Drónokat vetne be a megrendelt termékek kiszállításánál a legnagyobb kínai e-kereskedelmi cég, az Alibaba is, a társaság a héten indított egy háromnapos tesztet ebből a célból. A vállalat piactér üzletága, a TaoBao végezte a kísérletet a robotrepülőkkel, amelybe három nagyvárosban – Peking, Sanghaj és Guangzhou (Kanton) – összesen 450 online vásárlót vontak be. A teszt alatt fontos kritérium volt, hogy a vevők a vállalat raktárbázisaitól a drónoknak legfeljebb egy órányi útra legyenek, illetve egyelőre teát szállítottak ki így, hogy minél kisebb legyen az eszközök terhelése.
Az Alibaba nem az egyetlen vállalat, amely kísérletezik az új módszerrel, többek között az Amazon, a Google, illetve a UPS csomagszállító cég is végzett már ilyen teszteket. A drónos kiszállítás azonban számos biztonsági kérdést vet fel, a számukra biztosított légtértől kezdve a rendszer külső behatolások elleni védelmén át a landoláskor adódó esetleges akadályok, tereptárgyak kikerüléséig. Éppen ezért a Google-nek például Ausztráliában kell tesztelnie ezt a megoldást, mert az Egyesült Államokban nem kapott rá engedélyt.
Bár a következő egy-két évben még nem valószínű, hogy tömegével jelennének meg az e-kereskedelmi cégeknél a kiszállítást végző drónok, a feladat automatizálása és az erre fordított idő lerövidítése érthető törekvés a szektor vállalatai részéről. A zsúfolt nagyvárosok forgalma alaposan megnehezíti a házhozszállítást a közutakon, ezért a levegőben közlekedő drónok nem csak olcsóbbak, de akár gyorsabbak is lehetnek.
Az új kiszállítási modellek kialakítása azért is egyre sürgetőbb, mert az online vásárlást népszerűsége ugrásszerűen nő. A logisztika jelentőségét jól mutatja, hogy az Alibaba több mint 16 milliárd dollárt költött egy okos hálózat kialakítására azzal a céllal, hogy Kína teljes területére tudják biztosítani a 24 órán belüli házhozszállítást.
A távol-keleti országban 2019-ig várhatóan évente átlagosan 19,9 százalékkal nő majd ez e-kereskedelmi forgalom a Forrester Research előrejelzése szerint. A piackutató prognózisa alapján az időszak végére már elérheti az ezermilliárd dollárt a kínai fogyasztók online költése. A társaság adatai szerint 2013-ben ez az érték 307 milliárd dollár volt, tavaly pedig már 440 milliárd dollár körül alakult. Ez egyébként a kínai kiskereskedelmi forgalom közel 10 százalékát jelenti. A Forrester úgy véli a növekedésben meghatározó szerepet játszanak majd a mobilkészülékek, a megkérdezettek negyede ugyanis már hetente vásárol valamit okostelefonja segítségével. Az Alibaba beszámolója szerint az október-decemberi időszakban 53 milliárd dollárért vásároltak a különböző platformjaikon a felhasználók mobiltelefonnal, ez háromszorosa volt az egy évvel korábbinak. A társaság decemberben zárult harmadik üzleti negyedévében 4,2 milliárd dolláros bevételt ért el, ami negyven százalékos növekedést jelentett 2013. hasonló időszakához képest.
Az online kiskereskedelem Magyarországon is komoly lendületet kapott tavaly, az eNet becslése szerint 266 milliárd forintot költöttek a hazai fogyasztók a kosaras rendszerben értékesítő webáruházakban, ami 22,5 százalékos növekedést jelentett a 2013-as értékkel összevetve.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.