BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Láthatatlan cégek vezénylik a használtautó importot

A használtautó import jelentős részét az adóhatóság számára láthatatlan vállalkozások irányítják.A behozott kocsikat olyan adásvételi szerződéssel kínálják, amely szerint a magyar vevő papíron egy külföldi eladótól veszi meg a járművet.

Ezzel a módszerrel ezek a cégek a jövedelmük után nem fizetnek semmilyen adót, és így kibújnak mindennemű garanciális igény alól. A használtimport egyre bővül és boldog lenne a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE), ha a márkakereskedők annyi új kocsit adnának el, amennyi használtan került az országba. Tavaly ugyanis mindössze 67,5 ezer új személyautó és közel 16 ezer kishaszonjármű kapott magyar rendszámot, míg a közel 97 ezer autó , és majdnem 11 ezer puttonyos vagy egyéb haszonjármű érkezett be használtan. Erdélyi Péter, az MGE elnöke rámutatott, hogy a behozott kocsik 43 százaléka prémium modell, vagy egyenesen luxusautó.

A legtöbb vásárló – 25 ezren – felső kategóriás autót választott tavaly, az alsó-középkategóriások száma pedig a 21 ezret haladta meg volt. A legkedveltebb használtmodellek listáját a BMW3 (5609 darab) vezeti a Volkswagen Passat (4563), a Golf (3829), valamint Audi A4 (3352) előtt.
Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója a hivatalos statisztikát idézve elmondta: a használt importkocsik 58 százaléka tíz évnél idősebb és csupán 20 százalékuk nem haladta meg az öt évet.

A behozatal miatt rohamosan öregszik az átlagosan már így is több mint 13 éves magyar autóállomány, ráadásul számos további kockázattal is számolni kell. Az idős külföldről autók környezetvédelmi szempontból elavultak, és megkérdőjelezhető műszaki állapotuk sok tíz, akár százezer forintos kiadást okozhat az átírás után. Ráadásul a kilométerórák visszapörgetése miatt a vásárló véletlenül elmulaszthatja a szükséges karbantartásokat, aminek végzetes következményei is lehetnek.

Mivel túlnyomórészt magasabb kategóriájú autókról van szó, amelyeket nem az évi néhány ezer kilométert hajtó vasárnapi vezetők használnak, Frank György szerint egy tíz éves autó esetén a reális legkisebb futásteljesítmény 250 ezer kilométer felett van. Hiába mutat az óra százezerrel kevesebbet, az alkatrészek kopottságán az órapörgetés nem változtat: pár éven belül törvényszerűen elő fognak jönni a költséges hibák.

Valamivel jobb a helyzet a használt haszonjármű behozatal területén, ahol csupán 41 százalékot tesz ki a tíz évnél idősebb kocsik aránya, ugyanakkor a vásárlók 27 százaléka döntött az 1-5 éves jármű mellett. A legtöbben Iveco Dailyt, Ford Transitot, FIAT Ducatót, Mercedes Sprintert és Volkswagen Transportert hoztak határon túlról Magyarországra.

A Das WeltAuto márkaigazgatója szerint a vagyonszerzési illeték egy évvel ezelőtti bevezetése ellenére – az öreg modellekre kivetett minimális regisztrációs adó miatt – csupán kismértékű a használtautó importáltból származó költségvetési bevétel. Fogyasztóvédelmi szempontból pedig korántsem lenne mellékes, ha a vevők abban lennének érdekeltek, hogy inkább az ellenőrzött forrásból származó és szakszerű állapotfelméréssel kínált használt autók felé forduljanak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.