BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Belenyúlna az állam a műsorterjesztők szerződéseibe

A médiapiaci verseny erősítésének céljával a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egy javaslattervezetében megtiltaná a műsorterjesztőknek azt a szerződéskötési gyakorlatot, amely szerint ha egy tévétársaság az egyik műsorterjesztőnek (Antenna Hungária) ingyen engedi át a tartalmát, akkor a másiktól (UPC, Digi) sem kérhet ezért programdíjat.

„Semmis a műsorterjesztő és a médiaszolgáltató közötti megállapodás olyan kikötése, amelynek értelmében a műsorterjesztő mentesül a díjfizetés alól, ha a médiaszolgáltató más műsorterjesztő útján ellenérték nélkül teszi elérhetővé médiaszolgáltatását a felhasználók számára” – olvasható a dokumentumban.

A módosítás célja, hogy a televíziók új, szabadon fogható csatornákat indítsanak, így bővülne az ingyenes kínálat. Ha a javaslatból végül törvény születne, akkor az a televíziós piacon egy új, vegyes modellt eredményezhet: a kábelszolgáltatóktól programdíjat kérhetnek, ellenben az állami terjesztésű MindigTV csomagjában ingyenesen jelennének meg. Utóbbival jelentősen emelkedne a nézettségük, hiszen az Antenna Hungária 99 százalékos lefedettséget biztosít, így pedig emelkedhetnének a reklámbevételek. Jelenleg 8 csatorna érhető el előfizetési díj nélkül is, köztük a közmédia mellett az RTL Klub és a TV2 is, de az Antenna Hungária tervezi az ingyenesen fogható csatornák számának bővítését.

„A javasolt szabályozás nem korlátozná a felek szerződéskötési szabadságát a programdíj mértéke tekintetében” – olvasható a tervezetben.
A kormány még szeptemberben torpedózta meg a két országos kereskedelmi televízió tervét, miszerint idén januártól díjat kértek volna a tartalomterjesztésért a kábeltévé-szolgáltatóktól. A legnézettebb csatornák számára külön kormányrendelettel akarják meghatározni, hogy mekkora összeget szedhetnek be a szolgáltatóktól.

A csatornák a díjból akarták kompenzálni a reklámadó okozta veszteségeket. A reklámadó tervezett módosításával azonban az országos kereskedelmi televíziók járnak jobban. Dirk Gerkens, az RTL vezérigazgatója egy korábbi sajtóbeszélgetésen úgy fogalmazott: megérti a kábelszolgáltatókat, hiszen ki szeretne egy olyan szolgáltatásért fizetni, amit eddig ingyen kapott. A teljes, becsült piacra vonatkozóan és valamennyi technológiát figyelembe véve a UPC a piacvezető, piaci részesedése 27 százalék, a második a Telekom, amelynek piaci részesedése 25,1 százalék, a harmadik a DIGI, piaci részesedése decemberben 23,3 százalék volt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.