A médiapiaci verseny erősítésének céljával a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egy javaslattervezetében megtiltaná a műsorterjesztőknek azt a szerződéskötési gyakorlatot, amely szerint ha egy tévétársaság az egyik műsorterjesztőnek (Antenna Hungária) ingyen engedi át a tartalmát, akkor a másiktól (UPC, Digi) sem kérhet ezért programdíjat.
„Semmis a műsorterjesztő és a médiaszolgáltató közötti megállapodás olyan kikötése, amelynek értelmében a műsorterjesztő mentesül a díjfizetés alól, ha a médiaszolgáltató más műsorterjesztő útján ellenérték nélkül teszi elérhetővé médiaszolgáltatását a felhasználók számára” – olvasható a dokumentumban.
A módosítás célja, hogy a televíziók új, szabadon fogható csatornákat indítsanak, így bővülne az ingyenes kínálat. Ha a javaslatból végül törvény születne, akkor az a televíziós piacon egy új, vegyes modellt eredményezhet: a kábelszolgáltatóktól programdíjat kérhetnek, ellenben az állami terjesztésű MindigTV csomagjában ingyenesen jelennének meg. Utóbbival jelentősen emelkedne a nézettségük, hiszen az Antenna Hungária 99 százalékos lefedettséget biztosít, így pedig emelkedhetnének a reklámbevételek. Jelenleg 8 csatorna érhető el előfizetési díj nélkül is, köztük a közmédia mellett az RTL Klub és a TV2 is, de az Antenna Hungária tervezi az ingyenesen fogható csatornák számának bővítését.
„A javasolt szabályozás nem korlátozná a felek szerződéskötési szabadságát a programdíj mértéke tekintetében” – olvasható a tervezetben.
A kormány még szeptemberben torpedózta meg a két országos kereskedelmi televízió tervét, miszerint idén januártól díjat kértek volna a tartalomterjesztésért a kábeltévé-szolgáltatóktól. A legnézettebb csatornák számára külön kormányrendelettel akarják meghatározni, hogy mekkora összeget szedhetnek be a szolgáltatóktól.
A csatornák a díjból akarták kompenzálni a reklámadó okozta veszteségeket. A reklámadó tervezett módosításával azonban az országos kereskedelmi televíziók járnak jobban. Dirk Gerkens, az RTL vezérigazgatója egy korábbi sajtóbeszélgetésen úgy fogalmazott: megérti a kábelszolgáltatókat, hiszen ki szeretne egy olyan szolgáltatásért fizetni, amit eddig ingyen kapott. A teljes, becsült piacra vonatkozóan és valamennyi technológiát figyelembe véve a UPC a piacvezető, piaci részesedése 27 százalék, a második a Telekom, amelynek piaci részesedése 25,1 százalék, a harmadik a DIGI, piaci részesedése decemberben 23,3 százalék volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.