy látja: a 3 év múlva megnyíló új kongresszusi központ Budapest sokkal egyszerűbb, hatékonyabb légi megközelíthetőségét kívánja majd.
Még több áru Isztambulból
Már hetente három menetrend szerinti cargo-járat közlekedik Budapest és Isztambul között a Turkish Cargo üzemeltetésében. A járatokat a szállított áru mennyiségétől függően a társaság Airbus A310 vagy a nagyobb kapacitású A330 teherszállító változataival teljesíti, ami járatonként akár 38-64 tonna áru légi szállítását jelenti. A járatszám emelés a Turkish Cargo budapesti piacon elért eredményeinek köszönhető: 2014-ben közel 30 százalékkal növelték az árumennyiséget a korábbi évhez képest és mintegy 3500 tonna teherárut szállítottak a magyar főváros és Isztambul között.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.